Tjejerna som blir offer och miss(be)handlas.

Fortsätt se, var uppmärksamma, fortsätt larma och bry er och sätt gränser när ni kan. Tjejer och kvinnor med psykiska och neuropsykiatriska funktionshinder är lättare offer än de som mår bra. Vi känner alla någon tjej som råkat illa ut, men aldrig direkt förstått sambanden. Nu är det dags att sprida den samlade kunskapen och skydda dem som behöver det.

DN berättade om en flicka med autism, specificerat; Aspergers Syndrom som inte ansågs ha visat tillräckligt tydligt att hon inte samtyckte till sex, trots att hon hade väldigt svårt för fysisk närkontakt överhuvudtaget. Tingsrätten dömer den unge mannen till två års fängelse för våldtäkt. Men hovrätten friar honom. Trots att hovrätten sa att ”det finns mycket starka skäl som talar för att målsäganden mot sin vilja blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp” så friades den 20-årige man som stått åtalad i fallet.

Vad fick honom frikänd? Flickan ansågs ha ”uttrycksformer” som kan ha varit svårtolkade – en omständighet som bidrar till att hovrätten friar i våldtäktsmålet. Rättens formulering väckte starka reaktioner från Autism -och aspergerförbundet.

Madelein Larsson Wollnik – vice ordförande i Attention Göteborg berättar för Sveriges Radio att kvinnor med ADHD blir mer våldsutsatta. 50% av kvinnor med funktionsnedsättning har erfarenhet av våld och Madelein säger: ”Man hamnar lätt i den situationen om man är osäker i grunden. Jag hamnade i missbruk och då är det lätt att man blir kvar i det.”

Maria Vreland som arbetar med våld mot funktionsnedsatta kvinnor säger: ”Våldet är detsamma, men det finns fler sätt att utsätta en kvinna med funktionsnedsättning för våld, säger hon. Man är mer sårbar, det kan finnas saker man inte kan uttrycka på samma sätt. (Är det ett fysiskt funktionshinder finns det fler sätt att skada en sådan kvinna, underlåtelse av omsorg till exempel.)”

Min dotters neuropsykiater Svenny Kopp tog upp detta på en elevkonferens jag var på, att flera av ”hennes flickor” – i riskzonen – alltså som ingår i hennes forskningsunderlag hade blivit utsatta för gruppvåldtäkter.

Vad kan det bero på att just dessa flickor kan råka så illa ut? Att flickorna är svåra att styra rätt för föräldrarna, särskilt som flickornas diagnoser upptäcks senare. De kan vara ensamma och därför lätt sugas upp i fel sällskap. Att självkänslan redan är låg pga av ständiga misslyckanden i skolan och de blir ganska lätta offer för smicker av killar som berömmer, att de är snygga tex. Att känna sig omtyckt ibland istället för aldrig kan få dem att ta risker eller att stanna kvar hos en elak pojkvän – helt enkelt. Att ha dålig omdömesförmåga pga av impulsivitet, omognad eller autismstörningar kan sätta en flicka eller kvinna i situationer som andra kanske hade backat inför för att de hade uppfattat varningssignaler tidigare.

Men att det ska ses som fritt fram att våldta individer ur dessa utsatta grupper – ska det vara fritt fram, helt tillåtet? Återstår att se om lagstiftningen förstärks i stil med att ”vara satt i vanmakt” pga av en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?

För det är det vanligt folk inte förstår – är att det finns brister i de förmågor som förväntas finnas hos alla. Det handlar om funktionsnedsättningar. Att skylla sig själv för saker man inte kan förutse pga av neuropsykiatrisk problematik – när hela ansvaret ligger på en eventuell förövare att få ett tydligt JA i samförstånd för sex.

Sex – utan våld, hot, känslomässig press eller utpressning.

Det hade varit mycket lättare om samhället en gång för alla hade rensat upp i skylla-sig-själv-träsket och lagt ansvaret på förövaren.

Är det inte dags?

Har fått ett par fina återkopplingar från andra bloggar på detta inlägget.

Återkopplingen känns toppen och jag uppskattar spridningen så mycket – för detta är livsviktigt.

Tack!

Från en av de bästa och mest matnyttiga npf/autism-bloggarna M som i underbar en uppmaning att läsa om flickorna i riskzonen. Med tillägget: Dela! Pretty please with strawberries on top?

Bloggen Tankeraketen i Osynliga eller utåtagerande flickor måste synliggöras berättar så bra om sinaegna erfarenheter om hur det är att se tillbaka och nu förstå, men säkert ha behövt hjälp att förstå redan då, eller någon som såg. Inlägget är väldigt starkt.

Vid vedspisen sprider också länken med orden Läs. Sprid vidare.

Totally ad-lib sprider med bara ordet: Viktigt.

Vargasång uttrycker att: Nu får det vara nog.

Och tack Simon som spridit kors och tvärs.

Den nu flyttade och lösenordskrävande KAOSBLOGGEN spred.

Sammelsuriet har inte heller glömt att länka hit trots en bildlös dag – sedan mailade jag henne min kudde så hon kunde sova.

Men vi ska vara vakna och alerta länge till – för npf-tjejernas skull.

PS: Har jag glömt någon som länkat – så påminn mig! ❤

40 Responses to “Tjejerna som blir offer och miss(be)handlas.”


  1. 1 Elle juni 6, 2012 kl. 9:05 e m

    Känner igen alldeles för mycket av detta 😦 Otroligt viktigt att nå ut med denna kunskap!!!!! Det kan rädda många många om det når ut!!!

  2. 5 madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD juni 6, 2012 kl. 9:25 e m

    Du är grym!! På ett bra sätt alltså 🙂 Tack!!

  3. 6 tankeraketen juni 6, 2012 kl. 10:00 e m

    Bland det viktigaste du skrivit, iallafall i mitt tycke!!! Det MÅSTE ut!!!

    • 7 Victoria juni 7, 2012 kl. 4:10 e m

      Ja – detta talas det inte om så det är viktigt. Vi känner alla någon tjej som råkat illa ut, men aldrig direkt förstått sambanden.

      Victoria

  4. 8 Tina juni 7, 2012 kl. 4:11 e m

    Jättebra skrivet Victoria! Tack!

    • 9 Victoria juni 7, 2012 kl. 4:41 e m

      Tack själv. Tittade in på din blogg och bilden där säger allt. ❤ Lycka till med alla fina ungar.

      Victoria

  5. 10 tankeraketen juni 7, 2012 kl. 5:35 e m

    Tack bästa..för allt du lyckas nå ut med

  6. 12 Fredrik Larsson juni 7, 2012 kl. 7:46 e m

    Mycket sant och rätt uppfattat. Jag vill se ett nytt förhållningssätt i lagen, eftersom det enda som kan skydda dessa flickor är att ”initiativtagaren” åläggs ansvaret att också se till att absolut inga frågetecken finns. Allt är NEJ tills dess det uttalat är ett JA. Det måste också åligga initiativtagaren att avstå i varje situation där den ”inviterade” är för onykter, psykiskt eller på annat vis funktionshindrad så att tolkningen kan vara osäker.

    Med andra ord: det är, banne mig, dags att Svenska pojkslynglar avkrävs ansvar som Män. Och en Man gör inget sexuellt med någon mot hennes/hans vilja. Det ankommer våldtäktsmän och andra varelser som står närmare djurens sort…

    Att lagligen INTE ålägga personer fullt ansvar för de situationer de faktiskt är initiativtagare till är ett av alla de sätt på vilka vuxenansvar i verkligt allvarsamma ting kommit att urholkas. Nationen kan flyga i luften över politikers tobleroneköp, men att unga Svenska Män ska behandlas som annat än goddagspiltar, det verkar inte beröra någon.

    Det måste ske ett paradigmskifte. Allt som rör sex ska underställas SSC: Safe, Sane and Consenscious. Bryter man mot detta och är initiativtagare, då ska inte fingrarna hållas emellan. Då ska straffet vara kännbart!

  7. 14 Simon Holender juni 8, 2012 kl. 2:35 e m

    Tack så mycket, delat kors och tvärs!

  8. 16 Vargasång juni 8, 2012 kl. 9:53 e m

    Återigen ett mycket viktigt ämne att lyfta fram i ljuset, Fredrik slår också huvudet på spiken i sin kommentar, fram för SSC! *Sprider vidare*.

  9. 17 vivi graneklev mars 18, 2013 kl. 2:44 e m

    Kunde inte beskrivits bättre, känner igen alltsammans…. och det pågår i många former dagligen, stackars tjejer ❤

    • 18 Victoria Qvarnström mars 20, 2013 kl. 6:40 e m

      Tack! Jag tycker det är viktigt att berätta och sprida för att på sikt kanske kunna förändra fördömande attityder.

      Mvh Victoria

  10. 19 Mila april 17, 2016 kl. 5:45 f m

    Alltså… det där var jag 😔 Våldtagen vid två olika tillfällen, med 3 – 4 års mellanrum. Psykiatrikern sa att det är väldigt ovanligt att man blir det två gånger. Jaha men det hjälpte ju inte mig..

    Jag sa nej, försökte knuffa undan människan, men frös till is och ”lämnade” kroppen mentalt.
    Andra gången var jag jättefull, han min vän (?) sen 7 år, sov på soffan. Vaknar av att han ligger över mig och har sex. Brottar och sparkar för att få av honom. Snabbt lägger jag mig i soffan och har fullständig panik.

    Båda männen kände jag.

    Så MÅNGA gånger jag har råkat illa ut av män, blivit hotad, trängd in i hörn, tafsad på, gjort äckliga närmanden (gubbar som är bekanta till min pappa tex) osv.

    Jag har inget försvar.. håller mig undan män. Det närmsta jag kommer dem är på tv. Säkrast.

    Förlåt det blev mycket, kram

    • 20 Victoria Qvarnström april 20, 2016 kl. 1:55 e m

      Så ledsen för din skull! Men mest arg, för det som hänt var andras fel. Vet inte var jag ska börja. Men du vet ju själv. Har också väninnor som blivit våldtagna av sådana de känt länge och med incest.
      Har du inte funderat på en specialkurs i Tjej-självförsvar? Det rekommenderar jag dig! Eller sök också på google efter självförsvarsklasser i vanliga klubbar lokalt, som har grupper för enbart tjejer. Det kommer stärka dig främst mentalt på alla sätt! Fråga mig, jag tränade 5-6 år i ungdomen. Övertygad om att ett par sambos hade slagit mig, när de ändå höll på att knäcka mig – men de vågade inte för de visste att jag tränat. 😉

      Om det är en vanlig klubb som har tjejgrupper, så rekommenderar dig att träna Ju-jutsu/Jiu-jiuitsu, Aikido, eller Krav Maga! Kolla upp lite om dem. Krav Maga är lite ”grymmare” och skadande. 😉

      Puss puss puss och kram från Victoria
      Stå på dig – innan någon annan gör det! ❤

      • 21 Mila april 22, 2016 kl. 8:21 f m

        Tack fina du ❤ Det är hemskt.. Jag har funderat på det, det har just varit en kurs här nära mig, vilket är ovanligt eftersom vi bor på landet. Men har svårt för mycket folk på en gång. Krav Maga har jag läst mycket om,sonen är intresserad och jag blev det med. Men här där jag bor finns bara vanligt gym annars och hopposkutt träning..

        Puss o kram från mig ❤

      • 22 Victoria Qvarnström april 23, 2016 kl. 11:44 f m

        Hej igen! Kolla upp den kursen ändå tycker jag. Det är – ska vara – ganska lugnt i en träningslokal ”Dojo”. Eller gå med din son – och prata med tränarna om att du vill träna med en tjej om det finns, och kanske någon som du ändå känner förtroende för?
        Eller leta upp en yogakurs, eller meditation. Det stärker också. Men hoppiskutträning – haha, jag avskyr det jag också!
        Kram kram kram Victoria


  1. 1 Dagens blogginlägg – läs! Dela! | M som i underbar Trackback vid juni 6, 2012 kl. 9:17 e m
  2. 2 Osynliga eller utåtagerande flickor måste synliggöras « T a n k e r a k e t e n Trackback vid juni 6, 2012 kl. 9:58 e m
  3. 3 Bildlöst « ~ Sammelsurium ~ Trackback vid juni 7, 2012 kl. 10:46 f m
  4. 4 Läs. Sprid vidare. | vid vedspisen Trackback vid juni 7, 2012 kl. 5:41 e m
  5. 5 Viktigt « Totally ad-lib Trackback vid juni 7, 2012 kl. 7:05 e m
  6. 6 LÄSVÄRT « KAOSBLOGGEN – ADD Trackback vid juni 15, 2012 kl. 3:45 e m
  7. 7 Asperger, adhd & alkohol = övergrepp? « T a n k e r a k e t e n Trackback vid juni 28, 2012 kl. 7:57 f m
  8. 8 Dags att flyga vidare i ADHD-debatten. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid juli 7, 2012 kl. 12:30 e m
  9. 9 Lite länkar för att rädda tjejerna. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid juli 22, 2012 kl. 11:20 e m
  10. 10 Jag ska föreläsa med Svenny! « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid september 20, 2012 kl. 10:44 e m
  11. 11 Flickor i riskzonen. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid december 17, 2012 kl. 2:02 e m
  12. 12 Mina bästa ADHD-inlägg här. | Victorias ADHD-npf-blogg - om att vara mal placé. Trackback vid maj 29, 2014 kl. 1:33 e m
  13. 13 Svenny Kopps avhandling om diagnosflickor behöver mer spridning! | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid juli 15, 2014 kl. 10:13 f m
  14. 14 Spontana FLICKVECKAN – blogglavin? | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid juli 15, 2014 kl. 8:13 e m
  15. 15 Mina bästa ADHD-inlägg samlade | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid oktober 26, 2014 kl. 12:26 e m
  16. 16 Diagnosflickorna – för deras skull – nu tar vi det IGEN och sprider! | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid februari 11, 2015 kl. 11:37 e m
  17. 17 Rättssäkerheten sämre för barn med npf-diagnos | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid februari 3, 2016 kl. 1:47 e m
  18. 18 Spridd flickforskning om diagnoser kan rädda liv | Victorias ADHD - autism - blogg om NP-diagnoser Trackback vid januari 29, 2017 kl. 11:32 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


