Glömskan jobbig – hoppas på ny medicin Elvansé

I natt jag glömde något som, jag ofta glömt förut..

När jag försökt fylla vattenflaskan med korken på, kom jag att fundera över hur jag kunnat få två par nya glasögon att försvinna – samt att jag precis hade förlagt läsplattan på okänd plats.

Hur i helvete lyckas jag? Det är helt blankt i hjärnan, inga minnen alls om just det. Och trots vissa lägg-platser så är saker försvunna uppåt veckor ibland. Det har börjat bli obehagligt nu.

Har hittills inte haft centralstimulerande, bara på prov, utan ätit Strattera under 7 år. Med tanke på hur förvirrat livet är med dåligt minne nu, så jag ser verkligen fram att få prova en ny ADHD-medicin som heter Elvansé, är centralstimulerande och långtidsverkande. Jämfört med liknande mediciner så är stigningskurvan mycket mjukare ”snällare” med Elvansé. Effekten peakar inte rakt uppåt till en bergstopp, vilket är positivt, eftersom jag mått illa av både insättning och utsättning ur kroppen under an dag, som jag gjorde på Ritalin.

Hoppas jag svarar bra på den, skulle verkligen behöva mer koncentrationsförmåga. Kaoset är påfrestande. Min sambo är förvirrad över min kraftiga minnesförsämring och har allvarligt föreslagit att jag ska göra en Alzheimertest, vilket man kan göra tidigt idag.

Vardagsglömningarna kan se ut så här:

Allt kaffe i kaffeglaset. Glömde sluta räkna. /Foto Victoria Qvarnström

Allt kaffe i kaffeglaset. Glömde sluta räkna. /Foto Victoria Qvarnström

När kaffeburken försvunnit från köksskåpet. Hittas av en slump timmar senare i kylen. /Foto Victoria Qvarnström

När kaffeburken försvunnit från köksskåpet. Hittas av en slump, många timmar senare i kylen. /Foto Victoria Qvarnström

Glömt sätta på vattenkokaren = kaffeförsök på kallvatten. / Foto Victoria Qvarnström

Glömt sätta på vattenkokaren = misslyckat kaffe på kallvatten. / Foto Victoria Qvarnström

Igår kväll tänkte jag lägga till att: ”Nu för tiden sker dock inte längre spiskatastrofer – tack vare hushållets rutin att alltid vrida på barnspärren som hindrar påsatta plattor att värmas”.

Men peppar peppar, så var en platta påsatt i morse. Men – halleluja – med spärren på!

 

 

2 Responses to “Glömskan jobbig – hoppas på ny medicin Elvansé”


  1. 1 Anneli juni 28, 2015 kl. 12:18 f m

    har samma problem mellan varven, min arbetsterapeut menar att jag inte är närvarande i nuet.. ja jag vet inte.. kanske både och?!

    • 2 Victoria Qvarnström juni 30, 2015 kl. 9:57 e m

      Tjae? Du kanske är närvarande när du sitter med det som fångar ditt intresse! Och det ska mänskligheten vara glad över att det finns sådana människor. I stort och smått. Inget är litet, när det gäller.
      Jag är helt ofokuserad på att sköta hemmet. Men fixar upp det perfekt innan min dotter kommer. Jag är numera, p.g.a stress inte alltid så närvarande för andra. Men jag glänser till ibland, av ADHD-fokus, med lite ilska – och adrenalin – som energi som puttar igång mig! 😉
      Du, som jag, är som vi är. Perfekta när vi funkar bättre än alla, eller känner oss sämre?
      V


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


