Slutar länka för att stoppa förföljelse.

Det finns folk som letar efter bloggare mfl som varit i kontakt med neuropsykiatrin och psykiatrin att förfölja på nätet. Det är då ”motståndare” till dessa medicinska grenar. De tror inte på teorierna. Det är helt OK tycker jag. De dammsuger internet på sina speciella sökord och får träffar att engagera sig i. Hittar de en blogg så stannar de kvar ett tag, samt försöker kartlägga allt omkring.

Men det riktigt sjuka inom mina ämnen är att de inte ger sig på makten, utan patienter eller anhöriga till patienter. Det vill säga de sista som behöver behandlas som skit. Det handlar aldrig om ett sunt diskussionsklimat, utan om förnedring, osaklighet, propaganda och – sist men inte minst – ganska allvarliga personangrepp.

Tyvärr har jag i efterhand sett att de som länkat till min blogg eller jag länkat till – för att de skrivit nåt så himla bra – fått ta emot en del skit, som de sluppit om det inte hade funnits ett kaksmulsspår att följa för Gollum från min blogg eller mina artiklar på nätet.

Att stoppa förföljelse på nätet – hur gör man det? Jag har lärt mig det där första man gör – att sluta att besvara knäppa kommentarer. Sluta mata trollen brukar det kallas. Då skiftar fokuset. Jag själv är ju inte född med en backväxel precis. Fast jag har lärt mig stå stilla. Det går, och man får mer energi över. De är ju energitjuvar också – om man låter dem. Det är halva deras vinst.

Jag var ung första gången jag hörde min pappa säga att man aldrig skulle ge efter för terror(ism) och lärde mig om civilkurage.

Men nu kommer det svåra, samvetsfrågan för mig. Jag står på mig. Men jag ser ju och vet att om en person är helt fixerad vid företeelser, sakfrågor, eller tom personer – kan denne gå så långt över personliga gränser att det riskerar att skada den som utsätts.

Så nu kommer jag inte att länka till andra personer alls under väldigt lång tid.

Ger jag då efter för terror? Nej, jag fortsätter att göra det som är min avsikt. Att hjälpa. Men jag vill också skydda. Inte för att jag är starkare. Utan för att det är jag som varit det primära målet denna gången.

Man brukar ju säga att troll spricker i dagsljus.
Men de kan också dö av syrebrist. Kväv mutanterna.

16 Responses to “Slutar länka för att stoppa förföljelse.”


  1. 1 dyslektiskairrfarder september 22, 2012 kl. 12:27 e m

    Fördjävligt!

    snabb fråga på ditt inlägg, får man länka till dig, eller vill du ha samma hänsyn som du visar andra eller vill du att man ska använda det här inlägget som murmräcka mot troll armen genom att sprida det så mycket som möjligt?

    • 2 Victoria september 22, 2012 kl. 12:46 e m

      Du får länka hit hur mycket du vill!! Sprid ordet. Gör inget om kaksmulor leder hit, jag har märkt att det finns andra som engagerar sig och svarar, oavsett vad jag gör – för att de tycker att vissa kommentarer ska emotsägas.

      Så kör, länka hit.
      Vill bara göra andra medvetna om att det kan blir otrevligt på ett personligt plan med personangrepp.

      Jag vet inte ens om det är sk. ”kritikers” (UFO:s) avsikt. Jag tror faktiskt inte ens att de alltid vill krossa, de bara är helt uppe i sin egen intrasslade hjärna. Tycker synd om. MEN det rättfärdigar aldrig att gå på andra på ett så lågt sätt.

      Länka hit – på egen risk?
      Eller kan jag ta bort ”pingback-markeringar” på något sätt? Då vill jag göra det, men att folk kan länka till mig ändå.

      Kram
      Victoria

  2. 3 Morrica september 22, 2012 kl. 12:29 e m

    En rubbit – utmärkt illustration till inlägget.

  3. 5 Gloria Qvarnström september 22, 2012 kl. 12:53 e m

    Vicki, Du tar ett stort ansvar i ditt val. Är stolt över dig. Pappa ler nog gott nu, var han nu än befinner sig. Han sa också att ”man alltid ska ta ställning inte hatta och fnatta i mitten”. Minns du den?
    P&K GQ

    • 6 Bengt_ANderson_B_O_M september 22, 2012 kl. 2:02 e m

      Kan man inte skaffa en liten sambandscentral och hålla informationen öppen kring vilka personer som beter sig illa och jaga efter dem?
      De kan ju förvisso dyka upp under andra alias men de flesta av dem som är riktigt jobbiga verkar ju hålla sig till ett alias i huvudsak.
      Jag fick oxå googla Rubbit men fick bara tag på kaniner:) VAd är såna där Rubbitar?(Rubb it in??)
      BABOM

  4. 7 joanna september 22, 2012 kl. 2:37 e m

    Jag blir helt paff när jag läser ditt inlägg. På riktigt, finns det folk som letar efter vanliga människor som bloggar och skriver om sitt liv allt för att jävlas?! Jag häpnar! Håll fanan högt är du snäll, om du orkar förståss

    • 8 Bengt_ANderson_B_O_M september 22, 2012 kl. 4:48 e m

      Hej Joanna

      Det finns några stycken som hänger runt NPF bloggar och gör livet surt för bloggarna. De har alldeles egna agendor och försöker skapa sig en platå för sina egna åsikter genom att helt missförstå och vrida det bloggarna säger. Följer man upp dessa personer bakåt i tiden på nätet har de ofta försökt göra något eget men misslyckats kapitalt då de faktiskt inte har något att säga.
      Victoria och andra med henne har bla. blivit kallade Nazister genom något förunderligt resonemang om att då centralstimulerande medel används mot ADHD och Hitler använde ju Amfetamin. Att ge sitt ADHD sjuka barn har jämförts med att tippa levande barn i massgravar.
      Victoria och sådana som henne skall också vara betalda av psykiatrin och läkemedelsföretagen. Också här finns ett resonemang som pekar ut dessa bloggerskor (oftast tjejer) som Nazister då Psykiatrin är ett maktmedel men hur det resonemanget gick har jag glömt då det var för absurt att lägga på minnet.
      Bra att du stöttar Victoria!

  5. 9 Karolina Sjödin september 22, 2012 kl. 4:17 e m

    Trist. Verkar finnas folk överallt som lever på att mobba.Synd att de inte stannar på Flashback.

  6. 10 M.O.B. december 25, 2012 kl. 8:37 e m

    Vilka syftar du på? Kan du ge några exempel på personer? Kan du ge exempel på inlägg?


  1. 1 Kostfanatiker – ADHD och autism. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid september 27, 2012 kl. 9:10 e m
  2. 2 Särbegåvning och/kontra ADHD. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid november 8, 2012 kl. 12:27 f m
  3. 3 Min största styrka är att beskriva. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid november 17, 2012 kl. 8:02 e m
  4. 4 Förtal – detta gäller | Hundcoachen Seth Sjöblom - Göteborg Trackback vid november 17, 2015 kl. 1:14 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


