Alla barn vill vara duktiga – om de kan!

Funktionsnedsättningar går inte att lära bort. Man kan inte fostra ett barn till att kunna det som ligger utanför dess begränsningar. Detta låter så dystert. Men viktigt att tänka på, så att man som vuxen vänder allt till något positivt. Så man kan hjälpa barn att lyckas. På deras eget sätt. För alla har kapacitet. Alla har bara inte samma kapacitet – inte på lika sätt.

Vara sträng mot ett barn som ständigt inte gör som man vill, det är att trycka ner barnet om det inte kan uppfylla kraven, tex om barnet har (neuropsykiatriska) funktionsnedsättningar. Dolda funktionshinder är just dolda och det svåraste att få omvärlden och människor omkring att förstå. Hur ska man kunna – om man inte kan, och det inte ens syns utanpå, trots att andra tror man är som alla andra?

Om man inte kan eller förstår det som ligger utanför gränserna för vad man kan, som om man inte ens förstår kraven. Då är kraven bara orättvisa. Och nedtryckande.

Vi måste alltid tänka att barn gör så gott de kan, som Bo Hejlskov menar. Visst kan de vara lata ibland, försöka vinna fördelar eller vara trotsiga. Men alla barn vill vara duktiga. Glöm aldrig det.
Från en föreläsning av Bo Hejlskov: ”Om vi inte har rätt metod vill vi ibland försöka bli av med ansvaret.”

”Människor som kan uppföra sig gör det.” Ross W. Greene. Kolla in boken: Explosiva barn – ett nytt sätt att förstå och behandla barn som har svårt att tåla motgångar. Hans bok visar på ett nytt sätt att öka barnets förmåga till flexibilitet, frustrationstolerans och kommunikation och problemlösande samt att lära barnet hantera konflikter. Med öppet sinne för det man inte tänkt på innan. Men man måste lära sig för att hjälpa barnet att må bra – och lyckas efter sina egna förutsättningar.

Jag köper det!

9 Responses to “Alla barn vill vara duktiga – om de kan!”


  1. 1 joanna oktober 7, 2012 kl. 8:27 f m

    Så bra skrivet! Tack!

  2. 2 txiki77 oktober 7, 2012 kl. 5:34 e m

    Hej!
    Jag har kikat runt lite på din blogg! Helt underbar! Fick mina diagnoser ADHD/Asperger för 1 år sen, är 35 år gammal. Har själv börjat blogga i ämnet 🙂 Om du är nyfiken och intresserad så får du gärna kika in ”hos mig” levamednpf.blogspot.se
    Tycker du gör ett jättefint jobb! Tack för att du delar med dig av kunskap och information!!!
    Aicha

  3. 3 svalin oktober 10, 2012 kl. 2:38 e m

    Funktionsnedsättningar försvinner aldrig helt men problemen kan förbättras om en har de rätta verktygen. Jag hade till exempel ett mycket större kontrollbehov och hade lättare att känna ångest inför förändringar förr än jag gör nu när jag vet hur jag ska hantera det.

    • 4 Victoria oktober 16, 2012 kl. 3:46 e m

      Precis, jag tycker det är ganska underbart att man kan påverka. För mig har kunskap om vad det är jag har att hantera hjälpt mig.
      Mvh Victoria

  4. 5 prestationsprinsen oktober 20, 2012 kl. 1:01 e m

    Tack för ett jättebra inlägg Victoria, det här är så svårt att få ”folk” att förstå! Vi kan inte upprepa det nog gånger. Bo Hejlskov Elvén och Ross W Greene är verkligen inspirerande att läsa och lyssna på, kan även rekommendera alla Greenes uppföljare ”Vilse i skolan” heter den på svenska…

  5. 7 Tommy.Wihlén augusti 2, 2013 kl. 7:22 e m

    Mycket bra skrivet.Informativt

    • 8 Victoria Qvarnström augusti 4, 2013 kl. 12:55 e m

      Tack – informationen måste spridas. Jag tror inte att människor i allmänhet (och myndigheter) kan föreställa sig hur mycket många familjer och unga faktiskt lider helt i onödan.

      Mvh Victoria


  1. 1 Skolans snäva ramar blundar för verkligheten. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid november 24, 2012 kl. 6:58 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


