Jag anklagar

Om media lagt hälften så mycket energi på att informera allmänheten som de lägger på att skriva sensationsartiklar skulle vi med dolda funktionsnedsättningar och dolda diagnoser existerat i ett lite bättre samhällsklimat.

Medias roll är – väl – att rapportera nyheter, granska, väcka debatt med makt att påverka den allmänna opinionen. Tyvärr ägnar den sig också åt drev, att driva bytet framför sig och aldrig ge ro och existensberättigande.

Jag anklagar dessa viktiga samhällskanaler för nonchalans och lösnummerslystnad, när de alltjämt väljer att publicera artiklar och debattinlägg som enbart ökar fördomar och förakt för neuropsykiatriska funktionshinder (npf) som ADHD, Aspergers, Tourettes mfl.

Att vara i besittning av en så viktig maktfaktor och att missbruka den av rent ointresse för de som faktiskt är drabbade – det är ett brott mot all moralisk och etisk anständighet. När inte ens journalister orkar läsa på fakta innan de vräker ur sig, och ansvarig utgivare slipper ansvar inför Diskrimineringsombudsmannen – vad kan vi då vänta av oss allmänheten, mannen på gatan?

Vad kan vi vänta oss av barnen på skolgården, eller i den busskur där min dotter blev misshandlad för en månad sedan för att några stör sig på henne – hon som har tre neuropsykiatriska diagnoser och inte alltid gör rätt dels för att hon är ett barn och för att hon ibland faktiskt inte kan se vad situationer handlar om eller kan räkna ut saker på förhand – som en del av det osynliga funktionshindret. Precis som för media är den annorlunda här bytet, offret som det skall flockas kring.

Jag önskar att kunskapen om specifika svårigheter vid dessa diagnoser var större, kanske till och med så stora att min 13-åriga dotter inte behövde lära lärarna att stava till Aspergers Syndrom när de lär ut, och de samtidigt felaktigt säger att funktionsnedsättningen är en sjukdom. Jag önskar att de vuxna visste mer så de kunde lära alla barn.

Jag anklagar media som missbrukat sin starka särställning och brustit i positiv påverkan mot fördomarna hos allmänheten.

Istället för att jag länkar i inlägget kan ni läsa de sju föregående inläggen eller mina inlägg på Newsmill.
Samt det mesta ordtaggat med Aftonbladet Debatt och Sanna Lundell. Men Sanna har jag återfått lite respekt för efter hon läst på. Samt länkat hit till min ADHD-blogg. Det visar på en IQ och EQ jag blev glad över.

3 Responses to “Jag anklagar”


  1. 1 Åsa maj 25, 2012 kl. 3:30 f m

    Så himla bra ”Rutet” Victoria!!!
    Media har sådan oerhörd makt o själv anser jag att båda kvällstidningarna idag mera är av arten skvallertidningar såsom Se o hör Hänt extra….
    Känns många ggr som att dom inte gjort någon djupare kontroll innan dom släpper iväg OM det inte gäller politiken där dom har lite mera hake att kolla nogrannt.
    Bra o fortsätt🙂
    Hoppas ni som var med i Debatt o alla som föreläser kunde gå ihop o göra en stor insändare till båda kvällstidningarna, Dn mm.

    Kram Åsa


  1. 1 Dags att flyga vidare i ADHD-debatten. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid juli 7, 2012 kl. 12:30 e m
  2. 2 Artiklar jag skrivit om ADHD och Aspergers. « Victorias ADHD-npf-blogg. Trackback vid oktober 26, 2012 kl. 7:46 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


