Ljudstörningar är ett helvete.

Var på en föreläsning om autism. Den var väldigt viktig för mig. Som vanligt är det rätt jobbigt för mig att sitta som åhörare. Jag måste göra annat samtidigt för att kunna behålla fokus eftersom min ADHD kan ta över annars. Jag har alltså otroligt svårt att koncentrera och fokusera. Jag kan knappt läsa en bok, jag hamnar alltid på andra vägar.

Som åhörare i en föreläsningssituation är verkligen ADHD på gott och ont. <– Detta är ett inlägg om en annan föreläsning då jag observerade vad som hände omkring mig med fyra medföljande familjemedlemmar med ADHD. Lite roligt inlägg om allas försök att koncentrera sig.. Och min totala irritation över en skrapande penna som när jag började bli trött – då hördes högre än föreläsarens ord. Då känner man bara för att ställa sig upp och skrika: TYSTNAD för i H-e!!

Under föreläsningen om autism satt jag med laptopen i knät och skrev så tyst jag kunde ner allt föreläsarna från Barn -och Ungdomshabiliteringen sa under föräldrautbildningen. Var tvungen för att inte tappa bort mig i omgivningen. Skrev 1400 ord samtidigt som jag ändå twittrade ganska mycket om intrycken jag fick:

Varför twittrade jag? För att släppa ut irritation och koncentrera mig bättre på det som sades av föreläsarteamet. Jag har svårt att stänga av det ”ovidkommande”. Allt kommer in. I nya lokaler eller i möten ser jag detaljer. Jag ser blommor som slokar och fixar vatten till. Om jag träffat dig för ser jag också att du har nya jeans, den nya färgen på din ögonskugga, hänger rätt en sned tavla eller noterar om du varit i Skåne och tagit till dig lite dialekt, eller om bilen låter annorlunda och det kan vara något fel. Som när hjulet på bilden höll på att lossna.

Allt, som omkringljuden tränger sig på ofantligt starkt. Jag kan inte sortera ut – inte filtrera. Som sagt, det kan vara plågsamt i miljöer med mycket folk av alla intryck – eftersom jag tar in alla samtidigt.

I föreläsningssalen var det jobbigt, fick jobba med mig själv och ett bristande tålamod samtidigt som jag försökte in det som det föreläsaren berättade.

Det var två föräldrar med som hade tolklurar med en tolk som satt i ett ljudisolerat rum bakom. Twittrade då:

Fick då twittersvar från Trollhare

Sedan skrev han att det finns en TED Talk (kort föreläsning om vad som helst) om ljudmiljöer.

Letade upp  föreläsningen om ljudmiljöer  som hölls av ljudkonsulten Julian Treasure

Länken låg hos Autismforum – där de ställde frågan om försämrad ljudmiljö gör att fler blir funktionshindrade?

Mycket intressant TED Talk att se – för alla – om bruset och väsnandet vi alla tvingas leva i. Skickade vidare länken till min bror Kevin som är ljudtekniker och arbetar just med ljudmiljöer på ljud -och ljusföretaget KSE. De jobbar med musik, företagspresentationer och mässor bla. Från förra hemsidan: ”Hur låter en blå monter”. De får en monter att låta blå och arbetar för att göra miljöer angenäma för att ta in intryck och presentationer – utan att plåga öron eller sinnen.

Under föreläsningen togs perception vid autism upp. Läs mer här.

Vid ADHD har man också svårt att sortera ut det ”viktiga” utan tar in allt på samma gång. Dessutom är gränserna mellan alla neuropsykiatriska diagnoser lite flytande, man är mer eller mindre åt olika håll. Det är ju starka personlighetsdrag vi talar om och det finns ingen exakt gräns för när man i ena eller andra sammanhanget passar in i en viss ruta. Diagnosen är bara en vägledning – men en mycket viktig sådan. 

Precis som föreläsningsdeltagare som inte talar svenska har översättningshörlurar så hade jag som har mottagningsstörningar pga ADHD och någon annan med autismpektrumdiagnoser behövt hörlurar med pratet från föreläsaren direkt via dennes mikrofon utan omkringljud.

Totalt utan störningar. Det hade hjälpt min koncentration så mycket att inte störas av andra människors ljud i rummet.

Eller så borde folk sluta röra på sig, småprata eller tugga tuggummi?

Jag är inte rabid som en cineast på filmpremiär som kan ta alla av daga om de prasslar med godispåsar – men nära på. För jag kan inte lyssna ordentligt när andra ljud tränger sig på. Eftersom jag inte besitter några egna filter. Behöver hjälpmedel för det – men de finns inte tillgängliga ännu.

Och JA – jag och andra blir ordentligt utmattade ibland av vanliga saker.

32 Responses to “Ljudstörningar är ett helvete.”


  1. 1 Skane oktober 24, 2012 kl. 8:11 e m

    jag var på en föreläsning med Pelle Sandsrak, mr tourettes. För mig med en svår adhd var det panik, efter 10 min hade jag ett tok spel. Inte kul att lyssna på dessa föredrag. Jag förstår att ljudstörningarna störde dig. Pelle var bra, men ändå en 120 minuter ljudstörning.

  2. 3 Immanuel Brändemo oktober 24, 2012 kl. 8:19 e m

    Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att hörlurar vore en bra idé. Jag föreläser i väldigt olika miljöer och har suttit på så många föreläsningar själv, och vet hur oerhört stor skillnad det är om man inte behöver kämpa för att kunna lyssna.

    • 4 Victoria oktober 24, 2012 kl. 8:32 e m

      Kampen för att kunna lyssna.. Borde bli till ett riksbrett uppror. Tror inte enbart att det är en minoritet som har svårt med det, med att störas så mycket.

      Det tar bort så mycket av min skärpa och jag måste anstränga mig så jag nästan går sönder och bara vill rusa ut.

      /V

  3. 5 brorsan oktober 24, 2012 kl. 8:24 e m

    Immanuel, det finns portabla hörslinga som plockas upp av hörapparat. Problemet är att man behöver en sändare också och vem skall bestämma över den:)
    Jag tror man skulle uppfinna två burkar i ett snöre: Den ena burken satt i hörselskydd som den ljudintoleranta hade på sig. Den andra gav samma person till den de ville prata med.
    Skämt åsido, min son satt halva lågstadiet med bänken in i väggen och hörselskydd för att kunna klara skolmiljön. Han har diagnos asperger. Kändes först lite diskriminerande men det var faktiskt bra. Hans selektivitet och upplevelse gällande alla sinnesintryck var helt ur synk. Nu är han 20 år och om han hade lite fokus kunde han bli mästerkock då han har en extremt utpräglad smakpalett, min värsta kritiker i köket….turbo-sinnen har både för och nackdelar.

    • 6 Victoria oktober 24, 2012 kl. 8:37 e m

      Brorsan – pappan till ett av mina kära syskonbarn..

      Tycker det är fantastiskt när du skriver, det är så mycket som måste komma fram, helst till någon som inte alls hade tänkt lära sig mer – men kanske fastnar här på ett inlägg.

      /Syrran

      • 7 brorsan oktober 25, 2012 kl. 7:27 e m

        Summan av allas erfarenheter vore bra att ha samlade någon stans. Så man slapp känna sig så satans ensam med samma problem som tusentals andra faktiskt redan gått igenom. Därför behövs sådana som du Vicki, och alla andra som delar med sig både ”här hos dig” och på andra ställen på nätet!
        /brorsan

      • 8 Victoria oktober 26, 2012 kl. 5:53 e m

        Ja- och visst gör kommentarerna halva bloggen!!

        /Syrran
        V

  4. 9 Uleman oktober 24, 2012 kl. 8:41 e m

    Stor igenkänning här. Äter lite Concerta & tack vare det har jag blivit medveten om detta. Skitjobbigt när det finns bakgrundsljud.
    Satt på en ADHD-Cirkel en måndag klockan 17:00 & lyssnade till en arbetsterapeut som skulle köra avslappning med oss. Den övningen gick jättebra för alla andra utom mig. Jag kom på att jag va tvungen att dricka ur min halvfulla mugg med kaffe (annars så skulle det kallna) samtidigt som trafiken utanför var mer intressant.
    Fönstret var öppet.

    • 10 Victoria oktober 26, 2012 kl. 5:51 e m

      Lite misslyckat att ha fönstret öppet på en ADHD-cirkel.
      Hoppas du lyckas där bättre någon annan gång, eller med något annat.
      Jag sitter just nu med musik i hörlurar för att över huvud taget orka sitta vid datorn, är så himla trött. Blir lite uppåt av ljud jag gillar i lurarna. Och inget brus.

      Victoria

  5. 11 brorsan oktober 24, 2012 kl. 8:50 e m

    ”översättningslurar”:) Du ä för go, som en silverfisk i örat (liftarns Guide). Du menar guide/tolk lurar. (Vi kör dem på jobbet, tyst disko kallar vi produkten. Alla har trådlösa hörlurar på sig. Om man vill kan man köra battel mellan 4-6 olika DJ på lika många kanaler samtidigt. Asball när folk dansar med varandra till olika låtar utan att höra vilka låter)
    Länkat mitt namn till en sida med hörslingor och tolk pryttel för den intresserade!
    Kram/brorsan

  6. 13 anna brage oktober 24, 2012 kl. 9:01 e m

    Väldigt bra skriver känner igen mig så

  7. 15 komplexias oktober 24, 2012 kl. 11:08 e m

    Jag har precis samma svårigheter med fokusering på föreläsningar eller liknande, men har aldrig ens tänkt tanken på ett hjälpmedel och när jag läste detta, ännu ett av dina himla bra inlägg, gav du mig ett konkret hjälpmedel att söka på och då fann jag detta: Flexital-H – http://www.xenamedical.se/Catalog/Products/rstfrstrkare-skolor-270/404_Produktblad%20flex-H%20Skola%20sid%201-2.pdf?time=1350849156 och Comfort Focus – http://www.comfortaudio.com/sv/wp-content/blogs.dir/8/files_mf/comfortfocustrifolderse1109altframsida.pdf

    Det borde ju inte vara några problem att lämna över en mikrofonen till föreläsaren innan start. Fast det är ju en annan sak att få detta hjälpmedel, som torde vara alldeles för dyrt för en annan som inte har förmånen att ha en dräglig inkomst. Kanske det åtminstone skulle kunna gå att kräva för barn med dessa svårigheter?

    Suzanne

    • 16 Victoria oktober 26, 2012 kl. 5:48 e m

      Fantastiskt Suzanne!
      Ska lägga in dina länka i inlägget.
      Som hjälpmedel borde det gå att få om det finns – att låna på lektioner och föreläsningar. Vi behöver ju ett filter, eller ljudtolk om man så vill.

      Är lite trött nu, hade säkert svarat längre annars!

      Victoria

    • 17 brorsan oktober 26, 2012 kl. 6:58 e m

      Produkten som du länkar till först är tillverkad av OKAYO http://www.okayo.com/tour-guide-system/WT-480/

      Ficksändare med mygga (den del som används av talaren) kostar ca 40 USD, Motagare kostar ca 40 USD den med. Laddare 1 enhet 28 USD
      Säg en 1500-2000 SEK med moms för ett kit. Men den är på riktigt en skitprodukt. För att få det att lira stabilt behöver du lite modernare varianter från samma tillverkare. Generalagent samma som jag länkade till för hörslinga ovan: http://www.edin.se/Produkter/Traadloesa-mikrofonsystem/Guidesystem

      Jag jobbar själv med eventteknik och det är många andra faktorer som spelar in för att hålla folk i allmänhet på banan. God akustik/ljudförstärkning är bara en del; Fläktsystem skall vara tysta, fönster får förstås inte vara öppna, luften färsk och inte minst skall föredragshållaren vara inspirerande.

  8. 20 Jakob oktober 25, 2012 kl. 12:52 e m

    Hej!
    Tack för intressant blogg!! Jag chattade med din syster precis på Facebook. Jag ska läsa hela bloggen…
    Jag känner igen mig i allt. Ska snart på semester — med blandade känslor. Jag kommer bli SÅÅÅ trött!! Jag var i Moskva förra året … jag undrar ju saker som ”vem är leverantören av den gröna färgen till tågen? Vem svetsar dörrarna? När är nästa renovering? ”osv… Rätt tröttsamt och Moskva är en stor stad!!

    Orkar inte lyssna på skvalradio… Jag kan inte slölyssna, jag lyssnar på ALLT som sägs!! P4 är värst på dagen!! Gillar sportradion, dock!! P2 på kvällen och natten. Stråkar. Inte opera. Plus Eurodisco… lite märklig kombo, jag håller med… Men inget snack och inga överraskningar i alla fall!!

    • 21 Victoria oktober 26, 2012 kl. 5:42 e m

      Oj oj oj, stor igenkänning där.
      Tycker du ska läsa mitt första inlägg på bloggen ADHD i bilder. Det ligger lite bakåt så klicka på länken.

      Själv pallar jag bara lugn musik, medan andra vill ha hårdrock för att slappna av. Säger då det – musik som medicin – efter individuell inställning.

      Hälsa syrran! 🙂

      Mvh Victoria

  9. 22 humlan69 oktober 25, 2012 kl. 1:51 e m

    Spot on som vanligt! jag kan bli så oändligt frustrerad över allt fluff runtomkring som bara stör, saker som bara jag ser. är det så konstigt att man är helt slut efter en dag bland andra människor

  10. 24 Bittra håriga Svalin oktober 29, 2012 kl. 4:25 e m

    Jag stör mig på att en får äta i skrivsalen under tentaskrivningar. En har oftast cirka tre timmar på sig att skriva tentan och oftast tar det mycket kortare tid än så. Det är ju inte så att en svälter ihjäl under den tiden. En kan ju faktiskt äta innan.

    • 25 Victoria Qvarnström oktober 31, 2012 kl. 7:39 e m

      Smaskar de djävlarna? Jag förstår hur störd du blir. Tror det där med mat under tentor mest är ett mantra som får en att tro att man blir extra skärpt..

      Bättre att läsa på? 😉

      Mvh Victoria

  11. 26 Vargasång november 6, 2012 kl. 7:26 e m

    Vilken bra idé med hörlurar som talet kommer in i direkt. De skulle erbjuda elever det i skolan med för även om vanliga hörlurar skärmar av ”bruset” så missar kanske eleven även vissa viktiga saker som läraren säger? Jag känner igen mig också i ovanstående och jag tar även in rörelser och lukt m.m. problemet för mig vid möten och föreläsningar och dylikt är att jag också måste röra mig eller göra ”något” för att inte hjärnan ska vandra iväg eller somna helt. Det kan ju störa andra vilket jag är medveten om samtidigt så det slutar oftast med att jag är så upptagen med att vara ”tyst och stilla” samt stänga ute ”bruset” att jag inte har en aning om vad som sagts samt att jag är helt slut efter bara en liten stund :(.

    När det gäller mat vid tentor så behöver de flesta nog inte något större näringsintag under den korta tiden men för mig på den tiden jag tentade så behövde jag konstant snabb energi för att orka igenom överhuvud taget. Tre timmar kan vara en väldigt lång tid om man vanligtvis bränner sin koncentrationsdepå på tio minuter så jag tror jag sockerkickade min stackars hjärna genom de flesta tentor ( och då är jag inte mycket för sötsaker annars), fast man behöver ju inte smaska och prassla för det är vansinnigt störande 🙂 . Något som slog mig när jag skrev nu var, jag kan hyperfokusera, i timmar i bland, men det verkar som det inte är något jag kan ”koppla” på när det behövs. Undrar varför det är så?

    • 27 Victoria Qvarnström november 7, 2012 kl. 1:04 e m

      Jag lyckades ju hyperfokusera – genom att koncentrera mig på att anteckna föreläsningen tyst på laptopen och twittra samtidigt. Bara genom att ta med laptopen och tänka ”dokumentation” fick jag fokuset. Verkade antagligen helt störd i föreläsningssalen.. 🙂 Men om man liksom samlar sig och förbereder sig innan i tankarna och inte bara ramlar in (i sista sekund eller försenat) och förvirrat tittar sig runt och undrar vad man gör där – då kan det funka. Att ta på sig en uppgift inför sig själv.

      Andra föreläsningen kändes lättare, då kunde jag slappna av.

      /Victoria

  12. 28 namnlös för tillfället (vargasång) november 8, 2012 kl. 9:13 e m

    Hmm det där låter som ett bra tips att faktiskt ge sig själv en uppgift innan man kommer till en föreläsning eller ett möte, det ska jag prova nästa gång tack! 🙂

  13. 30 Gloria Qvarnström november 18, 2012 kl. 10:37 f m

    Det finns faktiskt hjälp via medicin. Jag blev ordinerad av Smärtcentrum, Cymbalta, för min Whiplashskada samt hjärnskada, Asteno Emotionellt Syndrom. Till saken hör att jag gjort 3 olika neuropsyk.utredningar varav två för Hjärnskadan och först när jag åt Cymbalta för ADHD. Jag har en ADHD-diagnos nu. Men innan Cymbaltan så var mitt arbetsminne så lågt att det inte ens kunde förklaras med bara ADHD. Under Cymbaltabehandlingen kunde jag fokusera bort just ljud, ljus ja alla sinnesintryck som störde. Jag äter idag enbart Concerta. Den har en liknande effekt på mig. Men det är ju högst individuellt hur just olika mediciner påverkar oss. Så jag tror att man kommer att se nya läkemedelsbehandlingar framöver.


  1. 1 De extra känsliga – utan filter. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid november 5, 2012 kl. 5:08 e m
  2. 2 Funktek för rättvist deltagande i kulturen | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid december 17, 2015 kl. 7:56 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


