ADHD-Debatt i bilder.

Som ni vet så gillar jag bilder för då förstår jag bättre. Voilá; Svt Debatt 17/5 2012 som kanske gick ut till några tittare iaf . Programmet är borttaget nu, bara eftersnacket finns kvar ca tio minuter in i inslaget. Men här är några uttalanden.

012

Klart att jag hade reflekterat, tills en helt opartisk psykolog på Arbetsförmedlingen fick se min utredning och förklarade om min typiska ADHD-kurva på IQ över medel – kontra vad jag alltid klarar.

Normalbegåvade ADHD-flickor är tyvärr väldigt bra på att mörka (för) länge i skolan och kompensera för det som är svårt genom att prata hål i huvudet på lärarna och övertyga med uppfattningsförmåga och intelligens, trots att kunskapsmålen inte alltid blir uppfyllda. Men problemen i grunden kvarstår och blir kristallklara i högstadiet när kraven höjs och på högre utbildningar och i arbetslivet. Då tar turen slut och överlevnadscharmen räcker inte längre..

Man kan, men inte alltid och på beställning.

Några fler uttalanden, inte helt kronologiskt, men intressant. Alla reservationer för allt som kan verka ryckt ur kontexten, men trots allt ganska samfälligt i konklusion.

<– David Eberhard, psykiater.

<– Bo Hejlskov, psykolog och npf-utredare.

Frank Andersson – brottarlegend.

Vi vet att det finns hjälp att få. Som kan avgöra liv. Och ju tidigare desto bättre.

Nu tycker vi som lever mitt i detta och har läst för många sensationsrubriker att det är dags att ta diskussionen till en annan nivå i media.

För att hjälpa – inte stjälpa.

5 Svar to “ADHD-Debatt i bilder.”


  1. 3 Lilla Där augusti 13, 2012 kl. 8:27 e m

    Den där kartan behöver jag…!

  2. 4 Gloria Qvarnström september 22, 2012 kl. 12:57 e m

    Du är för skön! Vilken bra förmedling av ett TV-inslag via stillbilder med kommentarer. Bara en ADHD-hjärna filurar ut att presentera det så här, skulle jag tro.
    🙂
    P&K GQ

  3. 5 Gloria Qvarnström september 22, 2012 kl. 12:59 e m

    Måste bara tillägga att du når ut i TV som media. Vissa har det andra inte. Du besitter det!
    GQ


Lämna en kommentar




Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv