Våra vapen – och Godwins lag.

”Mina tankar är vapen som slåss,

mina tankar är vapen för oss,

mina tankar är det sista som ni tar..”

ebba thåström

Schessie/ Ebba Grön

Ju fler och mer skruvade dumheter och osaklig rappakalja jag läser om och förvånansvärt ofta mot  neuropsykiatriska diagnoser – desto mer motiverad blir jag att fortsätta att göra tvärtom. Informera, korrigera fördomar och göra min röst hörd. Hade kunnat sluta blogga och agitera långt innan. Men när jag ser hur hotande den verklighet jag uttrycker kan uppfattas – så blir jag mer övertygad och brinner varmare – för alla, som liksom jag gjorde en gång – behöver försvaras och få hjälp. Vägrar tystna så länge mer ammunition behövs.

ebba

Det är ganska häpnadsväckande för mig att det ibland känns som en strid att bara informera om den fakta som finns tillgänglig om neuropsykiatriska diagnoser, som ADHD och Aspergers idag och berätta personligt om hur det kan vara.

Jag har oerhört stor förståelse för alla som protesterar mot något som de tycker drabbar orättfärdigt. Man måste protestera mot det som är fel och orättvist – för vem ska annars göra det. Man får aldrig ge upp hoppet om en förändring åt positivt håll.

Men jag kan inte förstå motivet hos människor som inte är personligt berörda men visar så stor fixering i sina korståg mot människor som har det svårt. Det finns hela rörelser vars livsuppgift tydligen är att sabla ner andra – ibland på ett mycket hatiskt och elakt sätt.

Personangreppsnivån håller jag mig av självrespekt ifrån. När idioternas argument tagit slut inträder alltid Godwins lag: Oavsett ämne så kommer förr eller senare liknelser som inbegriper nazismen eller Hitler.

Första gången jag blev kallad nazist blev jag så klart skitarg, för det är det värsta man kan bli kallad. Jag, nej nu.. Och det var ju meningen, medvetet eller omedvetet i ett försök att rubba mig från sakfrågan och knäcka mig.

Idag skulle jag inte ens försöka försvara mig mot nedriga epitet som en okänd galning lade på mig – för jag förstår att det enbart är för att hens argument tog slut. Jag har karaktärsvittnen för min del som jag litar något mer på. Låt aldrig en dom eller dumhet från någon som inte känner vem du är betyda något.

Alla hatare – hör upp nu: Vårt upprop om neuropsykiatriska diagnoser är starkare än ert hat för vi gör det vi gör av kärlek – vi som själva har diagnoser eller har anhöriga, kanske barn med neuropsykiatriska svårigheter. Vår  envishet handlar om rättigheten till ett värdigt liv. Det strider vi för.

Vi tränger inte heller ut någon eller förnedrar. För det vi gör handlar om kunskap, upplysning och en rättvisa som brinner från hjärtat – inte från hjärnspöken.

Men vad vill de som smutskastar en hel grupp diagnostiserade – egentligen? Vad har de att vinna? Är det att få rätt som är grejen? Hur kan de få rätt? Genom att sköra människor tar livet av sig efter upprepade förföljelser? Känner diagnosmotståndarna sig på något sätt orättvist drabbade av att andra människor får hjälp? Vad driver dem annat än hat och självhat i sin ovärdighet?

Upplever de att andra får fördelar som inte de själva får? ”Fördelar” av möjlighet till ett värdigt liv. Hur kan man vara emot det, om det hjälper många? Har de inte ett eget liv att ta hand om? Nej, antagligen inte.

Blir förföljelser en livsuppgift för att man är så tom i själen att man vill hävda sig med att sparka neråt? Sitter de vakna hela nätterna i sin insnurrade hjärna och bara:

wrong

Gör er själva lyckliga på riktigt istället genom att ta tag i era liv. Kanske en utredning om egen diagnos eller bara insikt om vad värdighet är – kan upprätta den livskvalitet som uppenbarligen saknas?

Mina tankar är det sista som ni tar.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

4 Responses to “Våra vapen – och Godwins lag.”


  1. 1 Malin december 20, 2012 kl. 7:49 e m

    Går de inte bara att strunta i dom? Vet inte vilka diagnosmotståndarna är, har aldrig hört talas om de. Kör på och gör det du är bra på och ignorera dom. Låt dom inte stjäla din energi, vilket dom verkar göra eftersom de stått mycket om dom ”senaste tiden”. 🙂

  2. 2 Anna-Maj Molander december 20, 2012 kl. 9:38 e m

    Kan inte låta bli att citera ur filmen Hellraiser: ”The box. You opened it. We came. Now you must come with us, taste our pleasures. We have such sights to show you!”

  3. 3 Sarah december 24, 2012 kl. 11:43 e m

    Hej Victoria!
    Jag blir imponerad av hur du kämpar och för ”vår” talan. Jag möter likt du väldigt mycket fördomar mot neuropsykiatriska diagnoser. Dels många som säger att dessa diagnoser inte finns, att för många diagnosticeras, att man sätter diagnos och ger medicin för lättvindigt. Men jag möter också de som anser att neuropsykiatriska diagnoser är en psykisk störning tyvärr definieras det så i en del litteratur men har man för lite kunskap om NPF kan det innebära att man tolkar det fel. Det finns många olika psykiatriska diagnoser och de har väldigt många skillnader.

    När jag berättat för en del närstående att jag har ADHD och asperger syndrom så är deras reaktion va? Men du har universitetsexamen, jobb och ett ”välfungerande” liv det kan väl inte stämma? Jag har då fått förklarat att det dels finns grader av allt, men att ha diagnos är inte likställt med att inte fungera i samhället utan det är ett funktionshinder som gör att vissa saker är svårare än för gemeneman och med rätt stöd kan dessa saker bli mindre svåra för mig. När jag förklarat symtomen och kriterierna jag uppfyller så instämmer min omgivning med att jag uppfyller dem. För mig har det betytt oerhört mycket att efter flera år fått rätt diagnos och då även rätt medicin. Mitt liv har på några månader förändrats avsevärt.

    Det jag vill förmedla med detta är att fler behöver engagera sig i denna fråga som du gör att informera och dela med sig av hur funktionshindret påverkar en och att det kan se olika ut från individ till individ.

    Hälsningar
    Sarah

  4. 4 tradgardsdagboken januari 5, 2013 kl. 11:02 e m

    Reblogged this on Printing down and commented:
    Precis min tanke. Är så trött på att höra om allt negativt hela tiden! Vi får bevisa motsatsen:-)


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


