Min syster Gloria har avlidit

Jag postade den 11/11 2015 ett inlägg om att jag hade världens ångest! Kunde inte säga så mycket mer i min förtvivlan. Syrran hade dött, hjärtat hade stannat. Men de fick igång henne. Sedan låg hon i koma nära tre dygn. När hon vaknade hade hon ändå ganska försumbara skador, som att ta en kopp till munnen men vätskan hamnade utanför – i jämförelse med grönsaken hon kunde ha blivit. Hon fick en andra chans, efter att både läkarna och vi svävat i ovetskap om ifall hon skulle vakna. 

Systrarna Victoria och Gloria Qvarnström

Systrarna Victoria och Gloria Qvarnström

I början av månaden augusti, för några veckor sedan, hittades min syster Gloria långt utom liv, hemma i sin säng. I stort sett hela stora familjen samlades snabbt utanför syrrans hus när vi fått veta.

Jag gick in och strök över hennes armar och pussade på henne. Hon såg ut som hon just skulle säga någonting.

Frågade min dotter Ella, som nu är 16, snart 17 om ville hon också ta avsked och se Gloria. Min dotter hade hjälpt sjukvårdspersonalen att tvätta min syrras hår under komat. Sedan hade min medvetslösa syster sökt Ellas hand! Det att Ella tagit hand om henne lite, det värmde min syster så mycket efteråt.

Kan inte skriva så mycket mer, nu när en av mitt livs viktigaste nycklar verkligen har lämnat oss. Hon var många gånger redan i livet som en älva som inte nuddade mark med sina starka idéer och sin konstnärlighet.

Gloria har berört så många olika människor i sitt helt obestridliga sätt att existera och älska.

Jag tror att jag har ont någonstans? Svårt att hitta det just nu. Känner mig både förvirrad och stum i hela systemet. Bävar inför begravningsceremonin på torsdag den 3:dje september. Har alltid visat mig så strong inför alla vid sådan tragik. Men jag vet inte hur det blir, då?

Har länge varit så jävla trött på att ”alla hållit på att dö” under flera år. Syrran: Allvarliga tillstånd av tarmvred, gallsten, sedan komat i höstas. Jag orkar inte ens länka till inläggen alla katastrofer mellan liv och död vad gäller min tonårsdotter med diagnoser. Menar, vill jag ens minnas att vi varit så skitnära inför att vår dotter hade kunnat dö. En dag, eller en timme senare hade hon varit förlorad.

Nu orkar jag bara blicka framåt.

Försöker hitta min vilda syrra någonstans i känsla. Och då och då blinkar hon till, både i hennes hus och i musiken jag och andra samlat till henne på Spotify..

Men jag vet att begravningen riskerar att stanna mitt hjärta. Fast jag vet att jag medvetet kommer att leva vidare. Och kanske ta tillvara dagarna bättre, men det är för stort för att jag ska lova något. Nu är jag mest matt.

Här är en sång till min älskade syster. Anthony and The Johnsons You are my sister.

9 Responses to “Min syster Gloria har avlidit”


  1. 3 Susanne september 2, 2015 kl. 7:50 f m

    ❤ Du sätter ord på så många känslor som fanns i mig, från när en nära anhörig till mig fick hjärtinfarkt, hamnade i koma, hjärndöd och sedan efter 10 dagar kom slutet. All värme och omtanke till dig i din svåra tid❤

  2. 5 Liza september 4, 2015 kl. 8:29 e m

    Beklagar sorgen

  3. 7 ogonrorelseterapi september 22, 2015 kl. 2:57 e m

    Beklagar verkligen din stora förlust, Victoria! Tusen Styrkekramar❤


  1. 1 Något hände när de dog | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid januari 26, 2016 kl. 4:08 e m
  2. 2 FILMTERAPI för en rubbad person | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid juli 16, 2016 kl. 11:32 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


