Att förstå en Asperger-flicka.

Har försökt greppa vad Aspergers syndrom är för just vår familj – som har en dotter med Aspergers, ADHD mm.. ADHD kan jag ju eftersom jag har det själv och har läst på och lärt mig leva med det. Man föreställer främst sig pojkar med bokstavsdiagnoserna eftersom pojkars beteenden givit upphov till kriterierna och man redan kan schablonerna. ADHD – ofta likställt med hyperaktiva killar.

Det har varit svårt för mig att förstå hur min dotter passar in i autismspektrat med sin Asperger, när hon varken intresserat sig för tågtabeller utantill eller dinosauriers latinska namn som man hört om pojkar på tal om Aspergers. Även många pojkar har svårt att passa in i mallen trots att de har allt diagnosen kräver.

Det kan nästan kännas lite misslyckat för föräldrar när människor antar att deras autistiska barn är precis som Rain Man. För så är det inte.

Det finns lika många typer av autism som det finns individer som är autistiska, precis som för allt som handlar om personlighet. Det är alltså mycket individuellt, även om vissa saker överensstämmer – de sk diagnoskriterierna varav alla inte ens behöver uppfyllas, utan det kan (exempelvis) handla om fem uppfyllda kriterier utav kanske totalt sju för att en viss diagnos kan fastställas.

Autistiska Savanter som efter en helikopterfärd över Rom kan rita av varenda hus i detalj är ett grymt ovanligt fenomen, mer en sensation!

Nu ska jag bryta ner det så ni ser vad som överensstämmer istället, inte de extrema bitarna.

Jag har gjort försök förr att blogga om Asperger och övriga autismspektrat. Men det blev rätt långt med inklipp, mest som pluggmaterial för mig själv. Inte så läsvänligt. Men livet är inte så läsvänligt eller anpassat för den delen heller.

Vår dotter har ju ADHD också, inte ett dugg hyperaktiv fysiskt utan lugn och ganska långsam där hyperaktiviteten är inre stress av att försöka få ihop omvärlden. Jag misstänkte verkligen ADD, men hennes långsamhet – enligt Aspergers – beror på att minnet är organiserat annorlunda så att det går långsammare att plocka fram minnen och jämföra med likartade situationer som man varit med om förut. Det kan vara så att aspergare utnyttjar språk -och faktaminnet för att lagra det som andra lagrar i mer automatiserade minnen – och minnena av hur man gör en vardaglig sak därför tar längre tid att plocka fram. Dessa brister i automatisering betyder att man måste tänka efter om sånt som andra slipper vilket gör vardagen extra ansträngande.

Men nu har jag förstått hur mitt barn passar in i manualen som jag kan använda för att hjälpa henne, hur hon fungerar och vad hon har svårt med! Även om jag inte riktigt vet hur jag gör det allra bäst ännu.

Begreppen jag ska lära mig har verkat så komplicerade, som Central coherens. Men har fått upp ett spår jag kan följa nu – det har sagt klick – med stödord från psykologen och föreläsaren Bo Hejlskovs föreläsningar. Bos sätt att presentera helt okomplicerat fick det att gå upp ett ljus för mig!

Central coherens betyder enligt Autismforum att inte se att det är en skog – för alla träd som ska noteras. Inte få ihop helheten till en skog, vilket är fullkomligt naturligt för någon utan funktionsnedsättningen. För autister bygger ofta sin hela världsbild på detaljer. Därför kan en minimal rutinändring eller bortplockad pryl ställa till med stor ångest och även utbrott. Central betyder grundläggande och koherens betyder förståelse. Grundläggande förståelse. När den inte finns blir livet svårt. Tänk er själva utan det?

Platons definition av kunskap som ”trosföreställningar som är både sanna och man har goda skäl att tro på” sätts ur spel vid autism, eftersom perceptionen, intag av intryck och kunskap filtreras och processas annorlunda.

Efter att jag läst det här kunde jag placera en del av problemen jag uttryckt privat innan som beskrivning av vad vi upplever hemma, utan att faktiskt förstå vad det berodde på. Som att inte kunna lära sig lika lätt av sina upplevelser. Svårighet att strukturera världen och omvärlden – som med följder, orsak, verkan och konsekvens. Alltså inte se orsakssammanhang automatiskt. Inte alls förstå att- gör jag så här så kanske andra reagerar antingen si eller så?

Vid autismspektradiagnos kan man alltså inte förutsäga framtid – som vad andras handlingar kan bli som respons till något man själv gjort. Brister i Theory of Mind – då man inte förstår andras tankemönster. Man har då ofta svårt att förstå och förhålla sig till sociala sammanhang.

Ofta ser man inte sin egen roll utan lever lite i sin egen uppfattningsvärld. Man vill gärna placera ansvaret utan för sig själv, då man inte förstår och kopplar ihop vad man gjort – till det andra sedan gör. Eftersom andras reaktioner på handlingar verkar helt oförutsägbara så blir ett negativt svar bara uttryck för att de verkar opålitliga. Provokationer, egna eller andras går inte att uppfatta på ett relevant sätt. Detta kan naturligtvis bli orsak till konflikter. Kan kännas mycket smärtsamt att inte förstå varför andra är arga – eftersom det är en gammal myt att inte personer med autism kan känna känslor. De har bara svårt att sätta allt i ett större sammanhang och få helikopter-vy och se hela situationen – med sig själva, andra, konflikter och hur allas reaktioner och handlingar samspelat. Här är funktionsnedsättningen i ett nötskal – när det skär sig. Man kan inte fostra bort denna funktionsnedsättning eller straffa för att få skärpning.

Man äter inte medicin för Aspergers syndrom, även om man kan äta mediciner för andra systerdiagnoser som ADHD, OCD/Tvångssyndrom, depressi0n eller ångest.

Diagnoserna inom npf- neuropsykiatriska funktionshinder flyter ihop lite i symptom och både namn och kriterier kan komma att förändras. De olika benämningarna, namnen finns bara för att hitta rätt. Egentligen finns ju inte diagnoser alls. Precis som landsgränser inte heller finns liggande som färgade streck på marken. De är överenskommelser. Ofta omstridda av olika partner, men ändå som vägledande överenskommelser.

För mig kunde man kalla det vad som helst. Vi behöver bara kartan att orientera utifrån.

Hjälpmetoden är extrem tydlighet, struktur, uttalad metod och förutsägbarhet. Något jag själv inte är så bra på (med min ADHD) och får forska vidare kring.

Det är vi som ska hjälpa vår tös till ett så bra liv det bara går. Och det är vår kamp och seger att vinna. With a little help from my friends? ❤

26 Responses to “Att förstå en Asperger-flicka.”


  1. 1 Halvbonden maj 16, 2012 kl. 5:19 e m

    En bra förklaring där som inte var så svår att förstå! Exemplet med skogen fick mig att förstå lite mer vad det innebär hos dem jag känner som har aspergers. Innan har jag mest tänkt att de så väldigt gärna vill att saker ska stå i ordning, men vad det beror på har jag inte riktigt förstått, så tack för det!

  2. 3 Mona maj 17, 2012 kl. 6:39 e m

    Nej, så kallade neuropsykiatriska funktionshinder kan inte fostras bort, men de kan ofta ätas bort. Sockret är den stora boven i diagnoserna, vilket gör att biokemisk obalans uppstår. Vår son har inflammation i bukspottskörteln, candida, parasiter och mikroorganismer i tarmen, miljögifter i kroppen (kvicksilver från mina tänder + vaccin bl a), han är glutenintolerant, har mjölkallergi, tål inte soja och socker, är känslig för mobilstrålning och har babyreflexer kvar. Alla hans aggressioner och bristande impulskontroll med otaliga dumheter och konflikter som följd har orsakat en sådan stress att han gått in i väggen vid 15 års ålder, han är nu långsamt på väg tillbaka och kämpar för att klara grundskolan och komma in på gymnasiet i höst. Tro inte allt ni läser på internhet, tro inte att läkare är allsmäktiga och allvetande, tro inte på vetenskapliga artiklar som säger att ADHD är en medfödd hjärnskada eller ärftlig, sockeröverkänslighet därmot kan vara ärftlig. Ge barnen fiskolja med omega 3 istället för socker. Läs Sockerbomben i din hjärna, Rörelser som helar, Forskningsfusket, Sanna Ehdins blogg, min blogg. Bra mat, mindre stress och mer motion är nyckeln till läkning. Det är aldrig försent.

    • 4 Victoria maj 17, 2012 kl. 9:59 e m

      Så sorgligt att höra att en så ung kille mår så dåligt! Menar du att han fått i sig kvicksilver i fosterstadiet från dina gamla amalgamlagningar? Jag har förstått att det först frigörs när man börjar borra i det.
      Oavsett, mycket trist!!

      Min dotter har typ1-diabetes och får bara socker för att inte dö, dvs blir hjärndöd i insulinkoma – i princip, eftersom hjärnan behöver socker som näring och hon äter en bra kost med inte för snabb blodsockerhöjning. Men trots det har hennes tre npf-diagnoser förvärrats med åldern, som det brukar vara. Hormoner vid puberteten är inte att leka med!

      Ärftligheten är uppåt 80% mellan de olika npf-diagnoserna och i vår släkt stämmer det ruggigt väl, det var ju så jag fick upp spåret på min sk ”vuxen-ADHD” när syskonbarnen fick svårigheter, diagnos och rätt hjälp.

      Att kalla ADHD för hjärnskada tycker jag är väldigt drastiskt, rent okunnigt. Hade det varit fel i evolutionen hade inte genen överlevt. Vi fungerar bara annorlunda, anpassade till vissa saker, men inte till dagens samhälles krav alltid.

      Tack för alla dina råd – och främst din varma välmening.
      Jag hoppas din son mår bättre snart, hyperallergin som han verkar ha måste vara mycket jobbigt att hantera.

      Mvh Victoria Qvarnström

      • 5 Mona juni 13, 2012 kl. 10:59 f m

        Tack Victoria, min son är på god bättring och så glad som han varit de senaste två veckorna trots skola har jag inte sett honom på mer än tio år. Han som för fyra månader var på väg in i en djup depression p g a gluten och sa till mig att han inte hade någon framtid, är nu positiv o ser lösningar. Hela familjen mår mycket bättre sedan vi började investera i hälsan. Här finns förklaringar till den biokemiska obalansen som uppstår när man har matintoleranser/-allergier om du är intresserad. http://www.halsovagvisaren.se/12208400
        hälsn Mona

  3. 6 Adrian maj 18, 2012 kl. 7:11 e m

    Omega 3 är bra. Min grabb har Asperger & Tourettes. Vi testade eye-q efter att sett studierna och han fick ned sina ljud-tix med 90% inom 2 månader.

  4. 8 Rapunzels mamma april 1, 2013 kl. 9:57 e m

    Hej! Bra beskrivet! Jag instämmer helt med det där med att de får kalla det vad de vill bara vi får kartan att navigera utifrån. Och jag känner att jag är ungefär där nu, som du skriver om, att jag börjar kunna lägga kartan ovanpå vår vardag och se var någonstans kartan överensstämmer med verkligheten. Det är fantastiskt befriande!

    • 9 Victoria Qvarnström april 9, 2013 kl. 3:06 e m

      Ja, de kan kalla det vad som helst! Det hjälper.
      Kollade lite på din blogg på npf och kände igen funderingarna kring ditt barn.
      Orkar fn inte läsa så mkt men jag återkommer till dig!

      Tack tack! KÄMPA PÅ! ❤

      Victoria

  5. 10 Amanda november 7, 2013 kl. 10:59 e m

    tjejer och killars aspergers uttrycks ju på väldigt olika sätt så som jag har förstått det

    • 11 Victoria Qvarnström november 10, 2013 kl. 1:39 e m

      Ja, generellt sett förstås. Som med adhd som först noterats på pojkar. Det kvn verka osynligt tills man ska hv hand om och ”hantera” tjejen. Tjejers speciella intressen kan varv präglade av typiskv könspräglade intressen. Finns nog massor att googla om saken.

  6. 12 aspergermanualerna november 17, 2013 kl. 3:29 e m

    Bra blogg men skippa kvacksalveriet…

    • 13 Victoria Qvarnström november 29, 2013 kl. 11:47 e m

      Hej. Var och/eller hur har jag slagit ett slag för kvacksalveri? Jag verkligen avskyr sånt och du måste berätta!

      Mvh Victoria Qvarnström

      • 14 aspergermanualerna november 30, 2013 kl. 9:56 f m

        Detta med dieter och fiskolja som några av kommentarerna har sysslat med. Det är humbug. Asperger är ingen skada eller sjukdom som ska repareras eller botas. Det är energikrävande att umgås med folk som inte kan förhålla sig till aspergers. Dieter och bra mat ger bättre energi och gör det därmed lättare, men bäst vore ju om neurotypiska bara kunde skärpa sig lite så att de inte är så krävande att umgås med. Trevlig helg.

      • 15 Victoria Qvarnström december 1, 2013 kl. 6:27 e m

        Jo, det verkar behövas lite mer studs i allmänhetens hjärnor. Stackars dem som aldrig fått sina begränsningar fastställda som därför aldrig får rätt insiktsfull hjälp komma till sin rätt att använda hela sin hjärnkapacitet. Och att de inte ens inser sina bristade fuktioner föranleder att det verkligen är synd om dem på riktigt, fast de tror att de är som man ska vara och lever i villfarelsen om att ”boktavsmänniskor” är den felande länken. 😦

        Mvh Victoria Q


  1. 1 Hyperaktivitet under kontroll. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid maj 17, 2012 kl. 9:33 e m
  2. 2 Dolda funktionshinder – är just dolda. OK? « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid maj 24, 2012 kl. 7:58 e m
  3. 3 Varför bråka om npf-diagnoser? « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid maj 28, 2012 kl. 6:57 e m
  4. 4 Det finns inget som är lagom med mig. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid maj 30, 2012 kl. 10:54 f m
  5. 5 Bloggutmaningen – att länka vidare. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid juni 18, 2012 kl. 12:23 f m
  6. 6 Lite länkar för att rädda tjejerna. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid juli 22, 2012 kl. 11:20 e m
  7. 7 Skolskjutsfrågan skjuts bort av kommuner. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid september 11, 2012 kl. 5:52 e m
  8. 8 Kunskap är makt – om autism och aspergers. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid september 21, 2012 kl. 9:33 f m
  9. 9 Svenny Kopps avhandling om diagnosflickor behöver mer spridning! | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid juli 15, 2014 kl. 10:13 f m
  10. 10 Spontana FLICKVECKAN – blogglavin? | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid juli 15, 2014 kl. 8:13 e m
  11. 11 Diagnosflickorna – för deras skull – nu tar vi det IGEN och sprider! | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid februari 11, 2015 kl. 11:37 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


