ADHD-npf-humor.

Man kan vara så jäkla listig ibland. Som när jag kom på hur man får mobilmiken i rätt position. Och dessutom roade mig själv en stund. Som synes.

Lättroad i vardagen.

Man kan så mycket, men ändå. Ibland känner man sig lite halv. Det beskriver Isabelle Söder på sin Serieblogg som visar på många vardagssanningar.

Jag kan precis som någon inom autismspektrat fastna i det jag är intresserad av. Vid ADHD brukar man kalla det hyperfokus, eftersom man pendlar mellan ofokus och ibland får total skärpning för att man triggar på det man gillar.
– I mitt fall ord, språk och bild.


På en kraschad hårddisk har jag 15 000 bilder sparade. Hårdvaluta.


Jag har ägnat mycket energi hela mitt liv på att förstå hur människor fungerar. Har antagligen lagt mycket mer energi på att förstå andra, än låt oss säga någon utan en neuropsykiatrisk diagnos. En maistream neurotypisk, en NT-person. Har inte ofta sett att det jag förstått av världen har korresponderat med hur andra verkar uppfatta den. Och hur människor gör är för mig ofta en gåta.

Folkbildning underlättar livet för människor med olika diagnoser. Så att vi kan se genom varandras glasögon lite. Men alla vill ju inte, eftersom de inte tycker att de behöver.

Men man ska försöka akta sig för att fastna i och
reagera sönder sitt liv på att andra beter sig illa.

När det känns motigt tänker jag på att det inte är lätt för någon. Jag har förmånen att känna många som jag tycker är framgångsrika i det de gör. Men räkmackeeffekten är överdriven. Alla får kämpa, ta stryk, följa sitt hjärta och inte ge upp – bara.

Man vill inte bli behandlad som en invalid för att man har en diagnos av något slag, eftersom ordet betyder ogiltig, ovärd. Man vill bara ha rättvisa utmaningar.

Man har så många förmågor med ADHD. Och en del speciella egenheter. Men man klarar sig garanterat bättre med humor.

9 Responses to “ADHD-npf-humor.”


  1. 1 Marita februari 9, 2012 kl. 2:41 e m

    Hej
    Jag mår SÅ lågt just nu. Jag är i nedåt-spiralen… Jag är gammal men har nyss fått två diagnoser, som jag inte riktigt tror på än.. Men så har jag fått länken till din blogg och du är så jäkla RÄTT i mitt liv! Jag förstår så mycket när jag ser dina bilder (jag har alltid tänkt i bilder och trodde att alla andra gjort det också). Jag får skratta högt ibland. Jag har också upptäckt att jag tydligen inte är så fördomsfri som jag trott. Jag känner skam. Jag undrar vem jag är egentligen. Flera av mina kompisar säger att de älskar och har alltid älskat mig som den ”knäppgök” jag alltid varit.
    Jag vill bara tacka dig för att du ”hjälper” mig så mycket (säkert andra också förstås)!
    Kram från Luleå

  2. 2 Tristessa februari 11, 2012 kl. 7:11 e m

    Haha, vart hittar du alla dina bilder?!? Fastnar du i det tro?

  3. 3 Kamilla Valter februari 12, 2012 kl. 9:18 e m

    Hej!
    Härligt med humor 🙂
    Kika gärna på min hemsida: http://www.tattoogiveandtake.com

    Lanserar en bok om ADHD kvinnor …som du säkert gillar

    Kramar från en stooor ADHD familj 🙂

  4. 4 Rebecca februari 16, 2012 kl. 10:16 f m

    Hahaha… Rattatta! som en kulspruta av Inspiration… Kommer absolut gilla att följa Din blogg 😉 STOR KRAM

    • 5 Victoria februari 16, 2012 kl. 1:14 e m

      Hahahaa! Tack, då får jag lite ork och inspiration nu, från din kommentar, den var rolig och jag behövde verkligen en skjuts framåt!
      Kram Victoria!

  5. 6 Frk Svensson april 12, 2012 kl. 4:45 e m

    Hahaha jag skrattar så jag kiknar. Den sista bilden med ekorren gjorde min kväll. Beskriver mitt liv. hahaha jag är så glad att jag hittade din blogg för nåt år sen. TACK! Kram

  6. 8 Susanne juni 9, 2012 kl. 7:57 e m

    Åh finaste Victoria, ytterligare ett klockrent inlägg! Om jag inte redan var gift hade jag friat till dig. Hahaha! Älskar dig! ❤


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


