Mer ADHD och Aspergers åt världens folk!

Jag är övertygad om att det inte var människor med impulsstörningar som satt på sin häck och lät det onda bara hända utan motstånd under 2:a Världskriget – som iaf för mig är en realitet eftersom min mamma växte upp under det kriget, i England.

Jag tror att risktagandet och det egensinniga självständiga tänkandet hos personer mellan åren 1939-1945 fanns främst hos dem som skulle kunna ha fått neuropsykiatriska diagnoser idag. Och de modiga hängivna människorna räddade många liv.

Har alltid funderat på det kriget min mamma växte upp i och tänkt att mina familjemedlemmar antagligen hade ingått i motståndsrörelser på alla sätt som var och en förmådde pga av ideal och modet av att agera och inte bara stillasittande se på det som är fel.

Att inte kunna hålla käften eller bara sitta stilla och se på när det som är fel sker framför ens ögon. Jag tror att många av historiens krigsöverlevare har en del gamla odiagnostiserade bokstavs-diagnosmänniskor att tacka för sina liv.

Det är vad jag tror. Varför har annars våra gener överlevt ända från skapelsens början om det inte fanns en mening i evolutionen?

Och varför är det så jävla roligt i vår släkt när vi pratar om när vår äldste kusin  föddes under ett bombanfall, i städskrubben under trappan för att min moster – aunty Mary inte hann ner i skyddsrummet när värkarna kom?

Varför skrattar vi åt att min kusin Derek då bröt armen vid sin födsel – för att skrubben var så trång?

För att vi är överlevare. Man får en viss humor då – som går i arv. Och man skrattar rakt i ansiktet på det svartaste svarta och vägrar acceptera. Och sedan gör man vad man kan för att det ska bli ljusare.

F*ck the bombers. Let´s rock! Man kan göra det på flera sätt. Men att protestera, motverka, kämpa och inte ge sig eller överge sin övertygelse och hinna skratta på vägen – är bra sätt.

Känner mig varm i hjärtat och hel igen när jag blivit påmind
om var jag kommer ifrån och vem jag är.
F*ck the bombers and the petty haters.

0 Responses to “Mer ADHD och Aspergers åt världens folk!”



  1. Kommentera

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


