Jag ser fortfarande värstingens unga glada blick

Alla såg hans framtid så mörk – jag ser fortfarande hans klart lysande ögon. Lyssnar på texten till en låt som min tonåriga dotter lagt till på vårt delade spotifykonto. Den här låtlistan ”Utanförskap” säger nästan alldeles för mycket om många ungdomars utsatta livsvillkor.
Ensam – Block 44 – på youtube.

Jag tänker då stenhårt på en idag mycket lång kille som tidigare under flera år var involverad i våra liv. OK, han blev värstingen alla befarade, trots vårt och allas engagemang runtomkring, som ändå inte räckte.

Jag kan inte låta bli att tänka på och se honom som den unge, hoppfulle och troskyldige han var då, för 5 år sedan och även senare. OK, jag är en softie. Men hans unga öppna blick sitter kvar i mig hur kasst han än beter sig idag. Vad fick han för chans? ‪#‎ADHD‬

Vi är många, egentligen utomstående, som är sorgsna och besvikna på ett så orättvist utstakat öde för en ung öppen och i grunden mycket välmenande fin kille som aldrig fått rätt stöd och hjälp.

Ung svensk rap är bra för att kidsen är grymt kloka och talangfulla. Nästan för livserfarna, trots ung ålder. Kolla upp:
Block 44
Fronda
Dani M
Petter

Eller lyssna på det jag lyssnade på live under mina tonår på1980-talet?
Cortex & freddie Wadling: We are the Freaks

images

Mörbyligan – Ensamma Sussie
Ebba Grön, Imperiet
Slobobans Undergång och alla andra svenska, mest göteborgska punkband med konstiga namn

Och fortfarande en favoritgrupp; TT-Reuter: Hör inte tillKrossa alla tankar
och annat av ”undergroundmusikern” Henrik Venant
t.ex Underjordiska Lyxorkestern, U. Lyx, Garbochock
– med sitt ännu aktiva Heartwork

Babylon Blues – Har vi inte grävt för många hål

Och alla konserter vi gick på med tio punkband, Ebba Grön, DocentDöd/Docenterna eller Dag Vag o.s.v.

Andra beat då för 30 år sedan, men samma skit idag, samma politiska bajsläge, speciellt för de unga.

Snälla –  gör en raplåt av Public Image Limiteds
RISE  – Anger is an Enegrgy!

För så arg är jag fortfarande – på allt!

Mvh Victoria

3 Responses to “Jag ser fortfarande värstingens unga glada blick”


  1. 1 Sabina november 11, 2014 kl. 10:58 f m

    Känner igen! Vi tycks ha haft samma musiksmak, du och jag… Och samma sorts bekanta.

    Min dotters favorit är förresten Timbuktu. Hon är sju år gammal men sjunger redan The båtten i snådd med stor inlevelse…

    • 2 Victoria Qvarnström november 12, 2014 kl. 4:45 e m

      Underbar tös du verkar ha!
      Musik är livets blod. Min tös är också m.k.t musikintresserad och blivit mer socialt och politiskt intresserad på egen hand via musiken.
      Mvh Victoria


  1. 1 Självmordsstatistiken toppas av just VÅRA diagnosbarn | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid april 20, 2016 kl. 6:24 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


