Autist – ja visst.

Läste för ett tag sedan igenom min npf-utredning som gjordes 2008. Har läst den många gånger. Ändå har jag missat lite. Eller lite?

Jag har inte enbart adhd, utan, som jag fann, också ”autistiska drag, troligen aspergers/högfungerande autism”.

Vad säger man om en sån go miss, som tog fem år att av ren slump upptäcka?
-Hahahaaaaa..

Vilket också var en av kommentarerna jag fick när jag kunggjorde detta på några de npf-forum där vi diskuterar npf och hängt med varandra och stöttat genom ett tag under våra liv. Fler reaktioner från dem som lärt känna mig:

-Men det har jag vetat hela tiden.

-Jag har aldrig annat än inkluderat dig bland personer med autism.

-Ja ha, och det är en nyhet??

-Välkommen i gänget!

Det föll ner en slant av att se det på pränt. Jag har alltid känt mig lite extra trygg i kommunikation med aspergare. Inte en massa bullshit eller lögner – alltså så som alla ska bete sig mot andra. Det hade gett ett högre välmående och rent av ett bättre samhälle.

Min sambo sa: Det förklarar nog en eller två saker. Det går ju inte att nå fram till dig ibland, särskilt när du sitter vid datorn. Du verkar stänga in dig.

Hyperfokuset vid adhd kan ta över ibland då jag presterar mycket bra. Men det är inom ett par områden och den förmågan tas ner av stress i livet. Vilket som hör hemma var är inte så noga att diskutera eftersom alla npf-divgnoser hänger ihop och överlappar. På sikt kanske indelningen inom olika neuropsykiatriska diagnoser förändras, igen. Men det är inte vad det heter som är viktigast, utan kriterierna som får saker att falla på plats för en individ.

kittelpuff

Autist – ja visst.

 

4 Responses to “Autist – ja visst.”


  1. 1 mariana januari 2, 2014 kl. 10:40 e m

    Fantastiskt, blev så berörd, delvis för att min vuxne son med ADHD delat länken,som är så träffande, är så stolt över er alla som kämpar på från olika håll. en mamma


  1. 1 ”Skickat bort” vårt barn – utan dåligt samvete. | Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid mars 7, 2014 kl. 6:16 e m
  2. 2 Mina bästa ADHD-inlägg samlade | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid oktober 26, 2014 kl. 3:40 e m
  3. 3 Behöver EXAKTA detaljerade beskrivningar när jag hör en berättelse. | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid april 12, 2015 kl. 11:18 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


