Pressen – här är era sunkigaste rubriker om npf.

Npf = neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ibland väldigt väl dolda funktionsnedsättningar som man inte ens alltid själv när man har dem förstår hur de fungerar innan ljuset går upp. Man vill förneka i det längsta. Men allt blir värre när omvärlden helt förnekar och dessutom motarbetar.

Detta är rubriker att sörja över när man arbetar mot fördomar och diskriminering av neuropsykiatriska diagnoser. För att inte tala om innehållet i vissa inlägg i media. Visst finns motinlägg. Men läs nedanstående rubriker med npf-glasögon? Ett axplock av svarta rubriker som påverkar läsarna:

Gör tankeexperimentet att skriva ”krigstraumatiserade” istället för ADHD här, eller varför inte en viss etnicitet?

Nedan ett inlägg som upprörde många drabbade  – att det är fostran, kost eller föräldrar det är fel på när barn flippar ur. Jag blev jättearg mitt i värsta drevet mot npf-diagnoser. Sanna skriver senare att hon har läst på (dessutom länkar hit, tack). Alla har rätt till åsikter. Men denna rubriken tror jag gjorde mer skada än nytta för familjerna som kämpar på.

”Knark till barnen.” Var goda att inte låta barnen med ADHD att känna sig som knarkare på Plattan – för att de behöver centralstimulerande medicin framställd i kontrollerade medicinska laboratorier och väl doserad väcker hjärnan till normal aktivitet – så att de kan klara av skolan och livet? Få chans till lika villkor som utan funktionsnedsättningen. Man kallar sällan patienter som förskrivs morfin – för knarkare..

Personligen så är nog det värsta jag vet folk som vill hyssja, låtsas som ingenting eller tysta ner diagnoser ”för att barnen skulle få sämre förutsättningar framledes i livet och vara stämplade som hopplösa”. Fråga vilken vuxendiagnostiserad som helst om de inte redan hade brännmärket i pannan  – och i hjärtat av att gå halva liv och misslyckas utan att veta vad som inte stämde. Det är ju nämligen så att vi alla har alla mänskliga drag mer eller mindre. Men när det anhopas problem behövs kanske en diagnos. Isf ju förr desto bättre. Livet kan stämpla hårdare än en diagnos – i utanförskap som kan leda riktigt utför i värsta fall.

I ivern att förstå våldsbrott spekulerar gärna pressen om vilken diagnos som ligger bakom. Är inte det väl onödigt? Barn läser också tidningen. Hur svarar en förälder när ett ADHD-barn eller barnet med Aspergers Syndrom oroligt frågar: Mamma är jag också en mördare?

Vad skulle ni svara era barn? Förklara att pressen förstorar upp för att de tjänar pengar på det – för att vanligt folk föredrar sensation. När barnen funderar mycket på om de är dåliga människor bara för att de har behövt en bokstavsdiagnos fastställd för att klara sig lite bättre.

Vill ni har er mättnad i sensation – läs min länklista till andra personliga bloggar om ADHD, Aspergers och andra autismspektrumdiagnoser med OCD, ODD och andra systerdiagnoser. Verklighetstrauman. Som blir värre för varje dåligt rubrikval i pressen.

21 Responses to “Pressen – här är era sunkigaste rubriker om npf.”


  1. 1 joanna augusti 11, 2012 kl. 11:54 e m

    Är mållös, trodde inte att det fanns så många och så felaktiga artiklar. Som en spark i magen! tack för att du tar fram och belyser detta!

  2. 4 Anna-Maj december 3, 2012 kl. 5:08 e m

    Britta Svensson fick Svenska Carnegieinstitutets journalistpris 2000 för ”orädda och sakkunniga krönikor mot narkotikaliberalismen samt ett begynnande skönlitterärt författarskap kring angelägna frågor. Detta är alltså vad hon väljer att skriva om. I min värd är Britta Svennson både feg & okunnig i sina krönikor, hon slår mot allt mot allt som är svagt, vad säger det om Carnegieinstitutet ?

    • 5 Victoria Qvarnström december 3, 2012 kl. 6:53 e m

      Det kanske säger en del om att högmod ger stort utrymme för bajsartiklar när man har något större i ryggen? Var tog ryggraden vägen? Inte följt henne, är detta den typ av artiklar hon skriver?

      /V

  3. 6 Annene mars 9, 2013 kl. 5:37 e m

    Vad glad jag blir då jag läser dina inlägg!! Du är verkligen mitt i prick i allt du skriver🙂 Tack för att du finns
    kram anne

  4. 8 Mattias Hultkvist september 14, 2014 kl. 6:10 f m

    Jag har adhd, autism samt återkomande perioder av multibla vokala och motoriska tics och tvångstankar, därtil är amfetaminist alltså knarkare. Jag har väldigt lite att skämmas för och dom jag har sårat har glömt det men jag glömmer ingenting. Skam intesserar mig inte. Som barn la jag begreppet knarkare i samma kategori som träskindianer, snickare, punkare och bönder. Jag har träffat snickare, punkare, lantbrukare, men vare sig bönder, träskindianer eller knarkare. Jag har lärt mig vilka associationer som vanligtvis ”knarkare” ger upphov till och i enlighet med mina erfaren heter saknar dom relevans. Jag förstår helt och hållet att man vill skydda sitt barn från dessa associationer på samma sätt som ovanstående rubriker. Skolan saknade helt funktion för mig. Jag förstod inte varför läraren var där eller varför jag var där för för att lyssna på påståenden som förklarades med lösa antaganden, det påstås ibland att autister har låg abstraktionsförmåga och trots hog kunskapsnivå låg förståelse av kunskapens djupare innebörder…för utom att detta är en direkt vantolkning av ett symtom så diskvalifierar påståendet sin egen tes.Det accepteras dock förvånandsvärt ofta Detta är ett exempel på ett stort problem npf:ares relation till omvärlden och medierna medierna är föga intresserade av sin egen inkompetens. Detta är också ett stort problem för knarkarna med regelbundet substansbruk som till stor del är npf:are. Sanningen är varken ond eller farlig den är bara sann. Skillnaden mellan metyfenidat och metamfetamin är som skillnaden mellan amfetamin alfa-methylfenethyldiamin, dvs semantisk. molekylen är den samma. Det går inte att säga,och det är obegriplig för mig hur en psykiatriker genom sin ställning kan sitta och svamla direkta felaktighet. Begreppet ”amfetaminliknande substans” beskriver förhållandet methylfenidatet i förhållande till amfetamin syftande i första han på effekt, Dom är annars avlägsna släktingar till sin uppbyggnad men har under förra seklet följd samma farmakologiska indikationer. Om NPF skall fortsätta vara till nytta går det inte acceptera godtyckliga förskjutningar av begrepp och låta antaganden av dosernas storlek och därigenom förvisa halva patientgruppen i kylan. Vi tillör en tillräckligt stor del av befolkningen och kan inte marginaliseras hur länge som helst. I bästa välmening och tack för en bra sida mvh

    • 9 Victoria Qvarnström september 17, 2014 kl. 7:54 f m

      HEJ. Tack för din redogörelse, tagit del av din kunskap och åsikter. Du verkar ha tänkt igenom det hela.
      Men jag tror ju på läkarordination av starka mediciner, just för att de flesta inte klarar att dosera själva. Även om man kan kognitivt har ju drogen/medicinen sin egen effekt och det snabba behovstillfredställsesuget är ju en extra riskfaktor för missbruk, om man har ADHD.

      Ha det gott och återkom gärna på bloggen!
      Mvh Victoria

    • 10 Misery Loves Co. september 18, 2014 kl. 3:22 f m

      Jag är så förtjust i Mattias Hultkvist, för han är så uppfriskande befriad.

      När jag mådde som sämst, efter att jag kommit hem från sjukhuset i somras, då när insåg att jag är riktigt sjuk.

      De härhjärtsäcksinflammationerna & infarkterna har en orsak. Det hade jag inte en aning om. Jag trodde jag var frisk men akut lat, på något märkligt vis. Jag var inte alls förberedd på hur grymma människor tillåter sig att vara, om man inte dör direkt.

      Jag är så glad över att jag lever, för att jag inte längre vill dö.

      Den föreningen jag startade för ett par år sedan, som jag ironiskt nog var beredd att jobba ihjäl mig för, den föreningen fick mig att återigen drivas enbart av dödslängtan. En av mina personliga admis fick för sig att kadaverdisciplin alltid saknas överallt, det är ”Admin-Gruppen”.
      Jag hade verkligen inte tid över för skit.

      Jag hade fullt upp med att förmå folk att förstå varandra, att hålla vandras ryggar. Vi var allt från NPF-småbarnsföräldrar, till Svenne-NPFare, samt personer som ett tungt beroende. Våra beroenden är grymmast av alla beroenden, eftersom vi nästan alltid dör.

      Eller snarare, få av oss NPFare som använder illegala droger, har en chans att överleva ett sketet behandlingshem. Få av oss har ens en ynka chans att överleva det man så vulgärt väljer att kalla ”missbruksvård”.

      Då dök Matias Hultkvist upp som ett kortfattat mejl. Han ville använda den mest hatade texter jag skrivit, trots att den enbart är skriven av kärlek.
      Jag svarade ”gärna”

      Sen en var det tvärnit, inte ett ljud hörde jag från Mattias på månader.
      Jag var så van vid Admin-gruppens dagliga påhopp, även om det inte alls är redigt att skriva ”Jag hatar dig” till någon man inte ens råkat AFK. & är på tok för sjuk att svara.

      Fast så är inte Mattias, han är fullständigt ointresserad av skit.
      Han är en av två som skriver så att jag nästan, så gott som dagligen, nästan hasplar ur ur mig skit själv:
      ”Så där kan du ju inte skriva, du kan skrämma folk”.

      • 11 Misery Loves Co. september 18, 2014 kl. 3:29 f m

        Han håller mig på tå & det tog mig flera veckor att hitta Mattias på FB, efter att han lagt upp min text, han sa JA till mi vänförfrågan, såna somn jag ytterst sällan har använt mig av.


  1. 1 ADHD-Debatt i bilder. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid augusti 11, 2012 kl. 8:39 e m
  2. 2 Nu får det vara nog! « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid augusti 14, 2012 kl. 11:30 f m
  3. 3 Artiklar jag skrivit om ADHD och Aspergers. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid oktober 26, 2012 kl. 7:52 e m
  4. 4 Dolda funktionsnedsättningar – är just dolda. OK? « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid december 3, 2012 kl. 5:40 e m
  5. 5 Jag anklagar. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid december 3, 2012 kl. 6:09 e m
  6. 6 Reaktion – inte överreaktion. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid december 3, 2012 kl. 6:12 e m
  7. 7 Vi är de nya utstötta. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid januari 10, 2013 kl. 5:38 e m
  8. 8 Kjell Häglund dissekerar godtycklig rapport från statligt hälso-organ. | Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid juni 27, 2013 kl. 6:25 e m
  9. 9 Dagbok framöver | Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid augusti 15, 2013 kl. 2:24 e m
  10. 10 NPF-repriser utan respit | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid september 6, 2015 kl. 7:27 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


