Man kan tydligen få pengar av läkemedelsindustrin om man har ADHD?

Snälla – berätta HUR? Det hade verkligen behövts – jag är jävligt trött på pasta och ketchup. En man berättade om att man fick pengar av den allmäktiga läkemedelsindustrin om man hade ADHD och fick medcin – som kommentar på min och Malene Larssens nya artikel:  Skolan sviker barn som behöver extra stöd.

En annan man tipsade mig om samma sak när han anklagade mig för att vara köpt av läkemedelsindustrin.

Hur gör jag då? Jag vill ha pengar till mer än livets nödtorft.
Typ första semestern på 13 år hade varit fint. Så här kan det se ut när någon har semester på Cuba.

Alla tips emottages tacksamt! Mina fötter är rätt trötta vid det här laget.

Observera kära vänner – och ovänner – att detta inlägg är helt ironiskt. Det handlar bara om att jag hör så mycket som inte är sant.

LÄS på länkarna i inlägget, så klarnar kanske bilden? Känner att jag måste lägga till denna passus, sent omsider, eftersom inte alla vet vilka fördomar man möter när det handlar om sk bokstavsdiagnoser.

Det finns ett stort motstånd mot att människor med de här problemen ska få hjälp.

Och jag förstår inte varför dem det inte anbelangar personligen ens får lust att skriva sin rappakalja? Jag kan erbjuda ”motståndarna” (Hur kan man ens känna motstånd av att människor blir hjälpta??) att bo hos någon som inte får rätt hjälp och se hur de pallar det kaoset.

2 Responses to “Man kan tydligen få pengar av läkemedelsindustrin om man har ADHD?”


  1. 1 Jenny augusti 23, 2012 kl. 4:21 f m

    Haha de är verkligen ute och cyklar…

  2. 2 Kristina Svensson (@KristinaHSvens) augusti 23, 2012 kl. 6:01 f m

    Hej,

    Jag har inte läst länkarna eller tidigare kommentarer men jag tror jag vet vad som ligger bakom uppgifterna.
    När ett läkemedelsbolag ska utveckla ett nytt läkemedel så testar de tusentals substanser först i datormodeller och i provrör. De mest lovande substanserna går sedan vidare och testas på möss och andra djur. I de här stegen faller majoriteten av substanser bort men till slut har de förhoppningsvis en kandidat till nytt läkemedel. Då är det dags att för första gången testa läkemedlet på människor.
    Det första testen kallas fas-1 och görs på sjukhus på friska frivilliga. Det är ofta studenter som gör detta för att få betalt. För betalt får man och det ganska rejält. Vilket inte är mer än rätt eftersom man blir inlagd i några dygn med täta blodprov med mera. Ju mer obehag, ju bättre betalt skulle jag tro utan att känna till några siffror.
    Om läkemedlet verkar uppföra sig som det är tänkt i kroppen går testandet vidare till fas 2 och sedan fas 3. I dessa fall testas läkemedlet på patienter som har sjukdomen som läkemedlet är till för. Patienterna delas upp i grupper där en del får placebo (sockerpiller), en del får ett existerande läkemedel och andra får den nya medicinen. Alla piller ser likadana ut och ingen vet vad som är vad. Patienterna får anteckna effekt och biverkningar samt träffa läkare med jämna mellanrum. Jag vet faktiskt inte om patienterna även i dessa fall får någon ekonomisk ersättning. I så fall är den nog betydligt lägre och knuten till den eventuella arbetsinsatsen från de som provar läkemedlet.

    Hur gör man då för att komma med i olika tester? Fas-1 tester där de söker friska frivilliga utannonseras på aktuella läkemedelsbolags webbsajter har jag för mig. De är geografiskt knutna till universitetsjukhus i de städer där det finns läkemedelsforskning (i Sverige gissningsvis enbart Sahlgrenska i Göteborg). Fas 2 och fas 3 utförs över hela världen. Där är det de kliniker (typ vårdcentraler) som deltar i forskningsprojektet som rekryterar patienter, det vill säga de hänger upp en lapp i sin entré och frågar om någon patient vill vara med. Har även sett annonser i GP ibland.

    Hoppas detta besvarar frågorna!

    Kristina


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


