Trafiksäkerhet; ADHD, Aspergers och unga män i trafiken.

En grupp i samhället är utsedd att granskas eller hindras i trafiken – men en annan riskgrupp, nämligen unga män kommer undan om och om igen. Vad handlar det om? Vilken lobby ligger bakom detta – är jag frestad att fråga – som alltid när det gäller att slå ner på personer med neuropsykiatriska diagnoser/npf. Den nya minoriteten som det är helt accepterat att dissa och diskriminera. En redan utsatt grupp är en lätt måltavla.

traffic-jam

Kan det verkligen stämma att ingen med Aspergers syndrom och ADHD är lämpliga vid trafiksäkerhetsklassade arbeten eller någonsin egentligen alltså har varit lämpliga – trots decenniers perfekt utfört arbete? 

För personer med Aspergers eller ADHD kommer inte ens få sin lämplighet prövad om att bli exempelvis lokförare  – om Transportstyrelsen får som de vill: ”I ändringsföreskrifterna för både lokförare och för övrig personal förtydligas att ADHD, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd samt psykisk utvecklingsstörning är sådana tillstånd som utgör hinder för trafiksäkerhetsarbete. Det finns ett behov av att förtydliga att dessa tillstånd redan idag omfattas av föreskrifterna och det följer den praxis som idag tillämpas. Formuleringen, som är framtagen i samråd med experter inom området, är hämtad från kraven för innehav av körkort.”

Hur menar de med sista citerade meningen ovan: ”Formuleringen, som är framtagen i samråd med experter inom området, är hämtad från kraven för innehav av körkort.” Kraven för innehav av körkort, har de funderat på formuleringen, om jag ska ”märka ord”? Innehav av körkort påverkas inte av att man får en neuropsykiatrisk diagnos om man redan har körkort och fortsätter att köra omdömesfullt. Som jag gjort i 25 år. Man ska däremot uppvisa läkarintyg på sin lämplighet att framföra motorfordon – för att få grönt ljus att få lämplighetsintyg att börja övningsköra.

Bloggen prestationsprinsen citerar i sitt inlägg om att övningsköra med neuropsykiatriska diagnoser: ”Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsens Trafikmedicinska Råd, som säger att  ”minst 90% av dem som har dessa diagnoser kan ta körkort”. I inlägget står mer om att det finns körskolor med speciell npf-kompetens.

Med tanke på att minst 90% är lämpliga för körkort – varför skulle personer npf-diagnoser bli helt utestängda från att ens få sin lämplighet som yrkesförare bedömd?

Körkortskoll berättar om studier och olycksstatistik vid neuropsykiatriska diagnoser – och en medicinerad ADHD medför inga ökade risker i trafiken.

en studie om psykiska problem och bilkörning intervjuades 82 trafikskadade personer. De hade alltså redan varit inblandade i olyckor. Alkohol i trafiken är inblandat i en hög grad olyckor och den som kör påverkad kan enligt mig inte vara en omdömesfull person. Alkoholprov togs i (enbart) 51 fall, varav tolv (16 procent) visade på 1,1-2,4 promille. Det gjordes ingen utredning om neuropsykiatriska diagnoser, men man antar att de kan spela in ihop med psykosocial belastning.

”Sammanställningen av studien visar att förare som klassats med en lägre psykisk stabilitet i högre utsträckning förekommer i singelolyckor än dem som klassats som psykiskt stabila.” En parameter som tydligen spelade in var psykosocial belastning.
”Psykosocial belastning i vuxen ålder kan bero på neuropsykiatriska störningar och problem redan under tidig barndom och uppväxt. Psykiatriska diagnoser, missbruk och kriminalitet är vanligare bland personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, som ADHD, ADD, Aspergers syndrom, autism och Tourettes syndrom, än bland andra. Att införa läkarintyg i stället för hälsodeklaration vid ansökan om körkortstillstånd kan vara ett sätt att få bukt med problemet.”

Kanske ett sätt att öka trafiksäkerheten är att införa obligatoriska läkarintyg. Men kanske inte realistiskt med tanke på resurserna det skulle ta i anspråk i utredningar. Skulle alla genomgå en neuropsykiatrisk utredning också, jämte en allmän hälsokontroll, när det knappt finns resurser att utreda dem som redan står i kö? Eller ska Transportstyrelsen arbeta fram ett specialprogram för läkarna att checka av med speciella tester på koncentration, perception för alla? Det kanske skulle fungera.

Men – då krävs det att man gör något åt en annan grupp – som ligger högt i olycksstatistiken: Unga män som kör vårdslöst.

I en lång intressant artikel i Fous: Livsfarlig livsstil beskrivs ingående om vissa unga män som buskör. Artikeln går igenom företeelsen och skriver: ”Vägverket, Folkhälsoinstitutet, forskare, försäkringsbolag. Alla har de luftat variationer på samma idé: Unga män borde kanske inte köra bil? Den senaste i raden att lansera denna idé heter Ulf Björnstig och är läkare och forskare vid Umeå universitet. Dagen efter olyckan i Malå sa han till Västerbottens-Kuriren att det vore samhällsekonomiskt lönsamt om körkortsåldern höjdes till 25 år.

Statistiken är talande: I de olyckor där en gående avlidit är fordonets förare en man i 15 av 16 fall. Och risken att bli påkörd är statistiskt sett högre för kvinnor – 60 procent mot 40 procent – av det enkla skälet att kvinnor oftare färdas till fots än män.

Men framför allt dödar unga förare sig själva. Förra året avled 66 personer mellan 15 och 24 år i trafiken. I åldersspannet mellan 35 och 44 år var motsvarande siffra 43, och bland dem som var mellan 45 och 54 år gamla avled 37 stycken – trots att äldre svenskar kör betydligt mer bil än yngre.”

En lite pikant formulering av Transportstyrelsen är: ”Med trafikmedicin menas medicinska aspekter på människan i trafiken. I första hand handlar det om trafiksäkerhet, men även trafikens miljöeffekter hör hit.”

Man kör alltså lite lotteriprincipen och utser en grupp som man utestänger för att få förre bilar på vägarna för att skona miljön? Personer med neuropsykiatriska diagnoser har blivit måltavlan – om det nu är miljön eller annat som ligger bakom.

Relaterade inlägg på bloggen:
När fördomar sätter käppar i tåghjulen.
NPF-tåget mot diskriminering.
Vi är de nya utstötta – utrensningen har börjat.

4 Responses to “Trafiksäkerhet; ADHD, Aspergers och unga män i trafiken.”


  1. 1 Marlene januari 12, 2013 kl. 11:38 f m

    Min grabb har adhd och tourette och har lyckats både att få körkortstillstånd och körkort. Skulle transportstyrelsen få för dej att dra in hans körkort skulle hela hans liv gå sönder. Han älskar att köra bil och detta har ökat hans självkänsla enormt mycket. Han lämnar in läkarintyg vart annat år och bara att få det där intyget är ett bök som tar tid. Men är det det enda som krävs för att han ska få ha körkortet kvar så får det väl vara så då. Men visst är det konstigt att en enskild grupp ska vara tvungen att ha det så här?

  2. 2 Innerstswe februari 19, 2013 kl. 9:54 e m

    intressant läsning..

    Ville Bara dela en liten annan synvinkel om allt det där tjötet om att ADHD på något sätt skulle medföra att du är en sämre förare.
    (Ingen kommentar på inlägget ovan utan snarare ett tillägg)

    Upplever snarare att det är helt tvärt om. Någon utan ”ordentligt tänkande” och grym uppmärksamhetsförmåga borde ju rimligtvis vara större risk i fartfyllda/snabba/oförutsedda situationer.

    Kolla in den här kanalen.. Kört såhär konstant i över 13 år..
    Varit med om 0 Olyckor.
    Orsakat 0 Olyckor.
    Skadat 0 Personer.
    Kostat samhället 0 kronor.

    Vet flera ”vanliga” människor som kört en femtedel som har väldigt mycket mer skador på sitt register. (och då med bil)
    Det finns även ett mörkertal med människor i trafiken som ”gör rätt” och ”följer reglerna” som är totalt livsfarliga och skapar väldigt farliga situationer.

    http://www.youtube.com/innerstswe

    • 3 Victoria Qvarnström februari 20, 2013 kl. 1:06 e m

      Ja, själv har jag kört prickfritt i 25 år med min ADHD. Tar mycket ansvar, kör lugnare än många.
      Det är OK att de begär läkarbedömning, men det borde isf vara fler grupper som berörs, som unga män. Men de är ju en mycket starkare, större grupp med mer makt, verkar det som. Lättare att trycka till en liten minoritet..

      Victoria

  3. 4 Mats februari 3, 2014 kl. 7:24 f m

    Det handlar inte om att trycka dit en minoritet. Det finns ett antal diagnoser i dag som hindrar individer från att ta körkort, som epilepsi, vissa synrubbningar, e.t.c. Om du har alkoholproblem, kan du bli av med körkortet utan att ha varit inblandad i något alls i trafiken. Att vara ung man, är inte att betrakta som en diagnos – även om man funderar ibland om det inte borde vara så… ☺ Det ÄR statistiskt säkerställt att obehandlad ADHD ger ett avtryck i olycksstatistiken, men även att medicinering fungerar. Ja, jag tycker att det är rätt att personer med obehandlad ADHD inte ska vara ute i trafiken. Det är givetvis så att inte alla med obehandlad ADHD har ett ökat riskbeteende, men var ska man dra gränsen? Det är alltid bättre att ta i lite för hårt, än att inte göra något alls. Att ha körkort är verkligen ingen rättighet. Vi pratar om människoliv, och om jag fick bestämma, skulle det ställas betydligt högre krav för att få körkort. Och, ja, jag tycker också att höjd generell åldersgräns för körkort skulle vara bra. Det om något skulle sänka olycksstatistiken. Bara för att klargöra. Jag själv har många symptom på ADHD/ADD, men har ingen diagnos. Jag har nu vid femtio, bara börjat bena ut min problematik. Det jag dock är helt säker på, är att en eventuell diagnos i mitt fall inte skulle beröva mig mitt körkort. Detta för att jag inte uppvisar något riskbeteende i samband med bilkörning, och att jag dessutom givetvis skulle medicinera. Och för att klargöra ytterligare: om det varit så, skulle jag själv tycka att jag kanske inte borde ha körkort. Ett stort problem med detta är dock att det skulle kunna få de som kan mörka sina symptom, att göra det, och antagligen också få många att välja bort möjligheten till att få en diagnos.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


%d bloggare gillar detta: