Skolstrul ger skolk.

Satt och tittade på siffor, 92 publicerade inlägg, 901 kommentarer, varav kanske iaf hälften är svar till läsare och pingbacks (refererande) till egna inlägg. Man ska ta hand om sina läsare som lägger möda på att skriva kommentarer. Jag hade 61(!) opublicerade utkast senaste gången jag tittade. Så mkt tankar, så lite tid.

Ett av mina utkast handlar om hemmasittande skolelever med npf-diagnoser, haft en forskningsrapport liggande här som samlat damm. Därför blev jag glad att bloggen M som i underbar skrivit om dessa barn: Stanna hemma – om barnen som inte klarar att gå till skolan.

Detta är otroligt viktigt, jag tror inte allmänheten vet att många barn med ADHD, Aspergers, Tourettes mm inte alltid klarar att uppfylla skolplikten och alltså går miste av en av vår demokratis självklara rättigheter. Utbildningen är i praktiken inte till för alla. Kommun och skola har skyldighet att sätta in extrainsatser, men detta uppfylls inte i tillräcklig grad. Så, vem är skolan till för?

Vill tillägga att föräldrar till hemmasittarna inte kan bära iväg en 11-åring till skolan, för att uppfylla sin föräldraplikt. Och skolvägrar ett barn finns det orsaker. Detta är barn med särskilda svårigheter som inte blir rätt pedagogiskt bemötta i skolan.

Vi fick trots allt iväg vårt barn till skolan i sjätte klass och uppfyllde vår del av avtalet. Skolan å sin sida lyckades endast få barnet att arbeta två(!) av veckans 26 lektionstimmar – trots ett sk anpassat studieprogram.

Vem har misslyckats då? Vad ska vi göra åt problemet – och när?

Kung Över Livet skriver en ung pojke själv om hur det känns: Ni måste förstå vad vi behöver för hjälp!

3 Responses to “Skolstrul ger skolk.”


  1. 1 Susanne maj 29, 2012 kl. 11:33 f m

    Min son med ADHD diagnos, har efter jul, fått valet att vara hemma ibland, gå halvdagar ibland. Han går i 4:an.

    Nu är han efter några månader med den möjligheten (att gå hem alltså), oftast på heltid i skolan:)
    Funkar oftast rätt hyggligt just nu, även om det blir konflikter och utbrott ibland.
    Som idag. Trots ett stort bråk, stannade han kvar och hade två lektioner, efter jag varit där en stund och följt med till matsalen bla. En stor sak för honom, som för bara några veckor sedan skulle dragit från skolan istället:)

    Jag har skrivit en kommentar ang min son, nyss hos Malene ”alla har lättheter”, och du kan läsa mer där om du vill. Under senaste inlägget idag 29/5.

    Kram Susanne

    • 2 Victoria maj 30, 2012 kl. 11:47 f m

      Skönt att din son fått det bättre och säkert vuxit på kuppen iom att det blivit lite lättare för honom. Ska läsa hos Malene!
      Kram Victoria


  1. 1 Skolans snäva ramar blundar för verkligheten. | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid maj 12, 2015 kl. 5:35 e m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


%d bloggare gillar detta: