Kreativ aspergare går i svaromål.

Anders D H Pemer – som är en aspie som är extremt kreativ <– se länken – skrev i veckan en bra artikel i Dala-demokraten som heter ”Hon bidrar till mer struntprat” som replik till en artikel om särbegåvning där psykologen Anita Kullander menar att: ”Vissa av de särbegåvade kan få aspergers syndrom som diagnos, men då skulle de inte kunna skapa något kreativt.”

Något störande att en psykolog framför märkliga myter. Man kanske inte ska uttala sig om sådant man inte har fortbildat sig inom – iaf efter förmåga – särskilt om man är psykolog?

Hon kan inte ha sett mycket, och har garanterat inte ha varit på BNK/Barnneuropsykiatriska Kliniken på Otterhällan i Göteborg där det står en träskulptur föreställande ett hardjur med unge. Mannen som skulpterat den har autism. Ska fotografera den nästa gång..

Anders D H Pemer som är ordförande för Organiserade Aspergare Stockholm, berättar också om något annat skrämmande – att handläggare för stöd för funktionshinder (LSS) kan ta bort en stödinsats för att de inte vet tillräckligt, inte ser det dolda funktionshindret: ”..handläggaren bara ser den skenbart normala ytan, men de har ingen aning om problemen eftersom de mest sitter i min egen upplevelse av livet och förmågan att hantera det.”

Lägger in ett foto som jag ”lånat” från en av Anders sajter. Jag vill synliggöra EN av otroligt många väldigt kreativa aspergare.

Gör avbön för ditt klavertramp snälla Anita Kullander, jag kan ge så många andra exempel att det kan du aldrig tro. Men kanske det är dags att läsa på lite (Pe)mer?

4 Responses to “Kreativ aspergare går i svaromål.”


  1. 3 svalin september 5, 2012 kl. 11:42 f m

    Usch, jag blir så förbannad på alla fördomar som finns om oss med Aspergers. Skulle inte vi kunna vara kreativa? jag går på universitetet och ofta har vi uppgifter som går ut på att tänka just kreativt för att lösa uppgiften och jag får ofta högsta betyg på dessa. Skulle jag vara en anomali? Jag känner inte igen mig i det alls.
    Bra blogg förresten.

    • 4 Victoria september 6, 2012 kl. 6:01 e m

      Tack för berömmet om bloggen, men särskilt tack för din personliga kommentar.
      Fördomarna är många och faktiskt löjliga. Yttrandefriheten är fin, men varför ger sig kvalificerade yrkesmänniskor ut i djupare vatten är de klarar? De sänker ju sin karriär på att inget veta. Generaliseringar är aldrig så smart.

      Bildning är tyvärr inget bevis för varken allmänbildning eller särskilt stor insikt..

      Mvh Victoria Q 🙂


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


