Skolan – för vems skull.

Läste ett blogginlägg idag som heter Skoluppgifter som hindrar barns lärande & utveckling om en rent dum läxa för en tredjeklassare. Opedagogiskt och rent skadligt för barnets fortsatta lust att lära att ge ett barn som har problem med att läsa ett prov som baseras på läsning.

Där missade läraren på riktigt det viktigaste i kärnämnet pedagogik. Att lyckas få ett barn att lära. Det är utmaningen med alla barn och särskilt barn med svårigheter. Att lyckas överbrygga hindren med både fantasi och ren vilja, gärna med en bred kunskap i botten. Även om en kreativ person med inlevelseförmåga har mycket gratis. Vissa är mer lämpade bara.

Själva knorren i blogginlägget är hur Micke löste det anpassat och intelligent. Jag beundrar bra pedagoger. De borde faktiskt få mer betalt än de dåliga.

Tro mig, pedagoger utan inlevelseförmåga att hantera problem i inlärning finns det gott om. De som inte antar utmaningen i barn som faller utanför mallen, för att de kanske inte kan, vilket sätter ljuset på något som lärarutbildningen borde sätta ljuset på mer.

Skolan och dess pedagoger måste finnas till för eleverna, inte tvärtom. Vuxnas kapacitet måste användas för att hjälpa alla barn i skolan att komma till sin rätt.

Micke Gunnarssons bloggs underrubrik är Samhällsförändring, våra barn och sociala medier. Han arbetar också som föreläsare och har skrivit boken ”Det är bara de som bestämt sig för vart de ska som kan gå vilse” om en vändpunkt i livet.

4 Responses to “Skolan – för vems skull.”


  1. 1 Ann. april 19, 2012 kl. 6:52 e m

    Nån timme innan jag läste det här inlägget (efter att för första gången halkat in på din välskrivna blogg) lade jag, som reaktion på dagens utvecklingssamtal, följande som facebook-status:
    ”Jag har aldrig någonsin varit så innerligt övertygad om att Lärarprogrammets inriktning ”Estetik & Lärande” är(/var?) ofantligt viktig! Dessvärre är det inte helt enkelt att få folk (läs: pedagoger, skolledning och högre höns) att ta det till sig. Jag undrar sorgset hur många elever som under årens lopp aldrig erbjudits rätt verktyg att visa sin verkliga kompetens. Elever som många gånger setts, av andra och sig själva, som ”dåliga”, ”lata”, ”oförmögna” eller rent ”korkade”. Jag har en känsla av att de kan vara några stycken.”

    Allt gott! Ann.


  1. 1 Skolstrul ger skolk. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid maj 29, 2012 kl. 9:39 f m
  2. 2 Lite från bloggsidan skriven av: Victoria Qvarnström | npfbloggar Trackback vid april 20, 2013 kl. 7:38 f m
  3. 3 Skolans snäva ramar blundar för verkligheten. | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid maj 12, 2015 kl. 5:35 e m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


%d bloggare gillar detta: