Likstinkande tonåring dog en helt oväntad naturlig död?

Men kom igen nu! En 15-årings död i obehandlad lunginflammation kan väl inte kallas för en naturlig död med ett simpelt: ”Dödsorsak: Sjukdom”? Som då inte behöver utredas ytterligare.

Det var ändå vad den ensamme polismannen fastslog med ambulanspersonalen i Donias rum. Sedan var det så. Utan ett läkaromdöme på plats, eller ens en fotodokumentation av dödsplatsen. Det var vatten på golvet som sas kommit från takfönstret? Fast det inte hade regnat på fyra dagar. Vad då – blev Donia mördad och avtvättad och bars till rummet (igen)? Vore ju kanske käckt att undanröja sådana tvivel.

Polisanmälningarna om att något inte stämde sågs inte av Åklagare som något att utreda. Två förundersökningar lades ner. Så vittnena om att Donia anförtrott sig bli våldtagen i huset – och synnerligen besvärande detaljer om Donias fysiska lidande via obduktionsfotografierna – inget av det bar, eller bär någon rättslig vikt.

Trots att den dödsförklarande läkaren Charlotta Schaedel på sjukhuset under protokollfrågan ”Skäl för polisanmälan” skrev att:  ”Ja, polisen ska kontaktas!” – så gick inte dödsfallet vidare till utredning.

donia-dodsbevis-kontakta-polis

Att inte notera – trots hälsokunskaper

Familjehemmets mamma är mycket kunnig om hästar och anlitad under hästtävlingar för att kontrollera hästarnas välmående och hälsa.

Fotografen Man Ray uttrycker här det minsta man kan känna om Donia

Fotografen Man Ray uttrycker här det minsta man kan känna om Donia

Ser på Youtube hur hon pratar om hur viktigt det är och sedan hur hon gör praktiskt för att besikta en häst efter tävling – så den inte farit illa av sporrar eller hårda betseldrag. Det är ett berömvärt engagemang! Titta i hästens mun bland annat.

Men hon kan omöjligen ha kontrollerat Donia med samma ”hälsoögon”? Donias svalg var absurt synligt sjukt. 

Menar, halsdroppen hade ruttnat bort medan Donia fortfarande levde!

Men flickan fick i.a.f  floursköljning att gurgla med, för sin hals med körtelfeber, som inledde den fatala lunginflammationen som blev Donias död två veckor senare. Va?!

Stanken – utav en kommande död i vanvård

Donia var ju de två sista veckorna i sitt liv riktigt dålig. Men hon gjorde sina uppgifter, som att åtlyda att arbeta med familjehemmets hästar och gå till skolan.

Men hon sa själv att hon ”luktade lik”. Det tyckte faktiskt alla andra också. Stanken satt i kläderna, skåpet i skolan, skolväskan och i hennes rum. Hennes kompisar försökte vara nära Donia, fast de knappt stod ut. Men vad kunde Donia själv göra åt det?

Hon bad om hjälp av de som hon var helt beroende av, sitt Familjehem – men hur skulle en ung och dessutom ganska sjuk tjej sätta sig emot alla löften om ”imorgon”.

Även vårdföretaget Attendos representant hade reagerat på den svåra stanken i Donias rum och som efter att ha besökt Donia, mailade Simrishamns Socialtjänst om att läget verkade allvarligt och akut. Men utan att kommunen (re)agerade.  

Kalla Fakta https://www.tv4.se/kalla-fakta/klipp/donia-hassan-var-d%C3%B6dssjuk-fick-inte-v%C3%A5rd-2989840

TV-reportage från Kalla Fakta

 

Skylla bort sina misstag är det sämre alternativet

Tror inte att journalföringen på en så välrenommerad vårdinstans som Lunds Universitetsjukhus har ett så bristfälligt datasystem att Familjehemmet i själva verket gjorde allt för Donia – men att journalerna från akutbesök kanske ”slarvades bort”?

Alla familjehemmets undanflykter och lögner om att de tog Donia till läkarvård? Vad handlade det om? Att de inte borde ha fyra placerade behövande barn hos sig – kanske för att de inte hade tiden, jämte hästgården de driver?

Men det är en desperat efterfrågan efter Familjehem. Som detta, som Socialen inte ens hade utrett och godkänt om de var lämpliga. Donias fastslagna individuella behov var att vara det enda barnet i ett Familjehem. Så placeringen var också ett rent regelbrott från Simrishamns kommun. Men de har inte gjort några fel.

Städade bort alla spår i efterhand

Till och med Familjehemmet verkade tycka att Donias stank var besvärade? Familjehemmet gjorde något åt liklukten från Donias lungor, med vävnadsdöd och varansamlingar – men först efter Donias död. De kunde väl kanske ha rengjort rummet tidigare och hjälpt Donia så hon sluppit ligga i stanken av sin egen ruttnande kropp? Lite väl cynisk här kanske? Ingen borde få gå igenom det Donia tvingades – det fanns ju vård bara en kort väg bort.

Kan säga så här, om det ytterst lilla som Donias biologiska mamma fått från obduktionen på sin 15-åriga dotter, som foton: Luftstrupens slemhinnor var inte friskt rosa, utan grå. I svalget ovanför stämbanden var det levrat blod med svullnad, trots att Donia inte hostat, utan bara kvävts långsamt. Och halsdroppen hade ruttnat bort medan hon levde!

Fast när Donia dött och kroppen avlägsnats, möttes Donias mamma och systern Cecilia av klorindoft, slängd bäddmadrass och tvättade kuddar. Allt, precis allt var kliniskt rent med utraderade spår av Donia. Även skolväskan var tom. 

Medan Donias anhöriga var på rummet för att försöka få en känsla av där Donia sist levde, så satt Attendo-personalen i köket och tröstade den förkrossade familjehemsmodern. Attendo Care var också de första familjen ringde – innan de slog 112. Varför gör någon så?

En oberoende läkare borde gå igenom obduktionsprotokollet

Jag är inte vårdutbildad. Men jag pallar idag att se döda, pussat två likkalla anhöriga farväl hyfsat nyligen och tar döden och livlösa kroppar som något naturligt i livet. Men jag är också logisk.

Varför hade den kraftigt avmagrade döda Donia en svullnad, som av ett slag, på vänstra käken? Det utmärkte sig – för på höger sida av ansiktet var det inte så. Donias blick som död sneglar ner åt hennes vänstra sida där käksvullnaden satt. Jag som ren lekman observerade ett rött långt rivsår från Donias nyckelben som gick snett neråt till diafragmaområdet, precis där revbenen går ihop under bröstet.

Galna kvinnor

Är verkligen ingen Rättshaverist i foliehatt med förkärlek för konspirationteorier. Snarare en av dem som ibland får slåss mot dem, eftersom de tycker att jag med min blogg ”är köpt av medicinindustrin”. Jag är mer enkelspårig än så.

sinnesjuka-damer

Men ni är fria att misstro mina observationer som väcker så många frågor – oavsett!

Vore verkligen intressant med andras nya infallsvinklar här. Bara ni inte tycker att Donias död är något så obetydligt att en sund rättspatos inte väcks till förfäran?

För min del så bör man kämpa på  så gott man kan för varje unge. Även i komplicerade situationer.

Jag är ingen men har min röst för barnen – om Donia
Donia våldtagen inom Familjehemmets väggar – outrett
Varför ljuger inblandade om Donias död – trots starka motdokument?
Donia dog i Familjehem – utan rättslig utredning 

/Ha en fin helg med ❤ önskar Victoria

8 Responses to “Likstinkande tonåring dog en helt oväntad naturlig död?”


  1. 1 bbnewsab februari 17, 2017 kl. 1:42 e m

    Har alltså Kalla Fakta tagit upp detta fall?

    Vad ledde det till rent konkret? Berätta gärna.

    På vad sätt anser du, Victoria, att du kan åstadkomma något mer än det som Kalla Faktas uppmärksammande av fallet resulterade i?

    Utveckla gärna hur du tänker därvidlag, Victoria.

    Att du har ett stort patos och brinner för detta fall är uppenbart. Men det räcker tyvärr inte för att (just) du ska lyckas i dina föresatser att sätta dit de ansvariga.

    Det står inte bortom allt rimligt tvivel att här har begåtts något brottsligt. Det är bara undantagsvis kriminellt att bete sig som klantarsel. Dvs all vanvård är inte per automatik åtalbar. Olämplig hantering av ett ärende – typ dålig skötsel av en patient – är inte per automatik kriminellt.

    Med detta sagt känns det som att jag inte har mycket mer att anföra i ämnet.

    Icke desto mindre vill jag avslutningsvis upprepa: ”Välj både dina vänner och fiender med stor omsorg. Då ökar dina chanser att få må hyfsat bra.”

    Eller med en metafor: Alla är inte ”skapta” till att bestiga Mount Everest vintertid. Det kan därför vara klokt att känna sig för vad som gäller en själv, kanske genom att inleda sin bergsbestigarkarriär med att klättra uppför mindre höga och mindre svårforcerade berg än just Mount Everest.

    Lycka till, Victoria! Ha en fin helg, du också!

    • 2 Victoria Qvarnström februari 17, 2017 kl. 2:50 e m

      Ja – Kalla Fakta 11 minuter i början av programmet. När ingen ser på
      Inget konkret som jag förstått det. Bara en pik från Socialstyrelsen

      Förstår inte riktigt hur du tänker med frågan: ”På vad sätt anser du, Victoria, att du kan åstadkomma något mer än det som Kalla Faktas uppmärksammande av fallet resulterade i? ”

      Käre Du – varför verkar du se det som en tävling i påverkan? Man gör väl vad man kan. Om det så gäller att bromsa ett slag mot ett barn i mataffären.

      Ingen kan få en styrlinje om vad som egentligen hände – så länge fallet inte utretts ordentligt. Det är ju kärnfrågan både från mig och namninsamlingen: Oklara omständigheter kring Donias död gör att vi Kräver att fallet tas upp igen av Åklagare!

      Jag väljer inte några just, men några kanske väljer en inställning om mig? Det besvärar mig inte.

      Österlänsk filosofi – Taoism är en fin problemlösare – typ bara chilla. 🙂

      Upplever du verkligen mig som så skör att du vill ge mig skyddande råd – BTW?

  2. 3 bbnewsab februari 17, 2017 kl. 4:37 e m

    Om du inte förstår min fråga till dig, kanske förklaringen därtill kan vara, att du inte är så värst resultatorienterad/resultatfokuserad?

    Jag tycker med förlov sagt att du tänker väldigt mycket med hjärtat, inte så värst mycket med hjärnan.

    Med mig är det tvärtom, jag tänker mycket med hjärnan, inte så värst mycket med hjärtat.

    OBS!: Jag påstår INTE att min strategi/attityd är bättre än din.

    Mitt motto är: ”Var och en får väl bli salig på sin fason,”

    Jag kan bara hoppas och önska, att du håller med mig därom, Victoria.

    Att jag har valt att börja kommentera här hos dig beror på att jag är nyfiken på hur du tänker och resonerar. Och hur du motiverar ditt agerande.

    Det är ont om individer som tänker så mycket med hjärtat som du synes göra.

    FDETDA: Nej, jag ser dig inte som skör. Det har jag inte sagt att du är. Vad får dig att tro detta?

    För övrigt: Inte skulle jag utmana någon att bekänna färg, bildligt talat, ifall jag uppfattade honom eller henne som skör.

    Snarare är det så, att jag tycker det kan vara givande, ibland, att på webben gå i närkamp med någon som är så diametralt motsatsen till vad jag själv är och står för.

    Som militant ateist drabbar jag ofta samman med andetroende/spöktroende woowoos och gudstroende kreationister och andra starkt religiösa personer övertygade om att det finns en andlig dimension vid sidan av den fysiska rumtiden.

    Mitt syfte är att jag på så vis ska lära mig mer om hur sådana personer, vilka i mångt och mycket alltså hyser åsikter som är raka motsatsen till mina egna, tänker och känner.

    För att få veta det måste jag förstås ställa frågor till den personen att svara på.

    Alternativt kan jag välja att beskriva hur jag själv ser på det hela – för att den vägen förhoppningsvis få den här mannen eller kvinnan att försöka förklara och motivera varför den av mig föreslagna vägen/lösningen inte synes vara det minsta framkomlig för honom eller henne.

    I detta mitt sätt att debattera med dig, Victoria, finns inga värderingar av typen att mitt sätt att se på saken är moraliskt bättre/godare än ditt eller vice versa. Jag hyllar blott debattprincipen att tes + antites kan leda fram till syntes, dvs något som kanske kan berika och bli en sorts bättre ”lsning” för alla inblandade parter.

    Den tes, som jag har drivit här på din blogg, kan lite förenklat beskrivas som så, att man bör satsa på att försöka vara resurseffektiv.

    Det innebär att man ska välja att satsa på projekt, vilka har goda chanser att leda någonstans.

    Att satsa på dödfödda projekt är inte ”my piece of cake”.

    För att återvända till tes-antites-metaforen. Naturligtvis finns det ingen garanti att den eftertraktade syntesen per automatik måste bli bättre än tesen eller antitesen är tagna var för sig. Man vet helt enkelt inte hur utfallet kommer att bli, när tes möter antites.

    Emellanåt blir det inte ens någon syntes av det här mötet.

    Det blir i stället något som liknar skyttegravskrig.

    Allt oftare tänker jag som så, att vår ”dialog” här i kommentarsfälten hos dig – där vi dock som regel verkar tala till varandra snarare än med varandra – påminner en hel del om skyttegravskriget på västfronten i Flandern under första världskriget. Inga positionsframförflyttningar eller positionsreträtter synes äga rum. Dvs syntesen uteblir, lyser med sin frånvaro.

    Så jag överväger faktiskt att sluta upp med att kommentera det du skriver, Victoria, på det att friden åter ska kunna lägra sig över dina bloggar.

    Ibland tänker jag dessutom som så, att kanske är det just det som du önskar dig mest av allt?

    Jag tycker nämligen att vår ”dialog” inte är så värst givande. Den påminner mest om första världskrigets monotona skyttegravskrig för att nu återanknyta till den metaforen (se ovan).

    Förvisso är det frågan om tes som möter antites. Fast någon syntes av våra åsikter har jag svårt att se håller på att växa fram.

    En sak till: Jag tycker inte att skulden för det har blivit på detta vis enbart vilar mig.

    En helt annan metafor: It takes two to tango.

    I vår ”dialog” här i kommentarsfälten känns det snarare som att du dansar foxtrot och jag rumba.

    Vi kan tydligen inte ens enas om vad det för dans vi ska exekvera tillsammans.

    Så utan att lägga skulden på dig, Victoria, överväger jag, som sagt, därför att lämna dansgolvet.

    Så slipper såväl du som jag att bli frustrerade.

    Jag önskar dig lycka till i ditt fortsatta ”dansande”, Victoria.

    Det finns andra bloggar för mig att ”dansa” vidare på. Bloggosfären är väldigt stor.

    Avslutningsvis en personlig fråga till dig, Victoria: Är du möjligen ovan vid att bli utmanad av dina följare här i din egen del av ”bloggosfären”?

    Att du är van vid att bli motarbetad IRL (= utanför ”bloggosfären”) kan ju inte ha undgått någon som följer ditt bloggande.

    Just därför förvånar det mig lite att du reagerar som du synes göra, när jag plötsligt dyker upp här på din egen ”hemmaplan” (dvs på din egen blogg) utan minsta vilja eller förmåga att stryka dig medhårs.

    Jag tycker helt enkelt att du måste räkna med att bli ifrågasatt i och med att ditt engagemang och ditt patos är så stort som det är.

    Du väcker sålunda känslor med dina starka åsikter, Victoria! Både för och emot. Precis som fallet är med president Donald Trump – utan jämförelser i övrigt.

    Jag för min del ser det som högst naturligt att om man, så som du gör, framför starka åsikter i känsliga och värdeladdade ämnen, ja då får man räkna med att bli ifrågasatt och ”utmanad”. Även på den egna ”hemmaplanen”. Det hoppas jag att du förstår.

    För Donald Trump förefaller det dock ha kommit lite som en överraskning, att han kunnat bli ifrågasatt under sin första månad som president i USA.

    Jag hoppas förstås, att det inte kommer som någon överraskning, för dig, Victoria, att du kan bli ifrågasatt även här på din blogg, och alltså inte bara IRL. Bloggosfären kan understundom kännas/vara lika kall och ogästvänlig som det riktiga universum är.

    Hur som helst; Victoria: Än en gång önskar jag dig ”Trevlig Helg”!

    LEV VÄL!

    • 4 Victoria Qvarnström februari 17, 2017 kl. 6:09 e m

      Om jag inte förstår din fråga kan det handla om att den förefaller ointressant för just mig, just då. Inte illa ment, men vi välkomnar ju olikheter?

      Vi diskuterar inte enligt dina regler – OK – jag befriar dig från min blogg! 🙂

      Trump kunde du väl hoppat över? Det kändes som ett subtilt men hårt slag under bältet. Som jag kände det! Och jag tar mig tolkningsföreträde. Fräckt va?

      Hoppas din vidare resa känns mer givande för dig, du anonyme människa.
      Med vänlig hälsning Victoria Qvarnström
      PS: Jag kan använda flera analytiska processer samtidigt – brains and soul.

  3. 5 Annina Karlsson februari 20, 2017 kl. 1:01 e m

    Kalla fakta tog inte upp allt. Det var mycket mer att säga om det hela som inte fick bli gjort. Än så länge är det många vittnen som inte blivit hörda av polis eller åklagare. Det blev många löften om att ta Donia till sjukhus av fostermor. Hon klagade att Donia var dödsjuk och kunde dö vilken timme som helst. Är det riktigt säkert att det inte är något olagligt i det? Mänskliga rättigheter står lågt i kurs idag. I alla fall för sexuellt utnyttjade barn som dött. Och ska människor behöva bli hotade om de funderar över hur det får gå till och att det sen heter att det inte kunde skötas annorlunda.

  4. 7 Donias mamma februari 28, 2017 kl. 8:46 e m

    Åklagare,polis,socialstyrelse, högre rättsväsende, JO, sjukvården, samt vårdbolaget och regering har hjälpts åt att mörka allt.efter hennes död gjordes många lagbrott. Ingen bryr sej av ovanstående så det blir en form av medskyldighet.


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


