Om boken ”ADHD i bilder”, Victor och jag.

Både Victor och Victoria sammankopplas nu med ”ADHD i bilder”! Jag heter Victoria Qvarnström. Den här informationsbloggen inleddes i december 2010 med inlägget ADHD i bilder – som jag tog med mig från min föregående blogg. Just det inlägget kändes som startpunkten för mina egna nya insikter och äntligen en väg vidare i live efter min npf-utredning 2008 då jag var 41.. Jublade av att 35 år för sent ändå ha fått en fungerande karta för mitt liv.

Flera vänner och bloggföljare har under våren kontaktat mig och frågat om det är jag som äntligen ska ge ut boken ”ADHD i bilder”? De säger att de längtat men har frågat: ”Varför under pseudonymen ”Victor”?

Fotoboks-Victor och jag är inte samma person. Men vi har trots stor åldersskillnad, olika livserfarenheter av KAOS, båda två ADHD som försvårat våra liv. Jag kontaktade självklart bokförlaget och tog en diskussion, med hjälp av en juristvän. Frågade redaktören på Votum förlag om de inte googlat den tilltänkta boktiteln? Han hade gått till Kungliga Biblioteket för att titta om boktiteln inte tangerade andra böckers namn.

Jag ifrågasatte ändå titeln på fotoboken kontra mitt blogginlägg som hängt med mig sedan 2009 och haft över 300 000 besökare. Hade ingen aning att det var så mycket innan jag p.g.a situationen kollade.

statstik A i b

Förlaget hade nog gett mig en krona på varje sålt exemplar av Victor Wikanders nyutgivna fotobok om jag varit ihärdig. Men det vore orätt. Det sista jag skrev till Votums redaktör var att: Tack för dialogen! Jag önskar Victor lycka till! Ett lyft kan vara sällsynt när livet varit komplicerat.Och det menar jag!!

För mig är jag fortfarande ”ADHD i bilder”.

Några av de första livsviktiga peppen kom till mig i september 2009 när Nattens bibliotek lät min ”ADHD i bilder” vara med på listan över: ”Inlägg som berör”.

Siri 2009 ADHD i bilder

Och psykologen HG Storm vidarebefordrade inlägget med de generande fina orden: ”Favorit i repris. Kanske det bästa jag läst om ADHD?”.

hg storm

Jag har förutom det viktigaste – att hålla vår alfabetstonåring vid liv, och endast orkat det under flera år – burit en het eld inom mig för min framtida bilderbok ADHD i bilder för barn och vuxna, som i min målbild skulle pryda mottagningars väntrum. Med mina egna foton – för de finns!

Ens ”barn” kan ha alla olika former. En människa, familjens djur och skapelser från djupet av ens hjärta. Man ÄR det man älskar. Äkta.

Jag blev självklart jättepaff när jag hörde om att Victor Wikanders fotobok hade just namnet ADHD i bilder.

Och jag vill verkligen att det ska gå bra för Victor. Så då önskar jag att ni också önskar honom all framgång i livet. Vi vet ju alla, vi i ”NPF-klubben” att vi behöver varandra och inte mer skit!

Förlaget berättar nu att: ”ADHD i bilder, av Victor Wikander, är en mycket vacker och viktig bok, som många har tagit till sig. Flera tidningar har skrivit, i dagarna kommer artiklar i lokaltidningen Mitti och DN. På annandag påsk kommer Viktor till TV4 Nyhetsmorgon 10:45, för att berättar om sitt sätt att uttrycka sig i bilder.” Mer om Victor: ”Störige killen som hittade sin inre styrka”.

Ni är också välkomna till min lågpresterande blogg ADHD i bilder .nu + .com. För jag har inte längre hela förmågan att alltid fokusera på information, fixa genomläsning av forskningsstudier och att filtrera ut det. Så, nu drar jag mig tillbaka till en lugn plats där jag kan existera mer fritt och snurrigt kreativt.

Förutom där vi är nu, på Victorias ADHD – autism och NPF-blogg – även igenkänd som ”bloggmalplacé” – att vara malplacerad, så är bloggarna jag bossar över dessa:

Hundcoachen Seth Sjöblom – mentor människa hund – min sambo som trollar med beteenden och leder rätt, med specialitet att rädda dödsdömda hundar som ingen innan förstått.
ADHD i bilder – mitt prestationsbefriade bildberättande och mer privat, nära.
Victorias ankedoter – en vild personbeskrivning som en CV som jag arbetade upp i sociala medier inför och under min rehab för att komma tillbaka till arbetslivet. En plats för det jag kan visa för alla.
Jonsered – nytt & gammalt – om den oemotståndliga K-märkta bruksbyn som jag älskar.

Med vänlig hälsning Victoria

PS: Hej Försäkringskassan! Såg igår att bloggen hade haft besök av Er, jämte samt Sahlgrenskas Institut för Neurovetenskap och Fysiologi. Hoppas att Ni på Försäkringskassan kontaktar mig innan ni drar slutsatser om min arbetsförmåga inom den reguljära arbetsmarknaden. Flera bloggar betyder inte 40 timmar i veckan. Utan att jag – i linje med mina diagnoserbehöver skriva för att hålla mig frisk. Att jag får utrymme att skapa någon sorts ordning i mitt inre kaos. Datumen för publikationerna kan sammanställas till att jag lider av ”Ketchupeffekten”. Inget, inget, sedan kommer allt. Sådant som arbetsgivare eventuellt skulle ha svårt för? Men man gör det man kan. Annars är allt bortkastat.

DS.

0 Responses to “Om boken ”ADHD i bilder”, Victor och jag.”



  1. Kommentera

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


