Visst gör det ont när hjärnan brister – forskning

Jag existerar än idag som en hel person, trots att jag har berövats mycket på nästan alla plan. Jag lärde mig att stå upp igen. Trots att jag tvingas acceptera verkligheten så som den är idag. Att jag förlät mig själv för de tillkortakommanden som jag fått genom livet – så är det min egen förståelse och förlåtelse som betytt allt för att jag kan leva vidare. Fortfarande med vissa gnistrande höjdpunkter.

Jag vill inte bli dissad eller mindre respekterad för mina kantigare uttryck idag – när jag måste använda de minskade kapaciteter jag har kvar, på ett sätt jag orkar utan att bli utmattad. Tydlighet är ändå en fördel – föreställer jag mig?

Forskning om hur negativt stress påverkar hjärnan och lämnar spår – artikel på SvT

Slänger in en brasklapp eftersom jag idag inte orkar söka avhandlingarna, men för få undersökta personer ger mindre trovärdiga resultat, förstås. Från artikeln: ”Agneta Sandströms avhandling grundas på tre studier. Den första gjordes år 2000 och omfattade 67 patienter.” Sedan vet jag inte mer. Men det finns andra avhandlingar som jag har för mig påvisar samma sak – att hjärnan kan skadas för evigt av långvarig stress.

Men trauman betyder inte slutet i livet – det blir bara ett annat liv.

0 Responses to “Visst gör det ont när hjärnan brister – forskning”



  1. Kommentera

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


