Jag behöver bli särbehandlad

Det finns många tillfällen, i kontakt med andra, då jag eventuellt hänvisar till min diagnos adhd för att bli särbehandlad, eller jag bara säger följande:

”Jag har adhd och det kan bli lite rörigt ibland så kan du ta det långsamt och vänta på att du ser att jag förstått, innan vi går vidare?” 

”Oj, kan du räkna ut vad det blir med skatten dragen, jag fixar inte sånt här så lätt.”

”Klarar du att jag avbryter dig för att besvara mina frågor så fort de dyker upp, inte i slutet, för annars glömmer jag dem och får svårt att få ihop det. Eller så får du ge mig tid att anteckna.”

”Hur långt blir mötet, jag klarar max en timme, men helst 30 minuter – kan vi hålla det så kort som möjligt?”

”Vill bara säga en grej, vi går direkt på sak, annars tröttnar min hjärna, det är lite mycket just nu.”

”Kan du skicka mig en sammanställning av punkterna som vi just gått igenom och vad vi kommit överens om?”

”Vänta nu, du behöver inte ta om alltihop, bara det elementära och väldigt uppstyltat. För ju fler ord, desto svårare för mig.”

”Ja tack, skicka gärna nästa mötestid i en kallelse per post och som SMS-meddelande om det går!”

”Klarar du att jag avbryter dig för att ställa frågor så du kan förtydliga innan vi fortsätter, besvara mina frågor så fort de dyker upp? Inte i slutet, för annars glömmer jag dem och får svårt att få ihop det. Eller så får du ge mig tid att anteckna mina frågetecken.”

”Jag skickar ett dokument inför mötet, så jag får tid att tänka igenom allt och inte glömmer något, så kan du läsa det innan vi ses.”

”Hur långt blir mötet, jag klarar max en timme, men helst 30 minuter – kan vi hålla det så kort som möjligt?”

”Vill bara säga en grej, vi går direkt på sak, annars tröttnar min hjärna.”

”Kan du skicka mig en sammanställning av punkterna som vi just gått igenom och vad vi kommit överens om?”

”Jag behöver ha ett ombud med mig på mötet, för jag har svårt att klara att hålla ihop sånt här själv pga..”

”Jag har rätt att använda mitt ombud även om ni tycker att jag borde klara det själv. Mina funktionsnedsättningar ger mig annars inte rättvisa förutsättningar, så en företrädare kommer med – eller han får ta hela mötet, för jag orkar inte.” 

Eller rätt och slätt:
Förlåt mig, kan du säga det igen, tankarna vandrade iväg för, jag fick just syn på gardinerna, skulle inte en annan stång se bättre ut?”

Myndighetskontakter blir lättare när jag blir tagen som undantag och de anpassar sig efter mig, så att inte informationen och siffror flyger runt i en tyfon och rör till både mig och min stressfrekvens.

Fick en bloggkommentar för ett tag sedan:”Skönt att ha något att skylla på. Idag är det mer folk med än utan adhd. Lyckliga er…”

Kommentaren föranledde till att jag skrev ett besk-roligt(?) inlägg.

Jag godkänner ju även kritiska kommentarer om de inte är ren marknadsföring för kost med avkok osv, piller eller Scientologi/KMR, kalla bad, eller leder till en blogg eller coach som jag tvivlar på. Detta är inget annonsplank heller, även om jag ser hur de försöker lura sig in här.

Men många dissare har mycket att lära mig. Som att de är rädda, okunniga, bittra, själva behöver hjälpen jag fått (kämpa för). Oftast påminns jag bara om att arbetet mot fördomar och diskriminering har för lång väg kvar.

Jag försöker faktiskt också förstå kommentarerna. Om det är ”skönt att skylla på min adhd”?

Ja, mycket – ungefär lika skönt som hänvisa att till min dåliga syn när jag ber någon hjälpa mig att läsa pyttesmått plitade innehållsförteckningar. Jag kan bara förändra mina förmågor till en gräns och det funkar inte att undvika svårare situationer, som myndighetskontakter. Det är nödvändigt att omvärlden anpassar sig lite till mina funktioner för att jag ska kunna ta del av samhället.

potatis

Fotnot: Om ni undrar varför jag nu skriver adhd med gemener -små bokstäver – så beror det endast på att min a-tangent är trasig, så jag klistrar in ett litet a istället..

6 Responses to “Jag behöver bli särbehandlad”


  1. 1 j. januari 5, 2014 kl. 3:30 f m

    Tack för en helt suverän blogg! Läser med stort intresse. Känner igen mig så väl!!

    Synd att höra om ditt trasiga tangentbord; du kan beställa ett billigt nytt t ex här (nej, jag är inte sponsrad) :

    http://www.dustin.se/xgroup/13037/svenskt-tangentbord/?sortby=Price.PriceExclVAT%20asc

  2. 2 stickelbär januari 7, 2014 kl. 3:25 e m

    Jag gråter när jag läser detta. Gråter för jag känner igen mig, för alla gånger jag har velat be om hjälp och ”skylla” på min ADHD-diagnos. Jag gråter för att jag önskar jag hade varit mer rädd om mig innan diagnosen ställdes, gråter för oförstående kommentarer och för att samhället rör sig i ett tempo som jag har svårt att hänga med i men framför allt gråter jag över det du skrivit Victoria- du sammanfattar det hela så bra. STORT tack, bästa du!

  3. 3 Misery Loves Co. december 18, 2014 kl. 7:21 e m

    När jag dör & kommer till himlen så kommer jag sitta på ett fluffigt moln & samtala med dig Victoria flera ggr i veckan, vi kommer skratta, för att vi lyckades till slut.

    • 4 Victoria Qvarnström december 28, 2014 kl. 5:44 e m

      Nu var du nog så där snubblande ADHD-snabb i att skriva ner ännu snabbare tankar, jag fattar inte. 😉 Vad skulle vi vunnit?
      Din vapendragare Vickan 😉


  1. 1 Mina bästa ADHD-inlägg här. | Victorias ADHD-npf-blogg - om att vara mal placé. Trackback vid maj 29, 2014 kl. 1:32 e m
  2. 2 Mina bästa ADHD-inlägg samlade | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid oktober 26, 2014 kl. 12:26 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


