Hyperhjärna – kom tillbaka, allt är förlåtet!

kamikazeKomplicerat förhållande mellan mig och parasiten i min skalle. Jag är ju Fru Redig, Kamikazekaospilot, kulspruta och kärnkraftverk samtidigt när jag mår på rätt sätt, när hjärnan och jag är eniga om att; ”nu fan kör vi så det ryker!”. Underbart att surfa på den vågen. Om än uttröttande.

Annars kan hon, hyresgästen på andra våningen eller faktiskt ockupanten i mitt huvud stressa mig så jag kräks. Numera tar jag mig en helt passiv vilodag sådana dagar när vi krockar.

Ingen kan ju vinna utan vi båda båda förlorar.

tennis-web1Annars är hon, den självständiga hjärnan min allra bästa vän som kan göra mig till det bästa som jag någonsin kan vara. Ingen inspirerar mig eller servar mig bollar lika härligt som hon! Min egen hjärna roar mig nämligen och gör mig glad – men bara så länge vi vill samma sak. Här skär det sig ibland. När jag inte lyckas väcka upp henne och jag lämnas ensam med prestationsångesten utan en tillstymmelse av hjälp.

Väldigt jobbigt att bli i stort sett handikappad även angående de mest naturliga vardagssakerna som telefonsamtal eller vardagsstädning. Hon verkar ignorera när jag ibland vill någon sak mer än hon.

Det skär sig ju åt andra hållet att hon vill, men jag inte förmår. Här har vi min ADHD-stress av motsättningar mellan vilja och förmåga. Så tro inte att jag inte gör saker jag borde för att jag inte vill. Min vilja kan vara hur stor som helst, men jag blir maktlös när jag har noll energi och inget styrläge för att hon har lämnat mig i hopplöshet.

Parasiten i mitt huvud, den stora dunkande hjärnan beslutar sig ju ibland för att ta, hon med. Vad hon gör då undrar jag. Insuper kunskap bakom min rygg? Det har hon bevisat många gånger. Kanske vilar, dricker fruktdrinkar i en solstol på het vit sand? Och småskrattar åt mig för att jag inte har ork att hänga med på allt hon vill?

Snälla hjärna, kom tillbaka. Allt är förlåtet!

Vill verkligen bättra mig, men förlåt mig mina brister?

Jag kan ju inte leva, eller överleva utan dig din jävel.

0 Responses to “Hyperhjärna – kom tillbaka, allt är förlåtet!”



  1. Kommentera

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


