Vackra universum.

Slump, önskan eller realitet?

neuro brain-cell-universe utan text

Röd bild: Mark Miller, som är läkarstudent på Brandeisuniversitetet undersökte hur vissa neuroner i hjärnan är kopplade till varandra. Genom att färga skivor av mushjärnor fick han fram kopplingarna visuellt. Den röda bilden visar hur tre neuronceller (två röda och en gul) i vänster sida av bilden är ihopkopplade.

Blålila bild: Virgo Consortium – en internationell sammanslutning av astrofysiker gjorde en datorsimulation om hur universum växte och utvecklades. Simulationen ovan visar en sekundbild av hur universum ser ut nu, med ett stort kluster av galaxer (i gult) omgivna av tusentals stjärnor, galaxer och mörk materia.

Fotnot: Pga rådande omständigheter länkar jag inte till källforskning.

4 Responses to “Vackra universum.”


  1. 1 Vincent februari 24, 2013 kl. 2:49 e m

    Victoria, Jag blir ledsen av att läsa hur dina försök att passa in har drivit dig igenom väggen igen. Jag har själv fått min diagnos för 4 månader sedan också vid 41 års ålder. Insikten plus concerta har gett mig en underbar känsla av kontroll för första gången i mitt liv. Det är dessvärre ett tveeggat svärd och jag känner också att mina förväntningar på mig själv och min förmåga har stegrats till en nivå som gör att jag lätt kan rusa in i någonting som oundvikligen kommer att leda tillbaka till kollaps igen. Min enda önskan är ju att kunna ge det min familj behöver och samtidigt handskas varligt med mig själv. Det är stora problem att brottas med och varje dag är en kamp. Du har skrivit de bästa texter jag har läst så långt om vår problematik och jag önskar dig bättring och en plats i tillvaron som låter dig glänsa på det sätt jag har sett i dina knivskarpa analyser. All lycka till dig och din familj!

    • 2 Victoria Qvarnström mars 3, 2013 kl. 5:31 e m

      Vilken vacker komplimang, blev jätteglad! 🙂

      Lär dig nu att stanna upp innan du kastar dig in i något! Ta tid på dig att fundera, diskutera med familjen, tänk plus och minus – kommer det ge eller ta mest energi. Det måste vara värt det, tänk långsiktigt.
      För mig blev förväntningarna på mig själv mer vettiga efter jag fått min diagnos – iom att jag förstod varför jag ständigt drog på för hårt och kraschade. Jag tänkte att: ”Jag duger ändå. När jag genomför saker i lugn takt efter egen ork är jag lika bra som någon annan. ADHD-speeden gör en kanske bättre än genomsnittet, men man måste orka också.”.
      Du behöver sätta dig in i vad som är normal fart och normalt engagemang. Och lära dig hur ”ditt fordon fungerar” – dvs hur du funkar i olika situationer. Det var fördelen för mig med min diagnos.
      Att jag kraschat nu beror på saker utifrån som är tröga att påverka, annars tycker jag att jag tar hand om mig rätt bra och har en större förmåga att ”lyssna inåt” – hur det känns.

      Lycka till för dig och din familj nu.
      Victoria

  2. 3 farmor Lisbeth mars 31, 2013 kl. 10:02 e m

    Oj, vad konstigt det känns att läsa din blogg… att läsa om sig själv, nästan. Ramlade in här ikväll, när jag letade om kostråd vid besök av barnbarnet.
    Concerta fick min redan utbrända hjärna att gå i spinn, o det är med vemod jag fått acceptera att jag inte längre kan kompensera, att maken får sköta ansvaret o delge mig uppgifter, att inte bara mina barn utan oxå barnbarn ärvt mig…

    • 4 Victoria Qvarnström april 9, 2013 kl. 2:52 e m

      Jag tål inte några av de centralstimulerande jag testat – så jag får acceptera att ”bara” må bra/bättre (Strattera). Vilket ändå är fantastiskt, om jag jämför med innan..

      Vi i min släkt toppar vi också med ärftligheten, som är mellan 45-80%

      Men det är skönt på så sätt att man har några man känner igen sig i – nära sig. Dessa diagnoser är inte bara sorg, när man är med människor som accepterar en som man är finns det stora tillgångar och många skratt i dessa diagnoser. 🙂

      Kram från
      Victoria


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


