ADHD – uppfinningsrikt och något jag är glad och stolt över.

Om att inte vara bilmekaniker, men t.ex omedelbart slänga sig ner under bilen och lösa ett problem..

Initiativanda vid ADHD.

En sak jag gillar hos mig själv är initiativandan. Förutsättningen för det behöver för det mesta vara att jag redan är igång i någon sorts lunk och att hjärnan fått sin tid att vakna till och börja fungera. Men jag kan bli klarvaken i ett nafs om det inte sker något lite eller mycket akut i min närhet.

Uppfinningsrikedom vid ADHD.

En annan sak jag är stolt över är min uppfinningsförmåga och det omedelbart glasklara målet att och hur jag ska lösa ett problem. Ofta vid någons akuta sjukdom eller en olycka och av handfast praktisk art för det går så snabbt för mig. Det är lätt att se, bilduppfattningsförmågan ni vet och hjärnan processar blixtsnabbt fram vad som behövs göras och skannar blixtsnabbt av vad hjälpmedel som finns tillhands. Allt läggs ihop och det är inte alltid de vanligaste lösningarna, som silvertejp, som kommer upp..

Hyperfokus vid ADHD.

Fokus – tro det eller ej, man kan vid ADHD kicka igång sitt fokus som blir helt hyperfokuserat. Ofta krävs yttre stimulans, en händelse, men jag kan om jag i lugn och ro får sköta mina förberedande rutiner också starta turbon, eller jetmototorn om man så vill. Adrenalinet pumpar hjärnan full av aktivitet som inte lägger sig på flera timmar. Men blir jag störd då kan allt rasa och ilskan och frustrationen blir stor i ren besvikelse som bara gör mig låg och trött och jag ledsen vill gå och lägga mig. Det krävs av omgivningen att de håller sig borta – helt – för att jag ska prestera allt jag vill. Som att blogga mm. Andra kan tyvärr ha svårt att respektera detta för att de inte förstår.

Handlingsförmåga vid ADHD.

Som när jag direkt byter batteriet i en väggklocka som stannat. Hur många som helst kan innan ha noterat att klockan stannat, de kan till och med titta dit och säga det till varandra under några dagar eller längre: ”Batteriet måste bytas” – eller det lika anonyma: ”Vi måste byta batterier”. Det är vad min vän och inspirationskälla entrepenören ”MIKU” Maria Gustafsson, en sällsynt och redig rebell – kallar nånannanism – de som menar att allt ofta även egna förslag åligger någon annan att genomföra. Kanske skjuter mer handlingslama människor lättare bort allt ”som inte kan anses vara deras bord” eller inte viktigt nog? Maria är en redig rebell

Stress vid ADHD.

Nog kan det bli stressigt att inte ha filter eller backväxel, men det är ju sådan jag är i grunden. Ibland har det fungerat utmärkt under en längre period, när jag var yngre. Kanske drömmer jag mig tillbaka till mina fantastiskt fina arbetsbetyg? Men fortfarande kan min hjärna ta över och ignorera min lathet. Hela jag fylls snabbkickat av adrenalin och hjärnan får sin dos av ökad uppmärksamhet. Sedan är det mycket svårt för mig att hindra vad som sker därefter. Sedan jag fyllde 40 har jag tappat lite av varje-dag-skärpan. Man blir naturligtvis utbränd av påfrestningar som pågår mer än en vecka – efter ett liv av full gas och ingenstans att ladda batterierna. Men idag har jag fått förmånen av att medvetet kunna växla ner på måstena och kraven och mår bättre.

Dagens pragmatik och action vid ADHD.

Men ibland behövs också mina häftigaste ADHD-sidor. De älskade och roliga som ger mig så stor belåtenhet. Skönt att vara sig själv för en stund. Och att de finns kvar, vid behov. Som igår när jag skulle köra hem och såg att bilens ena framlampa hängde i sina kablar en liten bit från marken. Kastade, nåja, lade mig ner på rygg på parkeringen och trixade in huvudet under bilen. Testa att trycka dit lampan, men det fanns inga hakar som i en fästningsanordning kvar. Tänkte – vad har jag i bilen? Ingen tejp. OK. Skruvmejsel och isskrapa. Gjort.

Foto från repareringsperspektiv – underifrån.

bil

 

bil lampa

Det har hållit för några färder, men det får nog bli lim nu. Eller silvertejp!

Med vänlig hälsning Victoria – som ändå inte alltid är så mal placé.

Hitta några av mina relaterade, tidigare blogginlägg:

Min hjärna roar mig.
Kaospilot vid ADHD.

På den här länken hittar du fler:

Mina bästa ADHD-inlägg.

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


