Mymlan förklarar så bra.

Mymlan har i några blogginlägg beskrivit svårigheterna att få andra att förstå svårigheterna man kan ha vid neuropsykiatriska diagnoser som ADHD. Tror att många med bokstavsdiagnoser känner igen sig, när andra säger att ”men det är väl inte så farligt, det är bara att .. gör så här” med diverse goda råd som om de hade fungerat för den med diagnosen, så klart redan hade använts.

Det många fortfarande inte verkar förstå är att bokstavsdiagnoser är ett dolt funktionshinder med biologiska orsaker som nedsätter förmågan att uppfylla alla krav som ställs i ett alldeles vanligt liv. Att av andras välvilja eller inte, bli bortviftad och få orimliga krav på sig understyrker verkligen att man inte kan vissa saker på samma sätt som andra.

Det är inget vanligt liv att ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder. De flesta som kommit så långt som till neuropsykiatrisk utredning har verkligen kämpat och ofta känt sig otillräckliga. Fått höra under hela uppväxten att de borde anstränga sig mer. Det är något vi med diagnoserna är ganska trötta på att höra eftersom vi inte kan på samma sätt som andra. Vi kan annat och lyckas om vi gör på våra egna sätt och får göra det.

Jämför med vilken annan funktionsnedsättning som helst, man skulle aldrig säga så eller ens tänka det om någon med kryckor eller i rullstol eller nedsatt hörsel. Människor har oftare förståelse för andra, särskilt synliga funktionsnedsättningar.

Den fördummande debatten om bokstavsdiagnoser har säkerligen bidragit till att den krassa informationen ännu inte har nått ut bredare. Det är ju därför vi bloggar om saken, jag och många damptanter med mig. Jag har ganska svårt att å min sida förstå hur någon kan uppträda så fördumsfullt som man bemöts ibland?

3 Responses to “Mymlan förklarar så bra.”


  1. 1 Frk Svensson december 27, 2011 kl. 2:43 e m

    Du är fantastisk. Jag älskar din blogg. Den borde få nobelpriset! Alltså du. 🙂
    Du beskriver på ett fantastiskt sätt så att alla kan förstå, speciellt svårt att nå oss med bokstavsdiagnoser har du ju inte men det är som du säger alla de som säger ”Men vadå? Det är ju bara att.. ta det lugnt.. Äsch det var väl inget… Bara att göra..” bla bla… Alla de som inte har och som inte tycker det är ett problem just för att det är ett osynligt funktionshinder. Det är dem som bromsar tänker jag. Och gör att det blir svårt med jämställda relationer.

  2. 2 Frk Svensson december 27, 2011 kl. 2:46 e m

    Dumt att jag lade inlägget här. Såg just att du beskrev en annan bloggerska. Hon har väldigt bra åsikter och tankar. Ska genast läsa hennes bloggg. Men det var du Victoria som jag hyllade, bara för att förtydliga. 🙂

    • 3 Victoria december 27, 2011 kl. 8:25 e m

      Hej Frk Svensson!

      Mymlan beskriver på ett så bra sätt. Sedan har hon på ett otroligt fyndigt sätt på egen hand överkommit sina många problem, innan de ens hade diagnos-namn, som att organisera sig bl a genom att skriva listor. Något jag verkligen beundrar!

      Jag har många fantastiska npf-kontakter; de som via sina blogginlägg stöttade mig när jag var under utredning och de som tar upp facklan för de som slutat blogga för att de är klara med det.

      Jag tycker att var och en av dem förtjänar en stor personlig hyllning för sin välgärning att sprida sina ord. Det finns många som är kliniskt duktigare än jag. Jag vill verkligen credda alla andra för de har hjälpt mig genom en svår process till förståelse om mitt eget liv.

      Men för min del är bloggandet en ventil då jag tillkännager vad jag upplever angående det jag lärt mig om mig och mitt liv. Så korrekt som möjligt, men så att de flesta förstår. Och jag vet vid det här laget att för att jag skriver från hjärtat så når jag hjärtan. och blir förbannat glad över varenda kommentar, både för och emot.

      Att bli läst till punkt, det är en stor gåva till mig.


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


