Skolans snäva ramar blundar för verkligheten.

Ovettig likriktning när alla krävs kunna samma
och enbart vissa saker utan hänsyn till personliga villkor.

Utan hänsyn till fakta.”Hjärnforskningen skulle kunna revolutionera skolan. Undervisning bör inte utsättas för politiska ­modenycker utan vila på vetenskaplig grund” säger Torkel Klingberg, aktuell med boken Den lärande hjärnan Svd: Hjärnforskare vill att skolan tänker om.

– Jag vill se en ökad förståelse för var individuella skillnader kommer ifrån, och hur olika problem hänger ihop: Hur arbetsminnet ser ut, mekanismer bakom läsförståelse, varför det kan vara svårt med matematik och vad dyslexi och dyskalkyli kan bero på.

Läs vidare i artikeln ovan. Att det skulle kosta mer att individualisera skolan tror jag inte ett dugg på – pga de långsiktiga kostnaderna av en misslyckad skolgång.

Några relaterade inlägg på bloggen:

Särbegåvning och/kontra ADHD.
Alla barn vill vara duktiga.
Vår artikel i GP debatt också.
Funktionsnedsättning – inte samma som funktionshinder.
Att undantas från en bra start i livet.
Utanförskap i skolan leder utför.
Ny specialpedagoginriktning.
Skolstrul ger skolk.
Tidiga tecken hos osynliga flickor.
Lära vid ADHD.

Fler pedagogiska tips.
Diagnoser för att få höra till.
Skolan för vems skull.

9 Responses to “Skolans snäva ramar blundar för verkligheten.”


  1. 3 Mitt krypin mars 18, 2020 kl. 9:12 f m

    Som jag fick slåss för sonens berättigande innan diagnos. -95 var Damp och Mbd namnen,om nån ens visste vad det var. Neuropsyk i Uppsala blev räddningen, utan den hade inget blivit som det blev. Diagnos är så oerhört viktigt, lika viktigt är att få veta att man inte har en diagnos så man kan komma åt andra problem på det viset. Vetskap och kunskap är skillnaden mellan att leva och att överleva.


  1. 1 Mina bästa ADHD-inlägg här. | Victorias ADHD-npf-blogg - om att vara mal placé. Trackback vid maj 29, 2014 kl. 1:33 e m
  2. 2 Mina bästa ADHD-inlägg samlade | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid oktober 26, 2014 kl. 12:26 e m
  3. 3 Lång process till stöd när diagnos krävs | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid december 17, 2015 kl. 8:59 e m
  4. 4 Övergreppen på NPF-unga i skolan fortsätter | Victorias ADHD - autism - blogg om NP-diagnoser Trackback vid januari 19, 2018 kl. 8:12 e m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


%d bloggare gillar detta: