Varför ljuger inblandade om Donias död och påstådd vård – trots starka motdokument?

Jo, man kan ljuga hur mycket som helst så länge man inte av en laginstans avkrävs att säga sanningen. Även om vissa är väldigt väl tränade på att slingra sig bland formuleringar, bakom luddigheter.

När man inte blivit ställd till svars, när inga anklagelser utretts och ställts av rättsväsendet så kan man sopa obekväm skit under mattan och hoppas att det faller i glömska med tiden. Motsägande dokument har ingen bevisbörda i nedlagda ansvarsutredningar. De har ingen efterfrågan, inget värde alls.

Inte ens det digra och lite märkliga material som jag publicerar delar av nu. Häpp.

Varför ljög familjehemmet om vårdbesök för Donia?

Familjehemmet ljög ändå så klandervärt och nästan klantigt tydligt om att de skulle ta och redan hade tagit Donia till läkare – när de bevisligen inte gjort det. Och det gjorde de redan innan Donia dog! När Donias liv ännu kunde ha räddats av Penicillinbehandling?

Har man så mycket att göra att man hittar på ursäkter ska man inte ha hand om ens en krukväxt.

Familjehemmet, de bröt mot sina åtaganden – allra minst. Ingen har än idag fem år senare ställts till svars för att ha vållat Donias död, ingen rättslig påföljd.

Det kan likaväl hända igen och förtroendet för Rättsväsendet urholkas, ju mer man sätter sig in. Som jag nu gjort.

Dödsfallet var absurt med en Penicillinbehandlingsbar sjukdom och bara sju minuter från en simpel Vårdcentralsundersökning och 22 minuter från Lunds Universitetssjukhus. Men Familjehemmet tog inte Donia till vård som de flesta normala människor gör med sina egna barn.

Vidrigt hur maktlös den döende flickan var

Donia var 15 år och tvångsplacerad på ny ort, visste nog knappt var Vårdcentralen låg – vilken hon ändå knappast kunnat avvika till. Utlämnad till för henne okända människor och deras nyck och godtycke.

Donia sa till sin syster Cecilia, veckan innan hon dog ”att de skulle till sjukhus”. Det tvingades Donia att förlita sig på, att vänta på att någon gav henne en timma av deras dyrbara tid. Fast hon måste ha känt att något var väldigt galet med halsen och luftrören och själv tyckte att hon att hon stank avskyvärt. Det tyckte ju alla andra också och. Hennes andningsorgan dog ju bit för bit inuti. 

Men ständigt återupprepade löften om adekvat sjukvård införlivades aldrig av den ansvariga boendefamiljen. De ljög för Donia och fortsatte sköta sina hästar istället. Och avkrävde arbete av Donia intill hennes slut.

Donias syster försökte ihärdigt komma och besöka sin syster. Besök som ständigt avstyrdes med lögner om att ”familjen hade så mycket att göra med Donias ständiga vårdbesök”.

Samma lögner serverade de pappan till en av Donias vänner.
Läs, från en chatt med Donias mamma Annina Karlsson:

Konstigt att mamma är fundersam?

Konstigt att mamma är fundersam?

Flickan fortsätter, med något som hon burit tungt på sina axlar:

En förkrossad vän, bland alla andra som inte kan glömma och gå vidare som att "det är sånt som händer". Vad som blev Donias grymma hemska öde jagar många - men som inte har makt nog att ställa tillrätta det lilla som finns kvar.

En förkrossad vän, bland alla andra som inte kan glömma och gå vidare som att ”det är sånt som händer”.

 

Som Stefan Lamme så klarsynt uttryckte det..

Som Stefan Lamme så klarsynt uttryckte det till Kalla Fakta: ”Det är inte nödvändigtvis så att för att en person dör, att det måste vara nån som har gjort någonting fel.”

Det har han rätt i. Behöver man inte ens vara läkare och politiker, som han, för att förstå.

”Enligt Socialstyrelsen borde Donia ha tagits till läkare”. Hennes liv hade sannolikt gått att rädda om hon fått vård i tid. För en tidigare frisk 15-åring dör bara inte hur som helst av en enkelt botbar sjukdom. Det tror jag att Stefan Lamme egentligen förstår – det är läskigt att han inte ens här kan uttala sig om Donia etiskt korrekt enligt Hippokrates läkared. Som att han sitter och menar här att allt gick rätt till med omsorgen och den ickebefintliga läkarvården av Donia?

Den sprudlande Donia

– Med en lagom belevad hälsning från Donia själv kanske?

Och mamman i familjen som, kanske tankspritt för sig själv, ändå högt sagt till Donias syster i telefonen att: ”Donia är dödsjuk – hon lever nog inte så länge till”.. Att hon aldrig sett någon så sjuk och hon låg och oroade sig på nätterna?!

Bara fantasier och konspirationsteorier mot helt oskyldiga? Borde det inte gås till botten med alla motstridiga uppgifter en gång för alla? Det är för mycket ouppklarat lämnat vind för våg.

Hade jag varit i Familjehemmets skor, i riskzonen att bli anklagad i folks ögon för så allvarliga saker som det kan verka – hade det varit väldigt viktigt för mig själv och min familj att söka upprättelse och förklaras oskyldig!

Vad som blev Donias grymma öde jagar ännu många enskilda och tjänstemän som försökt sitt bästa – men som inte har makt nog att ställa tillrätta det lilla som kan finnas kvar att göra. Men alla kan försöka göra något. Skriv direkt under på namninsamlingen – innan ni glömmer det: Oklara omständigheter kring Donias död gör att vi Kräver att fallet tas upp igen av Åklagare! Något som vi ihop måste kräva genomförs. 

11 Responses to “Varför ljuger inblandade om Donias död och påstådd vård – trots starka motdokument?”


  1. 1 bbnewsab februari 15, 2017 kl. 9:41 e m

    Vilket engagemang du uppvisar, Victoria! Lika ovanligt som det är beundransvärt.

    Tänk om alla hade samma empatiska och passionerade hjärta som du.

    Men icke desto mindre måste jag göra dig ledsen.

    Nästan allt detta som du räknar upp i ditt blogginlägg är svårt att verifiera.

    Visst kan man ta reda på om något läkarbesök har ägt rum, men personalen kan nog klara sig genom att hävda att någon därut varit i kontakt med sjukvårdsupplysningen och ställt frågor med bäring på flickans sjukdomstillstånd. Även om så inte skedde, alltså. Jag tror det är svårt att i efterhand ta reda på VEM det egentligen var som ringde till sjukvårdsupplysningen och ställde ett antal frågor. Fallet är ju inte unikt i sig, dvs det finns en hel del som kan ha ringt till sjukvårdsupplysningen för att få prata med en sjuksköterska e d om liknande/motsvarande sjukdomsdiagnos

    Och sen nödgas jag göra dig ledsen en gång till, Victoria. Ska din ”uppropslista” kunna erhålla sådan tyngd och genomslagskraft, att myndigheterna tar intryck av den, då måste den innehålla ”tunga” namn.

    Myndigheter bryr sig inte om vanliga gräsrötters ”petitioner”.

    Det är för övrigt den här sortens myndighetsförakt som ledde fram till att Donald Trump valdes till president i USA i november förra året.

    Motsvarande myndighetsförakt finns även här i Sverige.

    Men än så länge är det svenska myndighetsföraktet mest att likna vid en svag sunnanvind jämfört med den amerikanska stormen.

    Med detta sagt vill jag också säga dig, Victoria, att du verkar göra ett gott jobb som opinionsbildare. Men ibland förefaller du, tyvärr, ha en benägenhet att lägga ned lite väl mycket energi på sånt som har låg sannolikhet att lyckas.

    Detta ditt engagemang synes vara en sådan sak. Framtiden kommer att utvisa om du ska få lön för mödan eller om jag med min pragmatiska pessimism hade rätt.

    Kort sagt: Välj dina ”fiender”/motståndare med stor omsorg, på det att du inte ska behöva stånga din panna blodig förgäves.

    Jag hoppas att du ska kunna ta till dig detta råd, Victoria. Jag vill dig inte illa. Menar bara väl. Fast ibland tänker jag, att det kanske vore bättre om jag lät bli att lägga näsan i blöt.

    • 2 Victoria Qvarnström februari 16, 2017 kl. 6:51 e m

      Tack för din respons! Ska gå igenom punkterna, det är viktigt, för att se om jag kan göra bättre också.
      – Verifikationer finns med vittnen, vittnesmål, textvittnesmål – från de som pratat med Donia själv! Jag har ju sett flera dokument. Tyvärr inte hörda, några av dessa i.a.f fem personer och kanske fler.

      Men som jag inledde och som är kärnfrågan idag, räknas ingenting legalt utan Polisutredning.

      – Sjukvårdsupplysningen spelar in samtal och tar personnummer för anteckningar.
      Och med Donias symptombild hade hon ordinerats omedelbart till akuten – vilket de också sa! Men de åkte in först tre dagar senare med Donia. (Inte helt klart vad och när – datum tar jag sen mer noga i lista.)
      Om frågor fler gånger ställts rent allmänt utan ID så journalförs ju sjukbesöken – men det är tomt.
      – Med ”innehållande tunga namn” antar jag at du menar från tunga vittnen? Det finns lagom mycket att lägga ihop även där – med en ordentlig polisiär utredning.
      – Jag har lyckats när jag lyckats göra det jag kan. Därför jag lägger ut detta för att belysa med halmstrået om att NÅGON med skam i kropen inte kan blunda längre! Och de måste komma utifrån med rätt kraft och kunskap. Det är inte ”jag” som gör detta i någon enmansstrid (för egen vinning eller få bloggläsare – som du som jag hoppas förstår. 😉 )
      – Om varför jag gör det här, förutom att jag TROR på vårt rättssystem och demokrati – när de är i bruk, fungerar – det är det enda kravet ju! ”Lön för mödan” blir inte personligt, utan när riskerna att något sånt här sker igen – minskas genom skarpa markeringar och omsyn av luddiga regler.
      Andra orsaker att inte vända bort blicken; inbyggt civilkurage, att inte lämna någon unge. Våra föräldrar lärde mig det. Kan inte reagera på allt i världen, men min dotter kunde också ha dött p.g.a slarv. https://bloggmalplace.wordpress.com/2014/08/05/var-dotter-nara-doden-tva-ganger-pa-familjehemmet/
      – Det är inte min panna som går sönder – det är Donias familjs, men som redan är trötta och blodiga. De behöver lite bärhjälp och jag kunde. Trots att jag bara är en utbränd bloggare.
      – Det finns vad som är rätt och vad som är fel. Fiender till det?
      Jag använder Sveriges Grundlag med min blogg som kanal.
      Utan svar växer frågorna.

      Tack för din input. Fortsätt så.
      Mvh Victoria 🙂

  2. 3 bbnewsab februari 16, 2017 kl. 10:37 e m

    Du skriver i din kommentar: ”…jag TROR på vårt rättssystem och demokrati – när de är i bruk, fungerar – det är det enda kravet ju.”

    Face the facts, Victoria!

    Det kravet (den premissen) är INTE uppfyllt. Vad du beskriver är ett önsketänkande. Din ”karta” stämmer inte överens med verkligheten. Så vad gäller? Är det din karta eller är det verkligheten?

    Alltså: Bara undantagsvis fungerar rättssystemet på det sätt som ni idealister önskar er att det skall fungera.

    Men orkar du kämpa för den här saken, Victoria, så låt inte mig hindra dig. Kör du ditt ”race”.

    Betänk dock att det är eldsjälar som du som är överrepresenterade bland dem som går in i väggen. Du, om någon, vet vad utbrändhet innebär. Så bädda inte för en ny väggkrock.

    Du känner kanske till Stig Dagerman, som en gång skrev i en s k dagsedel med följande innehåll:

    Jorden kan du inte göra om.

    Stilla din häftiga själ.

    Endast en sak kan du göra:

    en annan människa väl.

    Men detta är redan så mycket

    att själva stjärnorna ler.

    En hungrande människa mindre

    betyder en broder mer.”

    Så jag hoppas, Victoria, att du inser vad för projekt du har gett dig in på. Övermäktiga och övermänskliga projekt bäddar för ökad utbrändhet, nya väggsmockor.

    Vad gäller behovet av tunga namn, så menar jag att det inte räcker med 100 gräsrotsnamn. Lite förenklat: Kan man få Uppdrag Granskning att ta sig an fallet, då motsvarar det – väger det lika tungt som – kanske >10.000 gräsrotsnamn.

    Krasst uttryckt: 1.000 gräsrotsnamn under en skrivelse på Facebook eller annat socialt medium är knappt värt ett vitten. Protesten måste upp på en högre nivå, ifall myndighetspersoner och myndigheter ska agera och reagera.

    Du skulle passa som reporter på radioprogrammet Kaliber. Men inte ens gänget bakom det programmet, hemmahörande i genren undersökande journalistik, lyckas annat än undantagsvis.

    Men visst behövs grävande reportrar. Visst är du, Victoria, till synes en duktig grävande ”journalist”.

    Men Jan Guillou, en annan journalist, har en gång sagt ungefär så här:

    ”Om man i en debattartikel tar upp 50 omständigheter, varav en visar sig vara felaktig, kommer hela innehållet att kasseras och bullskitförklaras av etablissemanget. Allt fokus kommer att ligga på den där enda felaktiga detaljen. De 49 korrekt återgivna och åberopade omständigheterna kommer att negligeras fullständigt.”

    Jag är övertygad om att det gäller fortfarande. Än i dag.

  3. 4 Susanne Persson-Blomvik februari 17, 2017 kl. 3:07 e m

    Man finner inga ord det kan inte bli värre än vad det är hur länge ska de få ljuga för hennes familj och anhöriga 👎👎👎👎👎

  4. 6 Annina Karlsson mars 1, 2017 kl. 12:24 f m

    Sjukvårdsupplysningen ringdes då Donia redan var död och det var en lördag. De hävdar de ringde två gånger men på lördagar var det endast en telefonsvarare påkopplad som talar om att de var stängt på vårdcentralen. Varför ringer man då dit två gånger? Det står inte i vårdcentralens dokumentation att de ringt då det var stängt. Någon annan kontakt med sjukvården heller dokumenterad den 16 april då Donia var i skolan och luktade så illa att andra elever satte klädnypor i näsan. Då sa min dotter att hon lukta och smaka lik och skulle till läkare. Hon hämtades från skolan men de körde inte till läkare.
    Jag har fått dokument på att fostermor var upptagen om dagarna och missade sånt som att tala med läkare.
    En mor som var på besök den dagen i skolan var förfärad över stanken i koridoren och frågade om något avlopp var sönder? Så fick hon syn på Donia i mycket dåligt skick och gjorde en anmälan till socialstyrelsen. Jag fråga min dotter på chatten om hon inte ska till läkare och fick till svar av henne att de säger att det inte finns någon hjälp.
    Dödsjuk skickade ut henne på dagliga promenader. När storasyster ringde för hon oroade sej sa fostermor att hon var dödsjuk och dör vilken timme som helst så därför var det bättre om storasyster kommer till sommaren.

    När då storasyster fråga om hon kunde få prata några ord med sin sjuka syster fick hon till svar, Nej hon är ute på sin dagliga promenad runda nu. När jag fick veta detta förstod jag de önska livet av min dotter. Jag sa att hon inte kommer leva över helgen. Jag var i Tyskland så bad storasyster till Donia som var på besök i sverige att ringa och göra orosanmälan till soc sekreteraren men det är säkert inte ens uppskrivet. Lika lite som de skrivit att mormor ringde varje kvart till soc sekreteraren för att hon vilke veta hur det var med sitt barn barn. Mormor oroade sej så hon kände sej svimfärdig då hon ansåg det var skumt att hon aldrig fick veta om allt var bra. Ingen åklagare har ansträngt sej det minsta flr att prata med oss. Ingen polis heller. Därför anser jag att det är en mycket märklig härva. Jag förbjöds att polisanmäla.

    Är det inte folk förakt av styrande?

  5. 7 Annina Karlsson mars 16, 2017 kl. 11:00 e m

    Fostermor sa till väldigt många att hon skulle ge sej av till läkare utan att göra det. Istället skickades Donia ut på dagliga promenader trotts att hon inte klara att äta. Ett halvt inlaggt päron eller en piggelin glass är inte mycket när man är ute på dagliga långa rundor och är stinkande sjuk.


  1. 1 Donia våldtagen inom Familjehemmets väggar – outrett | Victorias ADHD - autism - blogg om NP-diagnoser Trackback vid februari 16, 2017 kl. 8:03 e m
  2. 2 Donia dog i familjehem – utan rättslig utredning | Victorias ADHD - autism - blogg om NP-diagnoser Trackback vid februari 17, 2017 kl. 3:24 f m
  3. 3 Jag är ingen men har min röst för barnen – om Donia | Victorias ADHD - autism - blogg om NP-diagnoser Trackback vid februari 17, 2017 kl. 5:08 f m
  4. 4 Likstinkande tonåring dog en helt oväntad naturlig död? | Victorias ADHD - autism - blogg om NP-diagnoser Trackback vid februari 17, 2017 kl. 1:05 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


