Nu finns jag på (H)järnkoll.

Nu finns min ADHD-blogg på (H)järnkolls bloggsida. En stor komplimang och jag bugar. Jag vill ju med min blogg sprida information och berätta på ett sätt så att alla kan förstå, ur så många vinklar som möjligt.

Människor tvekar än idag att berätta att de lider av eller har lidit av en depression till exempel. Det är lättare att säga att man är sjukskriven för att man har fel på ryggen än ”fel på huvudet”.

Det är på tiden att det inte anses eller känns så fult att ha problem som drabbar en känslomässigt och skapar dåligt mående. En förändrad attityd ute i samhället skulle förändra livsvillkoren för dem som redan är tyngda. Ingen skall behöva skämmas eller ses som mindre värda, mindre mänskliga för att de har en sjukdom eller fungerar annorlunda.

I min egen släkt har skammen och fördomarna drabbat generationer tillbaka pga av en ärftlig neurologisk sjukdom.

Projektet (H)järnkoll som drivs av myndigheten Handisam är tillsatt av regeringen har under åren det drivits hjälpt till att förbättra attityder. Men ännu återstår mycket arbete.

Alla människor har hjärnor.
Men det krävs i vissa fall lite extra arbete för att få folk att använda dem.

5 Responses to “Nu finns jag på (H)järnkoll.”


  1. 1 farsanmittilivet januari 28, 2012 kl. 8:29 f m

    Grattis!
    Du och Genrep är duktiga på att debattera, beskriva och förklara det sammanhang som ni är i.

  2. 2 Sofie februari 16, 2012 kl. 10:00 e m

    Läste precis ditt inlägg med ADHD i bilder….fantastiskt bra!Kände igen mig i allt.Fick min diagnos för ca ett år sedan,25 år gammal.Skönt att äntligen få svar på vad det är ”för fel”,att försöka leva med det är dock så mycket svårare och jag kämpar varje dag med hur jag ska underlätta livet för mig själv.Kommer med glädje fortsätta följa din blogg!

  3. 3 Johnny Andersson mars 3, 2012 kl. 3:42 f m

    Hejsan Hejsan!
    Via ”orkar inte prata” så hittade jag hit. Riktigt kul att se att det är många som skriver om adhd och allt runt omkring. har diagnosen sen 2006 och är 47 år snart.
    Kommer läsa igenom din blogg inom kort och jag länkar dig om du gör detsamma, okey?

  4. 4 Maddis april 4, 2012 kl. 10:28 f m

    Underbart!!! Din blogg är kanon!!!!! Återkommer absolut och skriver även jag runt om detta…

  5. 5 Mamma Z april 26, 2012 kl. 10:49 e m

    Härligt!
    Okunskapen är något som vi med gemensamma krafter får attakera!
    Gå gärna in på vår blogg och se vda vi dragit igång 🙂 allt för våra äslkade NPF ungar//
    Mamma Z


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


