Behöver EXAKTA detaljerade beskrivningar när jag hör en berättelse.

Ni som känt mig länge; har jag alltid betett mig så här ”lite kantigt, osocialt och skitjobbigt”? Även om ni älskar just det med mig för att ni då förstår att jag är genuint intresserad av att förstå! Engagerad för att ge eventuell återkoppling, eller bara vara med er känslomässigt.

När min sambo berättar någonting så fastnar jag ofta på något och överväldigas av att avbryta för att be om en exakt beskrivning – som närvarande på plats – om hur någon reagerade för något. Får jag inte svar på mina frågor – innan jag glömmer dem – så blir allt som ludd, abstrakt och overkligt. Behöver få veta den andres ansiktsmin, ögonuttryck – och var det medvetet agerat eller ärligt spontant? Behöver grunder för att analysera samtidigt som jag lyssnar. Anstränger mig ändå mot vissa personliga odds för att verkligen visa mer hänsyn och anteckna mina frågor för att inte sabba för mycket.

Jag måste ju kunna föreställa mig ett helt scenario framför mig för att verkligen greppa hur det var och”se” det. Att tolka något som för mig är abstrakt blir bara som en massa osammanhängande ord huller om buller. Sifferkalabalik ska vi inte ens gå in på.. Då hjälper inget ADHD-fokus alls. Kan ju inte styra hur jag uppfattar saker. Det har jag erfarit – och insett mer och mer.

Det jävla detaljseendet – en fixering som jag inte kan kväsa men aldrig menar något illa med.
Autist – ja visst – men ingen av mina aspergervänner höjde på ett enda ögonbryn, när jag insett..

2 Responses to “Behöver EXAKTA detaljerade beskrivningar när jag hör en berättelse.”


  1. 1 frokenbjorn april 27, 2015 kl. 8:16 e m

    Har exakt samma fixering vid detaljseende. Kan dom inte beskriva de runt omkring så blir de sjukr jobbigt! Fattar inte om de går o träba bort eller om det är något man får leva med.

    • 2 Victoria Qvarnström april 27, 2015 kl. 11:08 e m

      Jag tycker att det är ganska duktigt och smart att be om mer exakta omkringbeskrivningar. Hur ska man annars kunna leva sig in i situationen någorlunda, så som den var?😉
      Tycker att andra ska bli som vi.😉
      Med vänlig hälsning Victoria


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


