Verkligen ett handfast råd för kämpande föräldrar.

Hej! Jag fick ett så himla bra tips som kommentar på föregående inlägg här på min blogg, som jag tycker att alla (särskilt npf-)föräldrar ska ta del av. Sjukt bra!!

Har lagt ut rådet på sju npf-grupper på facebook och alla gillar rådet – som ger en liten känsla av hopp. Vilket verkligen behövs!
Tack Christin!!

”Hej! Jag har exakt samma erfarenheter som du. Jag kämpar fortfarande…
Jag har ett tips. Gör en lista på alla som haft en del i ”kampen”. Skriv ner dem i kronologisk ordning, med deras titel och vad deras inblandning varit. Numrera dem. För varje ny kontakt som tillkommer, visar man listan. Dessa förstår att de kommer att hamna på listan. Ingen vill hamna på en lista och listan talar för sig själv. Alla som står på listan, här en del i att situationen inte här förbättrats. Jag har över 70 namn på vår lista. Lärare, assistenter, kuratorer, psykologer, kommunchefer etc.
Christin”

Hon har sjuttio (70) namn på sin lista. Och hon får kämpa än!

tro hopp kärlek

9 Responses to “Verkligen ett handfast råd för kämpande föräldrar.”


  1. 1 Christina Evaldsson april 9, 2013 kl. 5:34 e m

    Ett mycket bra tips! Önskar att jag hade gjort likadant och jag lovar att den listan skulle ha varit lång i så fall. På bara tio minuter som jag nu suttit och funderat över vilka vi haft kontakt med så har jag fått ihop över 40 namn och jag kommer hela tiden på fler och fler som skulle ha hamnat på den listan, så jag gissar att innan kvällen är slut så är jag nog uppe i mer än 70 namn, också jag. Många människor är det och fler lär det bli…

    • 2 Victoria Qvarnström april 10, 2013 kl. 11:16 f m

      Det är helt fruktansvärt. Konstigt att man blir mötestrött? För att inte tala om ens barn som till slut vägrar följa med och träffa ännu ett nytt ansikte..

      Kram från
      Victoria

  2. 3 christin april 9, 2013 kl. 10:17 e m

    Stort tack för att du sprider idén! Det värmer!
    Kram Christin

    • 4 Victoria Qvarnström april 10, 2013 kl. 10:58 f m

      Christin tack ska du ha! Jättemånga har läst dina råd – och då menar jag otroligt många!
      Mina facebookvänner är bra på att dela viktiga saker. Hoppas någon använder sin lista som du!!

      <3<3<3
      Victoria

  3. 5 joanna april 10, 2013 kl. 10:29 f m

    Gjorde min lista…. Inte undra på att man är trött och sliten ibland! Har ett möte med sonens skola i nästa vecka och tänker ta med mig listan och också visa den. Det kanske får dom att förstå varför man blir så irriterad över att ta samma sak gång på gång. Dom är ju inte först om man säger så! Mycket bra tips!

    • 6 Victoria Qvarnström april 10, 2013 kl. 11:07 f m

      Ska se om jag vågar göra listan. SÅ många kan det väl inte vara? Bara tre vårdbesök nästa vecka.. 😉

      Victoria

  4. 7 Brorsan juni 10, 2013 kl. 10:28 e m

    Fantastisk gangstermetod:) Den skall jag plocka upp, iskallt!
    Har försökt med allt för min grabb men det blir bara grötigare och grötigare och alla som har betalt för att bry sig verkar ha fått ny arbetsbeskrivning; att fly fältet direkt de hittar en möjlighet i någon för luddig formulering i läkarintyg. (kanske alltid varit så) Helheten är det ett fåtal som orkar känna in; men de i sin tur ser jag som änglar som med små medel kan förändra så satans mycket. Borde ju finnas en egen kategori i gulasidorna för änglar!!

  5. 8 Linda B Bäckström juni 14, 2013 kl. 8:22 e m

    Min son har precis fått diagnosen ADHD bara 6-år gammal. Varit inskrivna på barnhab i 2 år och fått fantastisk hjälp. När man nu sitter där och får diagnosen nedskriven på ett papper informerar de också att nu får ni inte vara kvar här utan måste till barnpsykiatrik istället. Alltså börja om från början med logoped, sjukgymnast mm mm mm . Anledningen Jo min son har inget begåvningshandikapp. I den stunden hade det inte spelat någon roll. Sorgen över diagnosen finns självklart där men det som är värst är hur ska jag orka med alla nya kontakter där man skall berätta om sitt liv. Är så grymt trött på att berätta om mitt eget liv så jag spyr. Så min sommar och framför allt sommar kommer gå till att samla krafter för att orka börja om.

    • 9 Victoria Qvarnström juni 18, 2013 kl. 1:09 e m

      Förstår att du känner dig utmattad. Kanske kan du begära dispens från överflyttningen, med hänvisning till att du är för utmattad just nu och att en överflyttning skulle påverka sonen negativt. Han har ju trots allt en funktionsnedsättning och är bara sex år. Er familjesituation samt din föräldraförmåga kommer inte stärkas av de stora förändringarna. Du behöver orka för din son – inte för att passa in i en administrativ mall. De kan ju ta hänsyn med tanke på att barnets väl ska vara i centrum?

      GÖR det, kontakta, maila och förklara.

      Lycka till
      Victoria Q


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


