En viktig artikel med de tyngsta.

23 av Sveriges mest insatta specialister inklusive några politiker gick in med sitt namn under en debattartikel som protesterade mot att Transportstyrelsen nu helt vill stänga ute alla med ADHD eller Aspergers syndrom från att exempelvis bli lokförare.

Vad tunga yrkespersoner med specialistkompetens inom området neuropsykiatri anser om Transportstyrelsens agerande och diskrimineringsförfarandet? Läs här på Lotta Abrahamssons blogg.

Lotta samlade in namnen och fick pga utrymmesbrist för signaturer förkorta listan.. De kvarvarande 23 personer av riksvid toppexpertis som med all kraft vill emotsäga Transportstyrelsen är:

Henning Beier – specialist i psykiatri
Christian Bergbom – leg. psykologi
Annika Brar – specialist i psykiatri
Birgitta Dahl – f d talman, miljöminister och ordf. i Unicef Sverige
Gunilla Gerland – författare, ordförande Förbundet Autoimmuna Infektionsutlösta Neuropsykiatriska Sjukdomar
Christopher Gillberg – Professor, specialist i barnpsykiatri
Ylva Ginsberg – Med. dr, specialist i psykiatri
Niels Guldberg – specialist i psykiatri
Bo Hejlskov Elvén – leg psykolog
Anni Juhl Nielsen – specialist i barnpsykiatri
Anna Kettner – generalsekreterare f.d. trafiklandstingsråd, (egen diagnos)
Birgitta Kimber – Med. dr, speciallärare
Svenny Kopp – specialist i barnpsykiatri, Med. dr.
Ulf Lager – leg. psykolog
Eve Mandre – Fil. dr, speciallärare
Sylvia Mellfeldt Milchert – neuropsykolog
Eva Nordin-Olson – ordförande Autism och Aspergerförbundet,
distriktsläkare, skolläkare
Anki Sandberg – ordförande Riksförbundet Attention
Ann Simmeborn Fleischer – doktorand i handikappvetenskap
Anna Sjölund – KBT-terapeut, utbildare
Johan Westerholm – säkerhetskonsult (anhörig)

Transportstyrelsen vill att enbart en neuropsykiatrisk diagnos som Aspergers eller ADHD ska hindra all vidare individuell prövning om lämplighet. Oavsett att Transportstyrelsen nu i efterhand vill lägga dimridåer.

Transportstyrelsens agerande är rent rättsvidrigt och deras medicinska ”specialisters” kompetens kan ifrågasättas – med tanke på många av de ovanstående personernas professionella specialyrkesområden.

Tyvärr publicerades inte artikeln i DN pga att en liknande, men inte lika tung artikel lades in på Expressen dagen innan. Läs artikeln publicerad på SvT Debatt: Transportstyrelsens diskriminering hör inte hemma i en västerländsk demokrati. Bla en föregående hög, säkerhetsklassad chef på SL, politikern Anna Kettner har undertecknat. Hon har egna neuropsykiatriska diagnoser. Det tycker jag är viktigt att understyrka. Hon är mycket kompetent – kanske pga sina diagnoser.

Lotta Abrahamsson, föreläsare och författare med Aspergers och ADHD berättar vilka positioner hon haft i yrkeslivet och hur hon reagerade på Transportstyrelsens agerande: ”Alla djur är jämlika men somliga är jämlikare än andra” :

”När jag nyligen fick reda på ovanstående blev jag nästan stum. Sedan kom känslan av att vara totalt mindervärdig när det väl ”kom till kritan”. Detta trots att jag vet att jag klarat av arbeten som VD, projektledare, lärare, handledare, haft många anställda genom åren samt varit egenföretagare under många år. Jag har kunnat sitta i fullmäktige, byggnadsnämnd, socialnämnd, varit krigsplacerad och jag har varit säkerhetskontrollerad MINST två gånger av SÄPO (u.a. dessutom antar jag eftersom allt fick fortgå och min dåvarande partner en gång absolut fick arbeta år försvarsmyndigheten t.ex.).

Ändå känner jag mig värdelös. Hur hyllad jag än blir i mitt nuvarande yrke, som föreläsare, handledare och författare, så blir jag inte kvitt känslan av att jag faktiskt inte duger. Hur duktig jag än är så är jag inte ”god nog”. Jag är fel…varan är sekunda.”

Lokföraren Torolf Jansson körde prickfritt i 28 år, men ansågs plötsligt olämplig och avstängdes – efter att han sent i livet genomgått en neuropsykiatrisk utredning och slutligen konstaterats ha Aspergers syndrom – vilket var enda skälet till att han fråntogs sitt yrke.

Citerat från bloggen Intersektionell solidaritet:
”Torolf blev avstängd från sin tjänst som lokförare av Transportstyrelsen sen det kommit fram att han blivit diagnostiserad med Aspergers syndrom. På grund av sin funktionsnedsättning anses han inte kunna köra tåg trots att han gjort det prickfritt i nära 30 år. Han och facket gick till domstol och fick rätt i både Kammarrätten och Förvaltningsrätten. Men Transportstyrelsen krånglar vidare och har begärt prövningstillstånd hos Högsta Förvaltningsdomstolen.

Transportstyrelsen vill inte ge Torolf dispens eftersom de gör bedömningen att hans ”neuropsykiatriska tillstånd med kognitiva funktionsnedsättningar inte är förenliga med arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten”. De har struntat i att göra en individuell bedömning  och okritiskt utgått ifrån att folk med Aspergers syndrom är en homogen grupp som fungerar exakt likadant vilket Asperger-experten Christoffer Gillberg också har kritiserat.

Både Anna Kettner, Lotta Abrahamsson och lokföraren Torolf Jansson är exempel på personer som på grund av sina personlighetsdrag med neuropsykiatriska diagnoser varit mycket lämpliga för de yrken och positioner de skött galant.

Myndigheter som selekterar personers lämplighet allmänt hållet och drar alla över en kam – är diskriminerande. Alla med Aspergers eller ADHD är inte lämpade för alla yrken. Vissa är extra lämpade. En individuell prövning kan avgöra det. Precis som att alla andra som ansöker om en tjänst antingen har det som krävs – eller inte.

Aspergers och ADHD finns kvar i evolutionen av en orsak. Ett samhälle som inte inser det handikappar sig själv och oss alla på sikt.

boxes

9 Responses to “En viktig artikel med de tyngsta.”


  1. 1 joanna januari 17, 2013 kl. 6:39 f m

    kampen måste fortsätta över alla plan! Detta är helt galet!

  2. 3 Lena Blomqvist januari 17, 2013 kl. 3:32 e m

    Förvaltningsrätten i Falun har konstaterat att det saknas stöd för att diagnosen i sig är en trafikfara. Det inger ju hopp!

  3. 5 Ann-marie Précenth januari 19, 2013 kl. 1:54 e m

    Jag blev så påverkad av Transportstyrelsens förklaringar att jag stumt stirrade på datorn länge, länge. Något argt mail skickade jag ej. Det gick bara inte. Jag tänkte att så fort dom får det så ….tänkte jag att dom absolut inte skulle ta mej och mina tankar, min ilska, på allvar. Människor med adhd, alltså jag, har dom svart på vitt helt avfärdat som. Ja va är vi egentligen bra till. Kan inte kloka Transportstyrelsen berätta det. För dom vet ju med all önskvärd tydlighet exakt vad vi inte är bra till.

    Till skillnad mot utredarna på ovan nämnda företag. skriver jag här stolt ut mitt namn och påpekar igen diagnos ADHD, dessutom fast jobb, mamma, hund och katt ägare, eget hus.
    Det kanske går att beskriva tydligare…Så här kanske. Inte drogmissbrukare och inte fängelse kund. Det betyder alltså att vi finns spridda i hela samhället på alla nivåer…nej bli inte rädda nu men ni kanske har träffat en adhd läkare då och då. Eller sist ni tog en taxi. Vem vet.

    M.V.H Ann-Marie Précenth


  1. 1 ”Nyhetstorka? Släng in nåt utmanande om ADHD som förra året.” | Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid januari 7, 2014 kl. 2:36 e m
  2. 2 Mina bästa ADHD-inlägg här. | Victorias ADHD-npf-blogg - om att vara mal placé. Trackback vid maj 29, 2014 kl. 1:33 e m
  3. 3 Mina bästa ADHD-inlägg samlade | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid oktober 26, 2014 kl. 12:26 e m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


%d bloggare gillar detta: