”Nyhetstorka? Släng in nåt utmanande om ADHD – som förra året.”

dumstrutHej igen Nathan och DN. Senast jag hörde av Nathan Shachar/N.S förnekade han min existens och dessutom tvingades DN att rätta rena faktafel efter sakkunnigas information efter den publiceringen. Oproffsigt med källgranskning noll och DN:s blinda förtroende för utrikeskorren N.S.

N.S har i stort sett redan publicerat förra veckans inlägg hos samma avisa. Så det var inte så svårt att göra det igen. Behövde han åter också detta år skicka några arvodesfakturor efter julfirandet? Båda gångerna januariartiklar..

Jämför själva med förra: Nyhetskrönikan: Nathan Shachar: Psykiatrin – med oss eller mot oss? Publicerad 2012-01-09

Och nya, exakt ett år senare, i januari: Ledare N.S DN: Skojares och svindlares bransch Publicerad 2014-01-02 00:05

Några fraser i Nathans/DN:s senaste publicering som redan kritiserats till smulor. Ev finns källorna längst ner, under mina relaterade inlägg:
”Den snart femtioåriga övergripande teorin – att mentala störningar är ett uttryck för kemisk obalans i hjärnan – har visat sig ohållbar. För litet dopamin vid adhd, för mycket vid schizofreni, för litet serotonin vid depression och köpgalenskap – tusen­tals får varje dag en ”diagnos” som hänvisar till kemisk obalans. Men inga av dem får veta vilka nivåer som skulle utgöra normalvärdet, eller hur just deras obalans avviker. Den nanoteknologi som skulle kunna beskriva nivåerna av signalsubstanser i hjärncellernas synapser existerar inte.”

”Adhd-symptomen har mer med mognad att göra än med genetik. Min favorit bland de senaste årens dråpslag mot adhd-myten är en kanadensisk studie som visar att skolflickor födda i december har 77 procent större chans att få adhd-medicinering än klasskamrater födda i januari.”

I Sverige handlade debatten efter att – DN 2012-05-10 publicerade statistik från Socialstyrelsen – om att ADHD hos pojkar kan vara omognad i viss fall, statistiken visade nämligen att pojkar som är födda sent på året har en högre risk att få ADHD-­diagnos och medicinering med centralstimulantia än pojkar födda tidigare på året. 

Googla skarpsynta inlägg om detta, jag kanske återkommer med länkar.

Flera artiklar har det senaste kritiserat N.S inlägg. Exempelvis:

Neurolog: ”Adhd existerar inte” Överläkare Kerstin Malmberg i Aftonbladet/nyheter

Googla efter fler, de finns.

Relaterade inlägg på min blogg:

Den kända biologin i hjärnan vid ADHD

Reumatism verkar lite skumt. Varför blir vissa mer utsatta?

Sk samsjuklighet via gener. Forskning – Karolinska Institutet

När har man diagnos? Lite crazy och kul – eller lidande

Hela rörelser dissar vissa diagnoser – i senaste artikelns slut passar N.S på att nämna det eftersom förra kritikerstormen påtalade likheterna mellan honom och dem. Det är sällan (aldrig om de inte från början sagt det) kritiker av N.S kaliber erkänner något sådant samröre alls.

Kjell Häglund dissekerar godtycklig rapport från statligt hälso-organ.

Kortkort om ADHD och hjärnan

En viktig artikel med de tyngsta Till storms mot fördomar, signerat 23 av Sveriges mest insatta inom ADHD och autism

En del kritik mot pressen osv har jag också publicerat, men Newsmill har stängt på obestämd framtid. Dock har jag alltid lagt upp i stort sett samma texter på bloggen. Ni kan säkert googla på ”bloggmalplace” samt rubrik.

Tjae, ingen ny konklusion från mig om denna gamla skåpmat i repris.

Önskar er istället en God fortsättning, Nathan Shachar och alla andra!

4 Responses to “”Nyhetstorka? Släng in nåt utmanande om ADHD – som förra året.””


  1. 1 christin januari 7, 2014 kl. 5:08 e m

    Hej! Jag vet inte om ni någonsin kommer att få användning av detta tips?
    Men… Sprid detta vidare, för allas vår skull.

    Det kan ju hända att man blir felbehandlad eller att helt tokiga uppgifter hamnar i ens journaler, på grund av att någon ”Nisse” inom vården inte gör rätt, helt enkelt. Då finns det olika möjligheter:

    Det mildaste är att man ber att få det felaktiga stryket och rättat. Det innebär att det är läsbart, det tidigare felaktiga, men att det finns ett tillägg med det riktiga.

    Sedan kan ju ”Nisse” gjort något helt galet…

    Då är en ny myndighet inrättad; IVO. Denna myndighet skall ta hand om det som man anser är större misstag och förhindra att dessa händer igen.
    (6 månaders handläggning)
    OCH den kan också helt radera felaktigheter ur ens journaler, sk. Journalförstöring.
    Bra så långt… Mycket vettigt och gör att man kan få upprättelse när man blivit illa behandlad.

    Men självklart finns det en hake.
    Man måste välja mellan att klaga och radera!

    Så om du vill klaga och få det prövat om det anses allvarligt, någon kanske skall ”prickas”, nya rutiner tas fram etc.
    -Då kan du sedan inte få detta raderat, aldrig någonsin.
    Trots att IVO handlagt det och inte ”hittat” något fel i vården, journalföring etc. och bara för att ärendet gått via deras klagomåls-handläggare.

    Slutsats: Om du känner att detta som hänt bara inte stå kvar i dina journaler(!), då struntar du i dina medmänniskor, sväljer oförrätterna och går direkt på Journalförstörelse-gruppen (med 6 månaders handläggning). Annars kan du aldrig sova lugnt med nuvarande lagstiftning.

    Fortsätt kämpa för din rätt till rätt hjälp utifrån dina egna förutsättningar!

  2. 2 malinsky300 januari 10, 2014 kl. 10:24 f m

    Hej, vill bara tacka för inspiration som du gav mig med hela din blogg!
    Är också vuxen diagnostiserad med ADHD, och det efter att ha arbetat i 8 år med barn med dessa diagnoser, var av 4 år med bara flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar… Vilket borde gett mig kunskap att se mina egna ”problem”…
    Jag har ju själv ”diagnostiserat” alla runt omkring mig…(Syskon med ADHD/ADD, som sedan sökt och blivit diagnostiserade)
    En kollega till mig (neuropsykiatriker) sa till mig när jag kallade min ”förmåga” att snabbt kunna se hos en människa om den ligger inom ”spektrat” för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, för ”en yrkesskada”, att det inte var en skada, utan att jag skulle se det som kunskap och kompetens. Det stärkte mig i mitt yrke…
    Men själv har jag vägrat att se att jag själv faller inom ramarna, och det med råge… Tills jag en dag bestämde mig för att se mig själv, som jag ser på de barn och unga jag arbetar med. Då stod det klart för mig att jag också har ADHD. Utredning fick jag till med mina kontakter väldigt fort (illa att det ska behöva ta sådan lång tid för de flesta). Jag tackar gudarna för min egen kompetens och kontaktnät!
    Nu medicinerar jag med concerta och en hel ny värld har öppnats för mig!
    Jag har dock känt en viss sorg, vad mycket strul jag kunde sluppit om jag förstått tidigare… Men den största känslan är lycka och framtidshopp!
    Utan min ADHD, hade jag inte varit den jag är! Jag ser det som främst en styrka, faktiskt brukar jag kallar det för min superpower…ADHD är något jag är, inte har, jag är inte sjuk, jag använder bara min hjärna på ett annat sätt och nu håller jag på att lära mig att bemästra min ”superpower”!
    Så ännu en gång tack för inspirationen din blogg ger mig!
    MVH Malin

  3. 3 Marie Asklund januari 20, 2014 kl. 9:22 f m

    Hej! Jag kommer att lägga in ett inlägg i min blogg om diagnostisering och skulle vilja länka till din blogg om det är ok? Blogginlägget kommer inte än på ett tag då jag gör lite research först.
    http://www,missmian.blogspot.com


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


