Min största styrka är att beskriva.

Här blev jag mållös. Vad svarar man? För helt apropå lade en facebookvän nyligen in en kommentar i min logg på facebook:

– Jag, som känner så många, många andra som kan allt om neuropsykiatriska diagnoser! Jag vet hur lite jag vet jämförelsevis. ADHD kan jag hyfsat.

Resten försöker jag varje dag lära mer om. Men – så många vet mycket mer – alltid. Jag försöker lära mig utav dem. De är min hjälp att få ihop livet, särskilt för att förstå andra i min omedelbara närhet. Mitt NPF-nätverk är mina lärare och mina medresenärer. Tack för att ni finns där när jag behöver er – ni gör en livsviktig skillnad.

Det är stort och hakpappande för mig att få ett så fantastiskt som epitet att vara ”Sveriges mest populära, kunniga och uppskattade ADHD-bloggare” – och även utav hens vårdpersonal. Trots att jag inte vet mest.

Jag är väl medveten om att min styrka inte främst är kunskap, trots att jag vetgirigt samlar den och sammanställer den till andra. Min styrka är att jag brinner och kan beskriva hur det känns och är hur det är att leva mitt i det – jämte faktan jag ständigt söker i den jämförelsevis nya vetenskapen om neuropsykiatri.

Även om jag försöker undvika att göra detta till en känsloblogg – så finns känslorna där. Det är mycket känslor – och brand. Och jag blir så glad när jag når fram till andra människor. Fatta hur stort det är att få bara en enda  kommentar om att positivt ha påverkat en människa till nytt hopp, från någon som trott att livet varit helt hopplöst – eller ett tack för igenkänningen som stärker? Det är därför jag fortsätter blogga, trots att jag själv var klar med det mentala processandet av min egen ADHD-diagnos redan för två år sedan.

Så ett varmt tack min vän för de för mig lite förvirrande men värmande orden om min blogg. Jag har markerat dig med rött – för att skydda dig från hatare och förföljare – du vet väl vad jag menar.

Vi väcker tydligen känslor utom all kontroll för att vi kan förbättra våra liv med rätt diagnos. Mitt liv blev bättre efteråt – jag kunde börja leva igen efter många års förtvivlan. Då kom jag hem, för att det var rätt, livet fungerade äntligen igen. Jag fick veta vad jag skulle göra för att kunna leva igen. Det är det mitt bloggande beskriver – trots att jag också beskriver förtvivlan ibland.

Jag kanske inte riktigt är Sveriges bästa ADHD-bloggare. Men mitt berättande har gett och ger nytt hopp till många. Efter att själv ha levat i 41 år med en påse över huvudet är det stort att då och då kunna hjälpa andra att komma vidare från att vara totalt vilsna – i sökande efter svar.

Jag ger vad jag själv hade behövt när jag irrade omkring, vilsen. Andras bloggar hjälpte mig då. Jag vet hur det känns att söka.

Och tack för alla gensvar. Annars hade den här bloggen varit slut för två år sedan.

Mvh – i all min ödmjukhet – Victoria

7 Responses to “Min största styrka är att beskriva.”


  1. 1 Malin november 18, 2012 kl. 10:16 f m

    Du ÄR den bästa, ingen tvekan. Har läst flera olika bloggar, men ingen har ens i närhet samma klass som din. Hejja Victoria! =)

  2. 2 Gloria Qvarnström november 18, 2012 kl. 10:24 f m

    Det är din styrka rakt av. Att sammanställa information på ett enkelt, lättfattligt sätt. Du länkar ihop beskrivande bilder och mixar på ett fantastiskt sätt. Jag må vara mer påläst om ADHD men skulle aldrig kunna formulera det. Så TACK att du ibland förmedlar sånt jag beskrivit men inte själv kan förmedla i blogg, text och bild. Du behövs verkligen!

  3. 3 Lotta november 18, 2012 kl. 7:06 e m

    Hej igen!

    Läser din blogg och tar till mig av all din kusnkap!
    Försökte lägga till dig på FB men hittade dig tyvärr inte där—och min mail har krånglat så jag vet inte om du svarade på mitt mail.

    Men jag beundrar dig verkligen som orkar blogga och skriva så BRA!
    //Lotta

    • 4 Victoria Qvarnström november 21, 2012 kl. 11:32 e m

      Jag har alla mina namn på facebook: Victoria Frances Qvarnström – se om du hittar mig så?

      Varit totalt överhöljd av vardagen, knappt ens bloggat – och DÅ vet man att det varit mycket. 🙂

      Hoppas du hittar mig. Facebook är jag inloggad på – nästan varje dag iaf.

      Mvh V

      • 5 Lotta november 26, 2012 kl. 7:16 e m

        Hej igen

        Kopierade ditt namn rakt av här och sökte…men FB säger att det inte finns någon sån där—Kanske har du någon sökblockering?
        Du kan söka på mig istället om du vill….Lotta Malmstedt

        Förstår HELT hur du har det..vissa tider på året blir liksom minus timmar varje dag…

        //Lotta


  1. 1 Mina bästa ADHD-inlägg här. | Victorias ADHD-npf-blogg - om att vara mal placé. Trackback vid maj 29, 2014 kl. 1:33 e m
  2. 2 Mina bästa ADHD-inlägg samlade | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid oktober 26, 2014 kl. 12:26 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


