Våra barn vill inte leva längre och nedtryckningen börjar i skolsystemet

Tiden och utvecklingen för barnen med särskilda undervisningsbehov – kanske med neuropsykiatriska diagnoser – har stått helt still, under chockerande många år. Det är ren vanvård att undanhålla unga möjligheten att få må bra!

”Ska man knäcka ungar så ska man bör(j)a (ner dem) i tid”?

Tänk Er! Om flera fotbollskids i länet tagit sina liv? Hade det rests en röd flagga då kanske, med stora insatser för att rädda resten av fotboll- Sveriges framtid? 

Men nu handlar det ”bara om unga med NP-diagnoser” som offras. De som tänker och fungerar unikt – vars förmågor kan ändra vår framtid. De ”kan kicka boll” – men bollen som servas dem är alltid fyrkantig.

Den naturliga peppen tas ifrån en stor grupp, som har så mycket att berika samhället med. Nya idéer skapas inte av dem som är och tänker som alla andra.

Under barn -och ungdomsåren så är människor extra känsliga. Formbara – som lera. Och med specialhjärnor har man mycket att växa i, eftersom världen faktiskt beter sig jäkla ologiskt och märkligt. Och det känns rakt in i hjärtat hos våra diagnosunga – när de aldrig får bära en varm go känsla i magen av att ha lyckats.

Flera diagnosföräldrar jag haft kontakt via bloggandet och grupper har mist sina barn för att ungarna inte orkade längre och tagit sina liv, ofta efter väldigt jobbiga tonår. Det var ett år fem unga som tog livet av sig bland bara några hundra familjer i mitt nätverk.

Tänk att trots allt man gjort som förälder – inte längre har barnet kvar att kämpa för!?

Det har så många år varit min egen största rädsla. Hennes, min skatts andetag har fått mig att orka 10-faldigt mer än jag egentligen haft kapacitet till.

Så cyniskt behandlade blir många människor – men unga måste väl värderas? Vill spy rakt ut, för jag mår illa varje dag av egen rädsla.

Tar här upp en aktuell artikel från Föräldranätverket Barn i behov – som för diskussionen vidare om nuvarande omständigheter i skolan. ”Ska man knäcka ungar så ska man börja i tid”?

Skolverket blundar för vår kunskap om NPF
Citat ut artikeln:
”Vi vet nu att barns utmanande beteende inte alltid kan förklaras med anknytningsmönster eller brister i uppfostran, utan kan bero på exempelvis svårigheter att snabbt sortera intryck till meningsfull förståelse och svårigheter med sociala koder och samspel. Denna nya förståelse hade kunnat omsättas i verkligt stöd till lärare genom konkreta pedagogiska metoder och verktyg. Undersökningar bland lärare visar att detta också är det som oftast efterfrågas av lärarkåren.”

”Skolverkets kunskapsförnekande är inget annat än ett framhärdande av idéerna bakom den inkluderingsvåg som drevs igenom med den nya skollagen 2010. Skolmyndigheter och huvudmän var frustrerade över att den inkluderande skolan dröjde och att allt fler elever gick i kostsamma särlösningar.”

”Samma skollag delegerade hela ansvaret till rektor, vilket i praktiken innebar att en av de mest genomgripande förändringarna i svensk skola lades på få personer utan utbildning i olika behov hos barn som en inkluderande skola möter och samtidigt bakbundna av hårda budgetkrav och andra uppgifter.”

”Nu slås som direkt konsekvens en hel generation barn med autismspektrumtillstånd brutalt ut ur skolan med ofullständiga betyg och problematisk skolfrånvaro redan på lågstadiet. Dominoeffekten är ett faktum och innebär tragedier för enskilda barn och deras familjer.”

”Kaotiska situationer kommer att uppstå som leder till krav på enkla lösningar som hårdare tag.”

”Långvarig skolfrånvaro har blivit grund för LVU och felbehandlade barn med autism placeras slutligen till sist på SIS-institutioner som helt saknar kompetens för den här gruppen, och med katastrofala följer.”

Bra rutet – med konkreta förslag i artikeln på hur man ska komma tillrätta med de här utsatta barnens svikna rättigheter!

Kan inte förstå hur mycket kamp det behövs för något som är så självklart!

En skam.

Mvh Victoria, en diagnosmamma

Tidigare blogginlägg – jag då trodde skulle vara omoderna och inaktuella vid det här laget:
Gasa upp specialkompetensen i skolan
När skyddet brister i skola och samhälle
Att riskera mista sitt enda hemspråk – kommunikation på ”autistiska”
Skolans snäva ramar blundar för verkligheten
Utan specialinsatser i skolan leder utför
Vår artikel i GP Debatt också – författad av mig och Malene Larssen.
Förfärande nog för ett längre tag sedan,  år 2012. Vad i helvete ska vi göra mer?

 

Annonser

0 Responses to “Våra barn vill inte leva längre och nedtryckningen börjar i skolsystemet”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv

Annonser

%d bloggare gillar detta: