Tät uppföljning krävs för npf-stöd

Hittade en bunta papper i en plastmapp med ”åtgärdsprogram” för vår NPF-dotter med fina pictogram och listor att fylla i om; situation, tanke, känsla, handling. De var väl ämnade åt henne och inte de vuxna runt omkring? tänkte jag. Till syvene och sist handlar det om vanliga tonårsregler som att städa, hålla tider m.m med handfast vuxenguidning för konsekvent inlärning – min tanke i.a.f. Hon behöver visst förstå, men hon greppar först efter hon gjort och sett goda konsekvenser av att ha lyckats. Det får inte komma i skymundan att; att göra slår all teori! Och där behövs närvarande stöd och peppning. Men med vanliga tonårsregler om ens barn har chans att klara av det.

Sedan bläddrade jag lite – och insåg att det hela var riktat personligen till mig för att motivera och rutinera mig i min egen slumpmässigt prestationsvarierande NPF-vardag! Det var för 5-6 år sedan..

Tror inte arbetsterapeuten följde upp resultaten, med nya ”känslolistor” faktiskt – och absolut inga resultatkontroller! Men det fungerade bra hemma med boendestödjana som kom en gång i veckan och hjälpte mig komma igång med disken. Där hade jag ”handfast vuxenstöd” och vi diskade ihop. De försökte hjälpa mig med scheman, men det fungerade inte. Dels för att jag följer min dagsform – med minsta motståndets lag. Alltså – jag har svårt att komma till skott och skjuter gärna på skittråkiga eller ångestladdade uppgifter.

Även KBT-terapi hjälpte mig – att hjälpa mig själv. Men  efter den var klar föll under tid strategierna bort en efter en tills det var nästan lika svårt igen.

Har nu bett kommunen om boendestöd igen för att upprätthålla en dräglig vardag. Man känner sig lite värd då när man kan lyckas, även om det är med vuxenstöd. Det är alternativet för mig.

Och dottern växer och mognar och lyckas städa sitt rum regelbundet med kom-igånghjälp och lite överinseende så att hon inte sätter sig och börjar ägna sig åt något annat. Hon har också blivit bättre på att passa tider, allt tack vare tät närvaro av personalen på LSS-boendet.

Vi kanske aldrig blir helt självgående med att hålla ordning, trots att det är något vi mår bra av, i rimlig måtta. Yttre krav från andra fungerar absolut inte utan pressar till närmast paralyserad ångest. Så det där att motivera med resonemang om situation, tanke, känsla, handling – och med konsekvens -och resultat-analys, det är nog inte så dumt egentligen. Men det räcker inte hela vägen ut.

Att leva ut min spontana odisciplin är viktigt för mig också. Däri ligger ju en   inspirerande kreativitet.  Ingen servar sådana fantastiska skruvbollar till mig som min adhd-hjärna. Jag behöver vara mig själv ibland för att uppnå full kapacitet på det sätt som betyder mest för mig personligen.

10516878_10152752169123522_8228902791715782199_n

0 Responses to “Tät uppföljning krävs för npf-stöd”



  1. Kommentera

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


