Räkna punkter på grundtalen.

Är inte detta lite märkligt? Kanske fler gör så här, eller faktiskt alla?

Satt och pratade hemma hos min syster om ditt och datt och kom in på matte. Hennes dotter som är 18 idag fick sin ADHD-diagnos nästan samma vecka som jag fick min, för 4,5 år sedan. Det var ganska grymt för oss att ha varandra då att prata med.

Nu, helt oförhappandes kunde vi jämföra oss igen. Hon har dyslexi – men läser ändå tjocka engelska böcker – bara för att. Och hon har dyskalkyli – dvs hon greppar inte siffror särskilt lätt. Klockan har alltid varit ett aber för henne. Trots hög intelligensnivå – men det kanske jag inte behöver nämna?

Vi började diskutera om räkning och jag sa att jag räknade punkter på entalen. Då utbrast min systerdotter att; det gjorde hon med.

Så vi gjorde ett test – jag skrev upp siffror mellan 1-9 och satte punkterna så som jag ser dem på varje siffra, och hon gjorde det samma. Så här likt blev det. Det är jag som är Vicki, då rå:

Räkna

Vi som ser i bilder.. Även siffrorna är bilder.

Jag har inte lyckats med Matte-B på gymnasiet, trots några försök. Kan lätt huvudräkna ungefära procent på REA-priser. Men be mig inte ställa upp ett tal, eller fråga mig nåt om kvadratrötter.. Jag vet inte vad det är ens.

Matematik är ett ämne som kräver exakthet för att det ska bli rätt i ett prov. Man kan inte gå på känsla – som är min grej. Man kan inte gissa på ”nästan” och få rätt.

Att jag fick 19/20 poäng på logikdelen NOG på Högskoleprovet överraskade mig stort. Alltså, verkligen oväntat – jag som har sifferfobi. Upprepat det resultatet många gånger – av ren häpnad.

Så – kanske jag inte är så dum i huvudet egentligen om sånt? Språk är ju min grej. Men – HAHA – jag är logisk! Känns skönt att vara bra på nåt när allt inte gått så bra. När jag alltid i grundskolan fick höra: Att jag kunde göra bättre ifrån mig. Det märkte ju lärarna ibland. Ja, eftersom jag hade ojämna prestationer, som en typisk ADHD:are.

Jag undrar hur mina matematikstudier hade fortskridit med en annorlunda pedagogik? Kanske med anpassad pedagogik och en logik som passade mig? Som att räkna siffror som punkter.

7 Responses to “Räkna punkter på grundtalen.”


  1. 1 Nilla december 10, 2012 kl. 6:27 e m

    Wow!
    Jag är alltså inte ensam om detta?
    Häftigt! Jag räknar punkter precis
    som er. Fast en blandning av era
    punkter 🙂
    Jag som alltid trott att ”bara jag
    behöver göra så här för att räkna”,
    typ…
    /Nilla

  2. 2 Fredrik Larsson december 10, 2012 kl. 6:49 e m

    Detta var smart! Dessutom är det i systemets konsekvens: de arabiska siffrorna är konstruerade efter antalet vinklar man kan räkna till på varje siffra. Till det ska sägas att de blivit rundare och förenklade med tiden, men där började det hela. Så OM någon säger något nedlåtande om metoden, däng den historiken i denne eminente ”någons” eller denna eminenta ”någonas” skalle. Problem är till för att lösas och detta var mycket elegant som lösning…

  3. 3 Staffan Berglund december 10, 2012 kl. 6:59 e m

    Kudos Fredrik!

  4. 4 Malin december 10, 2012 kl. 9:08 e m

    Ja, jag gör precis så också 🙂 fast jag behöver inte se siffrorna, rita prickarna på siffrorna utan kan lika gärna räkna mot bordsskivan eller i luften utifrån varje siffras ”prickmönster”

  5. 5 Ulrika december 11, 2012 kl. 8:07 f m

    Jag har inte ADHD (men min dotter har) men jag har också alltid räknat prickar på siffrorna, men bara upp till 6 för det är så många prickar det finns på en tärning. Mamma lärde mig det som liten när vi spelade Yatzy och för att räkna ihop summorna på tärningarna så gjorde jag så.

  6. 6 Jenny Romero september 15, 2014 kl. 11:53 f m

    Tack! Det här var väldigt bra skrivet! Jag har fått ett litet hjälpmedel att ta med mig hem.


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


