När man talar om trollen.

Ibland har vi riktigt intressanta diskussioner på min facebooksida. Publicerar för att visa vad man kan få höra för attityder om ADHD och medicinering.

Har dolt en persons ID med gul färg. Hon ska vara psyksjuksköterska i Halland(?!). Den som gillar hennes inlägg är hon själv.

Här följer den långa tråden där jag maskerat identiteterna – den viktigaste är min tonåriga systerdotter, maskerad/markerad med illrosa, då den gula personen bla föreslår att min systerdotter borde spärras in på torken..
Övriga markeras med dovare rosa.

PS: Det är lätt att tro att personen markerad med gult skulle behöva alkohollås på sin dator. Men hennes efterföljande mail var i samma stil.

12 Responses to “När man talar om trollen.”


  1. 1 Anne-Lee juni 6, 2012 kl. 5:47 e m

    Herregud vad mörkrädd man blir!!! Att det finns sådana människor är så jävla skrämmande. Jag har ADHD och det har förklarat mycket i mitt liv, fick diagnosen som vuxen. Jag gick på Ritalin, ganska hög dos i ett år men den hjälpte inte tillräckilgt så jag fick sluta. Jag slutade direkt och märkte INGENTING av några biverkningar eller efterdyningar. Jag skulle gärna fortsätta med min medicin och hoppas att det finns någon som passar mig, även om min läkare inte tycker det. Och jag rekomenderar det också, för alla klarar inte av att leva utan. Hemska människa, det finns inte ord för sådana som henne, men jag hoppas att hon snarast väljer en annan yrkesbana som inte har med människor att göra.

    Anne-Lee

    • 2 Victoria juni 6, 2012 kl. 9:33 e m

      Jag kan bara se den där gulmarkerade som sjuk på något sätt som jag inte kan ställa diagnos på. Eller så var hon bara en elak jävel? Men jag kan inte förstå hur man är så elak mot en tonåring med ADHD som när hon gick på min systerdotter. Egentligen är det bara tjafs i den där tråden. Men jag har haft den i ett halvår och ändå känt att det finns något att förmedla med den.

      Hoppas det går bättre för dig nu iom din diagnos och att du i samråd med läkaren kan hitta en annan medicinering som hjälper dig bättre!

      Mvh Victoria Qvarnström

  2. 3 plisa juni 7, 2012 kl. 7:45 f m

    vår son får medikinet (stavningen) sen han fick diagnos ADD men som antagligen är ADHD nu. Han tar en tablett i samband med frukost på skoldagar och mår och funkar kanon i skolan. Han tar inte något på helger eller lediga dagar och vi som föräldrar märker inte att han skulle ha ett beroende eller liknande för han får inte abstinens av att vara utan en helg efter att ätit dom i 5 skoldagar.
    Sonen får oxå circadin att sova på, dom funkar kanon och dom har han tagit konstant i drygt 1 år, när vi provat att göra uppehåll på helger o lov så sover han hyfsat bra och där är inte heller något beroende på circadinet som vi eller sonen märker av.

    När jag läste detta inlägg med gulmarkerade blev jag mörkrädd, den personen måste må fruktansvärt dåligt igentligen i sig själv. Kanske den har egen diagnos som personen inte vill kännas vid.

    Den här bloggen var jättebra och jag hittade hit genom en annan bloggare, M som i underbar. Jag kommer att följa allt du skriver här.
    Tack för att du delar med dig, det är till stor hjälp

    • 4 Victoria juni 7, 2012 kl. 3:58 e m

      Tack för att du berättar, vad bra att ni hittat medicinering som fungerar för sonen!

      Man lär sig att vara beredd på det mesta angående ADHD men den här gången var jag inte beredd, det var ju på min egen facebooksida där jag iofs har många vänner, men jag vet alltid var de kommer ifrån. Den här personen var från ett slumpvist hopsatt gäng, och det gick lite fel – inte att hon var anti, utan för att hon var så obalanserad och elak utan respekt för andra.

      M som i underbar är en kanonbra blogg, mycket matnyttigt där! Kul att du uppskattar min blogg också och du är alltid välkommen.

      Victoria

  3. 5 Vargasång juni 8, 2012 kl. 6:00 e m

    Man blir mer än mörkrädd när en sådan här människa öppnar truten, och hon ska jobba inom psykvården? Inte nog med att hon inte kunde hänvisa till någon källa, de flesta av hennes yttranden var så fulla av sakfel att man undrar hur f-n (ursäkta språket) hon har fått en sjuksköterskeexamen. Tyvärr så är dessa personer vanligare än man tror och i skydd av sin datorskärm tycker de att det är helt ok att attackera andra människor. Oftast beror det ju på en total avsaknad av förmåga att sakligt ventilera sin åsikt…..när argumenten tryter går man till attack. Bra skött Victoria som hela tiden bemötte skitpratet med fakta och objektiva kommentarer, inte lätt när det hettar till.

    För övrigt gillar jag din blogg skarpt, har lärt mig jättemycket här 🙂

  4. 6 Marina juni 10, 2012 kl. 5:13 f m

    Allvarligt talat,,jobbar man som proffessionell inom ett yrke,är det ren etik och moral att vara noggrann med hur man uttallar sig. Jag anser denna persons chef borde få en chans att analysera vad hon skriver,, Som hennes inlägg drar iväg,kanske det är hon själv som borde få vård?

    • 7 Victoria juni 12, 2012 kl. 11:48 f m

      Jag har en facebookvän som känner henne ytligt efter att de mötte henne på en semester för många år sedan, men jag tror han skäms när han såg detta. Vill inte trycka på och lasta honom och försöka utreda exakt vem hon är och arbetar. Ett gränsfall då privata åsikter är fria? Måste fundera mer på detta, hon står ju på fb med hel identitet, men var går gränserna egentligen??

      Victoria

  5. 8 Tristessa juni 11, 2012 kl. 9:00 e m

    Ojoj, jag försöker hålla hoppet uppe och hoppas hon ”bara” är en nyutbildad eller typ snarare pensionerad sjuksköterska som arbetat max 3 månader inom psykiatrin och saknar psykiatri-vidareutbildningen. Annars blir jag ännu räddare för psykiatrin. Help 😦 Har du henne som vän eller kan vem som diskutera hos dig?! 😮

    • 9 Victoria juni 12, 2012 kl. 9:23 f m

      Hon är inte en facebookvän – längre. Jag har många vänner där, från olika sammanhang och nätverk. Jag släpper in dem som jag vet var de kommer ifrån. Vissa har tillkommit efter att ha läst min blogg här, men då behöver jag veta det i ett mail. Hon kom från en löst sammansatt grupp och hon är som sagt rökt. Jag får sluta vara naiv och tro att alla kan visa respekt.. Men man vill ju ge alla en chans.
      Men visst blir man mörkrädd – men jag tycker också synd om henne. Hur många vänner kan en person som hon ha?

      Victoria

      • 10 Tristessa juni 13, 2012 kl. 1:02 f m

        Det är inte lätt att sluta vara naiv när man vill, hoppas och önskar att de flesta människor är sunda smarta typer som agerar med sunt förnuft. Den besvikelsen kommer ofta om och om igen hos mig när jag upptäcker att människor är…korkade.

  6. 11 Makktha juli 5, 2012 kl. 2:56 e m

    Låter som en valslogan – Kärlek mot Pundare.

    Vilken otroligt hemskt nedlåtande människa.
    En enda fras gick genom mitt huvud när jag läste detta: Reality check.

    • 12 Victoria juli 7, 2012 kl. 11:58 f m

      Ja, det var på något sätt radarstyrt utan förmåga till inlyssning – vilket jag tycker är ett stort värre tillstånd än ADHD.


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


