Dags att flyga vidare i ADHD-debatten.

Hos bloggen Humlans liv läste jag inlägget Olika sätt att se på saken ett inlägg som jag håller med helt med om.

– Att ADHD-debatten hittills varit för onyanserad och ofta känns ofärdig.

Media går sällan till botten utan tuggar på om samma saker som folk har hört förut – och tror är allt.

Vi ville ju efter Svt Debatt att debatten i media skulle gå vidare, som Malene Larssen skrev efteråt.

Jag anklagar faktiskt Sveriges medialanskap för att debatten gått i stå vid sensation istället för att med de stora kanalerna ägna sig åt att sprida allmänbildning – vilket jag tycker är medias roll. Bredvid kritisk granskning. Men inte en så enögd granskning att vi aldrig kommer dithän att komma till konklusion om hur man bäst lagstiftar för att hjälpa människor och satsa forskningspengar på npf/neuropsykiatriska diagnoser, vilket samhället skulle vinna på – men också självklart de enskilda individerna vars lidande skulle kunna minskas – via ökad kunskap.

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


