Reaktion – inte överreaktion.

Blev först anfallen av ett fult troll, så, jo, jag blev ju rätt förbannad när Magnus Betnér höll ett fördomsfullt tal på TV om ADHD i sitt TV-program. Jag reagerade för att det han sa om barnknarkare och att ”alla ungar ju för i helsike har ADHD” – bara fördjupade allmänna fördomar mot neuropsykiatriska diagnoser som ADHD. Vi är så vana vi på denna sidan skranket, vid skitskriverier om neuropsykiatriska diagnoser – men det är ingen anledning att låta saker passera.

Det värsta tyckte jag var att han sa det inför – jag vet inte hur många hundratusen tittare – varav de flesta antagligen skrattade medhållande, eftersom det skämt (hrmpf?) Magnus B då uttalade – bara bekräftade deras tidigare fördomar. De människor som garanterat inte har haft nära kontakt med allvaret i dessa diagnoser. Men efter att de sett det de redan trodde – bekräftas på TV kunde de luta sig ännu djupare in i sin läderlook-soffa och tycka att de visste hur det låg till. Djupt tillbakalutade i sina gamla fördomar.

Varför jag blev så förbannad förklaras bättre här nedan än något jag kunnat författa själv. Nedanstående är vad man kan få höra om man har en sk bokstavsdiagnos. Från en twitterkonversation jag hade för inte så länge sedan. Läs. Människor med dessa åsikter brukar kallas för troll – som inte ska gödas. Men jag ville veta. Och fick ”veta” detta.

Försökte föra en sund konversation, faktiskt. Hoppet är det sista som överger människan.

Hade inte redogjort vilken medicin jag tar istället för centralstimulerande, som jag inte tål.

Rasism-antisemitismkortet. Som jag inte hugger på. Bara irrelevant.

Det finns information på nätet om: Mindfreedom, en parallell rörelse till Scientologerna.

RSMH – Riksförbundet för social och mental hälsa – är också kraftigt kritiska mot psykiatrins metoder och är en brukarorganisation och kritiserar exempelvis ECT-behandlingar utan forskningsunderlag. Men även RSMH kritiserar och varnar för KMR.

KMR – kommittén för mänskliga rättigheter som är vida spridda på nätet, och även använder nyhetskanaler som MyNewsdesk för att föra ut sina budskap är en underorganisation till Scientologerna – vilka båda emotsäger sig alla psykiatriska diagnoser (psykiska sjukdomar som Schizofreni etc. samt neuropsykiatriska diagnoser (ADHD, Aspergers mm). KMR:s metoder är att via sitt välklingande namn försöka få förtroende hos bl a kommuner för att få komma ut och föreläsa och visa filmer om psykiska diagnoser. Ibland har sjuka människor gått hem och slutat ta sin antipsykotiska medicin efter sådana föreläsningar, för att de fått så dåligt samvete och kanske trott på propagandan – eftersom de trott att kommunerna som tagit dit en sådan föreläsare var en garanti för opartiskhet. En psykosnära eller annan sjuk som slutar ta sin medicin, är det sunt? En bra bloggreflektion om Scientologerna från Trollhare.

Avslutningsvis ett meddelande från livscoachen från twitter:

Kul att skratta åt?

Det är något snyggare att skratta med. Vi med ADHD kan skratta åt vår glömskhet etc – det kan bli riktigt roligt. Man skrattar istället för att gråta. Om man inte råkat bränna ner huset.

Och när jag hör eller läser raljerande om bokstavsdiagnoser är det personer som denna ovan och svennar i gathörnen och soffhörnen – utan insikt i diagnoserna som jag hör eka i mitt huvud. De som tror på riktigt att man valt diagnos och liv med att överkomma en massa olika saker för att det skulle vara bekvämt på något vis. Men de hämtar ju sin grunda kunskap, alltså sin sanning – från kvällspressen – och från humorprogram på TV. Eller från rena sekter.

31 Responses to “Reaktion – inte överreaktion.”


  1. 1 joanna juni 28, 2012 kl. 9:12 f m

    Fick ett akut psykbryt när jag läste din konversation på Twitter! Tyvärr är människan ifråga ensam att ha sådana åsikter, jag möter det också alltför ofta. Huva!

  2. 2 Mona juni 28, 2012 kl. 1:25 e m

    Eftersom jag vet att det finns naturliga behandlingssätt mot autismspektradiagnoser/psykiatriska diagnoser (egen erfarenhet) så håller jag inte med om det du skriver på din blogg, men jag håller med dig till 100 % om att kommentarerna du fått är både låga och smaklösa. Tips på en mycket bra länk: http://www.perfekthalsa.se/mental-halsa/autism-adhd-add-dyslexi-och-andra-hjarnrelaterade-funktionsnedsattningar/
    Trevlig sommar/Mona

    • 3 Victoria juni 29, 2012 kl. 1:45 e m

      Behandling mot autismspektrumdiagnoser har jag inte skrivit så mycket om, mer än om Son-Risemetoden som är en terapi, vilket är så man får handskas med autism. https://bloggmalplace.wordpress.com/2012/03/12/son-risemetoden-vid-autism/ Man medicinerar inte autism eller Asperger, även om man medicinerar eventuella andra symptom vid sidan av autismspektrat, som tvång, depression eller sömnproblem. Däremot har bla Eye-Q fiskolja visat sig gynnsamt, och det faller nog inom det du menar.
      Jag läser hellre direkt på din blogg än den du länkade till, men jag kan göra det senare. Läser om din son, skönt att bukspottkörtelsinflammationen gett sig! Det verkar ju dessutom som att barn som får neuropsykiatriska diagnoser oftare också har olika födoämnesallergier. Det är mycket intressant.
      Beundrar din hälsokamp, du verkar ha kört på din linje hela livet nästan och jag hoppas du lyckas med alla dina mål.

      Mvh Victoria Qvarnström

  3. 4 Sofia juni 29, 2012 kl. 6:34 f m

    Människor som har dessa åsikter och använder
    KMR samt andra faktiskt värdelösa källor för att underbygga sina åsikter är inget att bry sig om. Oavsett vad man säger till dem så kommer de inte ge sig eftersom de väljer att bara ta in fakta som passa dem oavsett vad faktan kommer ifrån. Att deras fakta sen inte är vetenskaplig och faktiskt totalt motbevisas av vetenskaplig information bryr de sig inte så mkt om.

    Sorgligt är det, men de har inget kritiskt tänkande överhuvudtaget. Har tex diskuterat med en 3-barnspappa som på riktigt tror att wikipedia är en pålitlig källa. Med andra ord är det ingen större ide att försöka förändra dessa utstickares åsikter eftersom dessa i sig gränsar till fanatism,

    • 5 Victoria juni 29, 2012 kl. 1:16 e m

      Ja, jag är av samma åsikt – att det är som att diskutera jordens skapelse med religiösa fundamentalister. Men jag tyckte det var viktigt att belysa dessa strömningar för de som inte kände till dem. Det blev så svart på vitt att det var värt att visas.
      Det är många som oskyldigt skämtar om de neuropsykiatriska diagnoserna men det stadfäster samtidigt en jargong jag tycker är skadlig för arbetet mot fördomarna och jag har här och i många artiklar på Newsmill kritiserat pressen för sitt sätt att negativt färga uppfattningen om npf-diagnoser hos allmänheten. Och jag kommer fortsätta med att sprida lite mer (H)järnkoll – det behövs ju tydligen.

      Mvh Victoria Qvarnström

  4. 6 joanna juli 3, 2012 kl. 9:47 f m

    Reagerade i dag på DN. s olika artiklar om ADHD. Skrev om det i min blogg: http://humlansliv.blogspot.se/2012/07/olika-satt-att-se-pa-saken.html
    Kan verkligen ledsna på hur man ser och beskriver ADHD i det offentliga rummet. Ibland finns orken att bråka men ibland vlir jag bara matt. Skulle verkligen önska att debatten vore mer nyanserad!

    • 7 Victoria juli 7, 2012 kl. 12:46 e m

      Bra skrivet! Har länkat inlägget från ett nytt blogginlägg.
      Det är verkligen dags att ADHD – och även aspergerdebatten debatten går vidare – mot mer matnyttigt och resultatorienterat.

      Det skulle nog få de som behöver en push att orka lite till, för det är ingen lek – våra liv.

      Mvh Victoria Qvarnström

  5. 8 M.O.B. augusti 22, 2012 kl. 10:59 e m

    Det är naturligtvis viktigt att påpekat att jag MOB_i_L inte är medlem i Scientologikyrkan eller dess underorganisationer. Du erkände ju under vår konversation att du inte tar ADHD-mediciner p.g.a. påstådd allergi. Det jag skriver stämmer alltså: Du marknadsför ADHD-mediciner utan att själv ta dem. Du får nog redovisa exakt hur du får dina inkomster om du skall ha någon trovärdighet. Jag räknar sjukpenning p.g.a. en psykiatrisk diagnos utan att tvingas ta plågsamma mediciner som stöd från det psykiatriindustriella komplexet. Jag rekommenderade te, men jag rekommenderar gärna också Omega-3 samt spenat (för magnesiuminnehållet). Jag vet av erfarenhet att barn inte har tillgång till te i skolan utan påprackas det dyrare och sämre alternativet: amfetaminsalter.

    • 9 Victoria augusti 22, 2012 kl. 11:32 e m

      Välkommen till min blogg. Jag antar att du inte kommer att lära mer eftersom du redan vet allt.

      Din attityd är så smutsig att jag inte vill vidröra den.

      /Victoria

  6. 10 M.O.B. augusti 24, 2012 kl. 10:49 e m

    Att du använder terminologin ”rasism-antisemitismkortet” (oftast brukar ni stava det ”antisemitkortet”) visar att du kommer från en antisemitisk miljö, ty det är endast i den miljön som denna terminologi förekommer. Min fråga var autentisk men nu har du ju besvarat den. Jag har vissa bevis sedan tidigare för att den brutala delen av svensk psykiatri styrs av nazister.

  7. 14 ada augusti 25, 2012 kl. 11:16 e m

    M.O.B Du borde gå till polisen med dina bevis! Så här kan det inte få fortgå…Nazist-psykiatriker…..usch.

    Tror du inte att antisemiterna byter ord nu när du kommit på dem (”“rasism-antisemitismkortet” (oftast brukar ni stava det “antisemitkortet”) visar att du kommer från en antisemitisk miljö, ty det är endast i den miljön som denna terminologi förekommer”)?

    Lite obetänksamt att ge dem den informationen tycker jag, men dina bevis kanske är så trovärdiga att de ända inte kan slippa undan.

    Men du, är inte apoteken som säljer psykiatriska preparat någon slags nazist-filialer då? Eller vad tror du? Jag blir riktigt rädd!

    Upp till kamp mot Nazist-Psykiatriker å SS-apotekare.

    /ada

    • 15 M.O.B. augusti 29, 2012 kl. 7:19 e m

      Googla på dessa två ord: meyer waffen-ss.
      Googla på dessa tre ord: meyer region skåne.
      Möjligen ser du sambandet.

      Det är troligen sant att Apoteken säljer hjärnskadliga mediciner till psykiatrin som används under tvång. Tack för tipset – jag har inte tänkt så mycket på detta tidigare. Det måste ju finnas apotekare som expedierar recept på t.ex. Haldol.

      • 16 ada september 4, 2012 kl. 6:09 e m

        Vadå var han meyer apotekare…jag förstår inte?

        Men jag tänkte, när tar ansvarskedjan slut? Tex DHL kanske fraktar såna där Haldoler, och någon tillverkar och säljer förpackningarna. Jag tycker det verkar väldigt invecklat.

      • 17 Bengt_ANderson_B_O_M september 5, 2012 kl. 9:54 e m

        Du verkar ha glömt ta din medicin MOB.

      • 18 Bengt_ANderson_B_O_M september 6, 2012 kl. 12:28 f m

        Jag googlade på dina ord men förstår inte hur du får det att hänga ihop men det kanske inte betyder något. Det som får mig att undra lite är hur du fick för dig att googla dessa ord till en början med.
        Ditt CV som du lagt ut på nätet säger under specialiteter att du ”hittar lätt information med Googles”. Men det är ju Googles unika sälj punkt, att det är och skall vara lätt att hitta information, så det är väl knappast din förtjänst eller unikt för dig? Som att säga att ”min specialitet är att det smakar sött när jag tuggar på sockerbitar”. ”När jag slår ett telefonnummer så svarar någon ibland, min specialitet är att kunna ringa folk”. ”Min specialitet är att när jag slår mig på tummen med en hammare så gör det ont”

        Du borde istället skriva: ”min specialitet är att jag googlar konstiga kombinationer av ord och kopplar ihop saker och ting som inte hör ihop utan ett uns av självkritik för att komma till en slutsats jag ville ha för att stödja bräckliga och ologiska resonemang”.

      • 19 M.O.B. september 6, 2012 kl. 7:12 e m

        Bengt_ANderson_B_O_M länkar sitt namn till ADHD-läkemedelsbolaget Janssen så han är kanske anlitad av dem. Han har börjat stalka mig även på Google+ där han skrev om en video på mina slöjdföremål: ”Riktigt fula grejer”. Jag hade högsta betyg i trä- och metallslöjd i 9:an. Det indikerar att Bengt Anderssons omdöme inte är det bästa. Varför har han ett sådant fanatiskt engagemang att han letar upp mina videor om helt irrelevanta ämnen och kommenterar dem på ett falskt sätt? En hypotes är att det är så Janssen arbetar: de anlitar sina patienter som torpeder i utbyte mot lyxresor, mediciner m.m. Vidare citerar han mitt CV fel. Där står angående det han påstår är citat: ”Internet: Online sen 1987, hittar lätt information med t.ex. Google’s olika tjänster, SourceForge, Wikipedia, Amazon, Libris och slutna söktjänster. Använde FidoNet innan WWW kom.” Google har ju många olika söktjänster. För att vara en framgångsrik sökare på Internet måste man bl.a. ha ett stort ordförråd på flera språk. Sök själva fakta och ta inte en stalkares ord som sanning.

  8. 20 Skolkarn augusti 25, 2012 kl. 11:35 e m

    Shit, finns det Amfetamin i skolsalt…jag skulle inte skolkat så mycket…

  9. 21 svalin augusti 28, 2012 kl. 7:18 f m

    Vissa människor kan inte tänka logiskt. Bara för att fler diagnostiseras med till exempel Asperger och ADHD betyder inte att folk får den diagnosen för lättvindigt. Fler har säker diagnostiserats i takt med att forskningen och synligheten av dessa har ökat. Snarare borde tidigare generationer ha underdiagnostiserats. Och vadå ”alla får en diagnos nuförtiden”?! Det är till exempel bara 1 till 3 procent av befolkningen som har Asperger.

    • 22 Victoria augusti 28, 2012 kl. 7:49 e m

      Jepp. Slutledningarna är likt att när Penicillinet upptäcktes, det skulle i jämförelse vara att ”Nu behöver många tydligen Penicillin – det måste vara en komplott!” Ja men tjena hej logiken?
      Och antagligen har ju lika många flickor som pojkar olika svårigheter, fast det gestaltar sig olika och flickors tidigare mognad legat dem i fatet så deras problem upptäcks senare. Det har bla Svenny Kopp konstaterat genom 11 års forskning på ca 1000 flickor.

      Tack för ditt inlägg – det behövs lite breda vyer i debatten.

      Mvh Victoria Qvarnström

  10. 24 Brollan september 4, 2012 kl. 7:13 e m

    De här konspirationsteoretikerna är nästan roande, förutom att de i sin passivt/aggressiva retorik blir skrämmande trovärdiga, men bara nästan.

    Det borde finnas en egen nfp diagnos för dem som huserar tankebanor och kopplingar som tex. M.O.B.

    När man blir förbannad för att de lägger så satans mycket energi på sina glappande och sliriga teorier borde man istället tycka lite synd om dem. Samma okunskap som tex. M.O.B uppvisar inför nfp diagnoser och åtgärder för att dämpa dess problemen kanske vi en dag upptäcker att vi visat honom och att vi istället borde ha satt förväntningar utifrån den ”störning” han/de lider av.

    Han verkar ju vara ett offer för sin hjärnkemi eller hur det nu funkar likväl som vilken annan aspegare eller ADHD människa som helst.

    Fast i den rävsaxen kanske alla människor sitter i, bara att det finns en majoritet som har likartade rävsaxar och de många bygger världen som de få undantagen inte klarar att hantera fullt ut…

    Blev lite rödvin snack här, men att den ”normala världen” och ”utanför världen” är bygd på samma subjektivitet är väl rätt självklart?
    Det finns liksom ingen *42:a som objektivt svar på allt. Tror själv att inget sådant facit behövs. Men skulle jag en dag uppleva att jag behöva det hade jag inte bett M.O.B om vägledning.

    *Liftarns Guide…..

  11. 25 Bengt_ANderson_B_O_M september 6, 2012 kl. 8:49 e m

    Att en stalker blir stalkad är ju ren och skär express karma M.O.B…

    Du jagar Aspergare och ADHD;are, kallar dem Nazister och kör analogier om barnamord och massgravar.
    Du ger kvacksalveri liknande råd att byta av läkare ordinerad medicinering till te, oklart vilken sort, och Omega 3.
    Du hävdar att det är fusk i skolan att ta typ (av läkare ordinerad) Concerta men tycker kaffe är acceptabelt; får du betalt av Gevalia kanske?
    Ditt sätt att recensera andra människor online (…sen 1987) skulle IRL rendera böter i normalfall och din morsa skulle med största säkerhet be dig flytta hemifrån om hon visste vad du skrev (nu gissade jag bara får jag lov att tillstå, men det är något skrämmande Norman Bates-isch runt din aura)

    Om du är så smart som du tror dina betyg i träslöjd säger, borde du veta att som man behandlar andra kan man med hyfsad sannolikhet förvänta sig att bli behandlad tillbaka.
    Men en hyfsad laxstjärtsfog kanske inte kompenserar en bristande verklighetsuppfattning….

    • 26 M.O.B. september 12, 2012 kl. 7:31 e m

      Tar du Bengt_ANderson_B_O_M amfetamin? Du talar did varm för och länkar till sådana produkter. I så fall har du detta gemensamt med Adolf Hitler (nazistisk politiker) ty han använde detta enligt t.ex. Wikipedia. Förmodligen var han amfetaminpåverkad när han höll sina tal. Om Hitler inte fått tillgång till amfetamin från sina psykiatrer så hade 2:a Världskriget och Förintelsen förmodligen aldrig inträffat.

      • 27 Bengt_ANderson_B_O_M september 12, 2012 kl. 10:01 e m

        Vet inte riktigt vari värmen ligger…men, nej jag använder inte amfetamin.
        Varför frågar du?
        Erkännande, jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Ser inte vilken slutsatsen skulle vara om jag till äventyrs skulle använda amfetamin och Hitler också gjorde det (tur att du förklarade vad Hitler jobbade med i din parentes, fattade inte riktigt vem du pratade om först…..).
        Eftersom jag inte använder amfetamin kan du väl färdigställa ditt resonemang och använda några av dessa påstådda missbrukare som exempel vad det innebär att använda samma typ av drog som Adolf Hitler gjorde!

        Paul Erdös; Matematiker
        Johnny Cash; Musiker
        Jean-Paul Sartre; Filosof & författare
        Jim Morrison; Musiker
        (R.I.P)

        BTW
        Läkaren Theodor Morell, som sägs ha administrerat Hitlers amfetamin, var inte psykiatriker.

  12. 28 Bengt_ANderson_B_O_M september 12, 2012 kl. 10:32 e m

    Viktoria: jag är ledsen att din blogg blivit ett slagfält. Men den där jönsen M.O.B rasar ju runt och kallar folk till höger och vänster för nazister (all likhet med skämt/raljans om politisk tillhörighet gällande ”till höger och vänster” var helt oavsiktlig) och förtjänar ju någon slags mothugg tycker jag. Förmodligen har jag helt fel, sådana korkskallar skall man kanske bäst tiga ihjäl.

    Det finns en Buddistisk berättelse med slutklämmen (Buddistiska slutklämmar brukar ju vara frågor av någon besynnerlig orsak) att ”om någon ger dig en present och du inte tar emot den, vem tillhör den då”?

    Slutsatsen snubben i berättelsen skulle dra var att om någon talar illa om en och man inte bemöter det går det tillbaka till den som sa det.

    I lågstadiet sägs det ”den som sa de han var det” och lite längre upp i åldrarna säger man att ”den som nämnde den han klämde den”. (Alla kids är Budda)

    Men jag är inte Buddist, går inte på lågstadiet men är inte ”lite längre upp i åldern” så jag lär fortsätta svara tölpen.
    Skulle du ogilla detta får du banna mig som kommentator, jag tar inte illa vid mig, jag är gränslös:)


  1. 1 Man kan tydligen få pengar av läkemedelsindustrin om man har ADHD? « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid augusti 22, 2012 kl. 9:15 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


