Mina bästa NPF-inlägg här.

lurarEftersom jag bloggat så länge i ämnet, så har många inlägg hamnat långt bak i skuggan på bloggen. Eftersom det är inlägg värda att läsa, speciellt för dem som undrar över ADHD-diagnos och alla symptom som de själva har men som de inte vet orsaken till.

Detta är det som jag själv hade velat läsa en gång – innan min för ADHD-diagnos. Och ADHD ur många andra vinklar.

Personligt längst upp, fakta längst ner, med några viktiga länkar om flickor och neuro-funkis-diagnoser. Sedan lite annat som, barn, skola mm i mitten. Fetmarkerat två extra viktiga inlägg.

Ungefär så. Var så goda, ett länk-klickarparty!

Tänkte länka till ”ett par blogginlägg”. Men det blev lite fler. Ja, för:

Det finns inget som är lagom med mig

Min hjärna roar mig

Kaospilot vid ADHD

Odiagnosticerad ADHD – stulna år

Uppsökande verksamhet

Lättnad av ADHD-diagnosen

Att lyckas tvätta.

ADHD-hem.

Arbetsytor och ADHD

Peppdag

Fullt ös medvetslös – ADHD

Utbränd och vidbränd

Jag behöver bli särbehandlad

Allt skulle bli som att jag aldrig haft ADHD.

Min största styrka är att beskriva

Skolans snäva ramar blundar för verkligheten

Lära vid ADHD

ADHD-föräldrar – vi ÄR bra!

Om alla ”neuropsykiatriska personligheter” strejkade då?

Asperger och ADHD finns kvar i evolutionen av en orsak

Samhället dödar det Darwin stöttar

När har man diagnos?

ADHD underdiagnostiserat

Diagnosjämförelser

Utan (H)järnkoll – krossade likar

Dolda funktionsnedsättningar – är just dolda. OK?

Att riskera mista sitt enda hemspråk – kommunikation på ”autistiska”

Sveriges skam har slagit oss till marken

En viktig artikel med de tyngsta

Varför bråka om npf-diagnoser?

Kastar mig ut igen

Väverskan

Aldrig för sent – men ändå lite för sent

Låt mig vara 4 år igen för en stund!

Flickor i riskzonen

Tidiga tecken hos osynliga flickor

Tjejerna som blir offer och miss(be)handlas

Flickan som dog av samma diagnoser som vår dotter har

”Skickat bort” vårt barn – utan dåligt samvete

Impulsivitet – och bra eller dåliga beslut – relationer

ADHD och hormonkänslighet

Den kända biologin i hjärnan vid ADHD. 2012

Kortkort om ADHD och hjärnan

ADHD i bilder

ADD – AD(H)D utan hyperaktivitet

För mig just innan och efter min ADHD-utredning! Sammanfattat från den tiden.

Riksförbundet Attention om ADHD. Kontakta gärna en lokalavdelning av ATTENTION om du har frågor. ”Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som t.ex ADHD, Aspergers syndrom, Autismspektrumtillstånd, Tourettes syndrom och OCD.”

PS: Håller på att bli knäpp för jag söker ett inlägg jag verkligen vill ha med, men minns inte vad det heter. Det handlar i.a.f om att man med ADHD tar beslut utifrån all information – utan att filtrera fram det som man antar är viktigast, som andra gör. I.o.m att all bakgrundsinformation kommer med i processen om att lösa ett problem – så blir lösningarna ofta som friska fläktar, på nytt och oväntat sätt. ADHD-hjärnan ser helt klart ”utanför lådan”. I det inlägget finns också en länk till forskning bland urbefolkningsstammar.

Ja ja, får nu nöja mig med att länka till XX antal inlägg. Runt 40 va?

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


