Pensionärsrabatt om man är 35.

Man blir inte rikare av att inte kunna arbeta. Men det finns förmåner man inte automatiskt blir informerad om, därför får ni gärna sprida detta till de som kanske inte har en slant extra i kassan. Tipstack till min facebook-kompis Yvonne. (Som jag hade länkat till om hon haft en blogg.)

Autism -och Aspergerföreningen Västmanland skriver på sin sida att om du har ålderspension, premiepension eller sjukersättning eller aktivitetsersättning eller handikappsersättning kan du ansöka om bevis på det från Försäkringskassan så du ihop med ID-kort kan få rabatter på buss, tåg, flyg, konserter, bio mm.

Blanketten heter heter ”Intyg för förmånstagare” blankett nr FK1999A och beställs via ett telefonsamtal till Försäkringskassan tel 0771-524 524.

Lite trist att informationen är så svår att hitta, men min vapendragare Lena på facebook kunde informera om att ansökningsblanketten fås genom att man ringer till Försäkringskassan.

Gör det. Och sprid informationen så att andra som behöver och har rätt till den här försäkringsförmånen kan ta del av den.

11 Responses to “Pensionärsrabatt om man är 35.”


  1. 3 Kerstin januari 31, 2012 kl. 12:19 e m

    Tack för ett helt underbart tips!! Länkar vidare och gör ett inlägg. Tycker jag har varit framme och tagit till mig mycket men detta visste jag inte.. informationen är verkligen dålig när man har eller får funktionshinder.

  2. 4 Rickard Nilsson februari 2, 2012 kl. 9:20 f m

    Jag gick till Försäkringskassan och fick det så man behöver inte ringa

  3. 6 Marie von Bahr februari 18, 2012 kl. 11:37 f m

    Hej. Jag har ockå ett sådant kort men jag vet inte vad jag skall ha det till.

  4. 8 Camilla Langell september 4, 2012 kl. 10:12 f m

    Tack för klar och redig information!

  5. 9 Renée januari 12, 2014 kl. 1:11 e m

    Jag har ett sånt intyg efter tips Men det står ej på vad jag kan använda det till

    • 10 Victoria Qvarnström januari 14, 2014 kl. 4:42 f m

      Det brukar finnas pensionärsrabatter hos bl a frisörer, på resor som hos SJ, på gym eller annat. Håll koll efter ”pensionärsrabatt” bara.
      Lycka till och var inte blyg för att fråga – med ditt intyg med dig!
      – Victoria

    • 11 Victoria Qvarnström mars 8, 2014 kl. 10:07 f m

      Det ska tas med när man köper biljetter där det finns pensionärsrabatt. Tyvärr står det ofta i rabatter hos exempelvis gym, att det gäller ålderspensionärer och förtidspensionärer nämns inte. Men ta med och fråga!
      Har inte använt mitt än, men vet en som fick solarierabatt fast det inte stod.

      Vistoria


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


