Dåligt samvete för orimliga krav innan insikt

Sedan många år fått lite dåligt samvete av texten nedan.. För jag tänker på autism, en medfödd funktionsvariant som hanteras bäst med kunskap.

blue cup
När jag för många (17?) år sedan passade en pojk på runt 3 år så förvägrade jag honom den BLÅ skålen som han pekade och pekade på. Tyckte jag gjorde något bra och försökte LÄRA honom att man kan äta ur alla skålar. Självklart jättebra att lära barn inför deras fortsatta liv, eller hur?

Minns att jag kände mig så insiktsfullt klok då. Han visade en oerhört stor motvilja mot skålen jag valt till hans flingor. Han åt ingenting heller. Jag tänkte att han kanske hade blivit lite bortskämd hemma? Kanske upprepade gånger skulle få honom att förstå att han inte kom någon vart med att styra och ställa om färgen på en flingskål?

En annan dag när jag var barnvakt åt honom tänkte jag göra något roligt för honom av lunchen med potatismos och korv. Vilket barn skulle inte gilla en så busig mat som en ”igelkott” med moset som i en klump i mitten som kroppen, med halva korvar utstickande som taggar och nos och ögon av ketchup-prickar?

Tvingades hämta honom eftersom han sprungit och gömt sig bara han sett igelkottslunchen. Fick lyfta honom och sätta honom framför maten. Men han verkade nästan rädd. Han ville bara ner från stolen och jag lyfte snabbt ner honom, för det gjorde ont i mig när jag såg som en skräck hos den underbare lille pojken. Men utan att jag förstod.

Skämdes som en usling för det jag antog då, när hans diagnoser flera år senare hade fastställts och jag själv lärt mig mer. Killen har Tourettes och Aspergers. Diagnoserna har blivit mer påtagbara och ytterligare tydliga under åren. Som liten märktes det inte men han gillade och var superduktig vissa saker som TV -och datorspel.

Det gör ont att vilja ett barn väl, men i efterhand (er)känna att man har ”plågat det” med orimliga krav, av min förbannade okunskap. 

Relaterade inlägg:

Autism är ingen sjukdom och kan inte medicineras bort

Alla barn vill vara duktiga – om de kan!

Dolda funktionsnedsättningar är just dolda. OK?

Lägg ner det dåliga samvetet!

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


