Skolans snäva ramar blundar för verkligheten.

Ovettig likriktning när alla krävs kunna samma
och enbart vissa saker utan hänsyn till personliga villkor.

Utan hänsyn till fakta.”Hjärnforskningen skulle kunna revolutionera skolan. Undervisning bör inte utsättas för politiska ­modenycker utan vila på vetenskaplig grund” säger Torkel Klingberg, aktuell med boken Den lärande hjärnan Svd: Hjärnforskare vill att skolan tänker om.

– Jag vill se en ökad förståelse för var individuella skillnader kommer ifrån, och hur olika problem hänger ihop: Hur arbetsminnet ser ut, mekanismer bakom läsförståelse, varför det kan vara svårt med matematik och vad dyslexi och dyskalkyli kan bero på.

Läs vidare i artikeln ovan. Att det skulle kosta mer att individualisera skolan tror jag inte ett dugg på – pga de långsiktiga kostnaderna av en misslyckad skolgång.

Några relaterade inlägg på bloggen:

Särbegåvning och/kontra ADHD.
Alla barn vill vara duktiga.
Vår artikel i GP debatt också.
Funktionsnedsättning – inte samma som funktionshinder.
Att undantas från en bra start i livet.
Utanförskap i skolan leder utför.
Ny specialpedagoginriktning.
Skolstrul ger skolk.
Tidiga tecken hos osynliga flickor.
Lära vid ADHD.

Fler pedagogiska tips.
Diagnoser för att få höra till.
Skolan för vems skull.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


%d bloggare gillar detta: