Att stödja ADHD-barn.

Hittade en fin länk från Uppsala läns landsting med råd till föräldrar vid ADHD/ADD.

Kortfattat ur texten:
Många barn med adhd/add har svårt att mobilisera motivation och energi för att få saker gjorda, i synnerhet om det gäller uppgifter som de tycker är tråkiga. Om de utsätts för många intryck samtidigt kan barnen bli stressade och förvirrade. Då kan de bete sig splittrat och kaotiskt eller helt enkelt ”stänga av”. De har svårare än andra jämnåriga att skapa samband och sammanhang av sådant de upplever och svårare att lära av sina erfarenheter.

Realistiska krav och förväntningar.
Det är viktigt att du som förälder verkligen förstår hur ditt barn fungerar. Barnet rår inte för sina svårigheter, lika lite som du gör det. Undvik att moralisera och skaffa dig i stället så mycket kunskap som möjligt om barnets funktionsnedsättning.

Struktur i vardagen.
Försök skapa en adhd-vänlig miljö i ditt hem genom att hålla ordning, ha saker på bestämda platser, tänka på ljudnivån och annat som kan vara stressframkallande. Undvik för mycket aktiviteter och, om möjligt, jäkt.Försök skapa bra vardagsrutiner när det gäller morgon och kväll, måltider, läxläsning etc.

Tydlig och stödjande kommunikation.
Barn med adhd/add har mycket svårt att ta till sig budskap som är mångtydiga, vaga eller långrandiga. Ansträng dig därför att vara rak, enkel och entydig när du pratar med ditt barn, i synnerhet om du ger det en uppmaning. Vädja eller hota inte och förklara inte för mycket. Förvissa dig om att barnet lyssnar och ge kortfattade uppmaningar steg för steg. En sak i taget.  Påminnelselappar, åskådliga scheman eller anvisningar, påminnelseklockor etc. kan också vara till stor hjälp.

Uppmuntran, beröm och belöningar.
Beröm barnet också för sådant som man kan tycka är småsaker eller självklarheter. Tänk på att tala om vad det var du tyckte var bra som barnet gjorde och beröm i direkt anslutning till det positiva beteendet. För en del barn kan motivationen att uppföra sig väl öka om man inför ett belöningssystem i form av guldstjärnor, klistermärken eller liknande. Det är viktigt att barnet får vara delaktigt i vilka belöningar man väljer så att det verkligen blir sådant som barnet uppskattar.

Att ignorera problembeteende.
Ibland kan det därför vara klokt att försöka avstå från att tillrättavisa barnet när det gör dumma saker och istället helt enkelt ignorera det. Det gäller att välja sina strider och att försöka hålla huvudet kallt!

Att sätta gränser.
Det är viktigt att barnet i förväg har fått veta vad som händer om det inte följer en uppmaning/varning, så att konsekvensen blir begriplig och inte upplevs som godtycklig. 

Att förebygga problemsituationer genom planering.
Det gäller att ligga steget före. Situationer som innebär en övergång från en aktivitet till en annan eller situationer som är ostrukturerade och där barnet inte har någon karta för vad det ska göra utlöser ofta problembeteende. Ett sätt att hjälpa barnet med övergångssituationer kan vara att förbereda det en liten stund i förväg, genom att till exempel säga att om fem minuter är det dags att stänga av tv:n och gå och lägga sig. Ofta underlättar det också om man har något roligt att locka med efter det att barnet klarat av det som är besvärligt, exempelvis att man utlovar en saga när barnet kommit i säng.

Problemlösning.
Många barn med adhd/add har svårt att själva hitta lösningar på problem. En inlärd hjälplöshet kan bli följden. Som förälder kan du öka barnets självständighet och flexibilitet genom att träna det på att tänka ut olika lösningar på ett problem och att också reflektera över för- och nackdelar med olika lösningar samt att bestämma sig för att prova och sedan utvärdera den lösning man valt. 

Sedan på länken följer mer om syskon, kamrater och skolan och ett gott råd: 

Var inte för orolig för barnets framtid. De flesta barn med adhd/add lär sig med tiden att hantera sina svårigheter och hittar en plats i samhället där de kommer till sin rätt. Som förälder är du den viktigaste personen när det gäller att lotsa ditt barn i denna riktning. 

Texten är författad av: Agneta Hellström, Barn- och Ungdomspsykiatrin, Akademiska Sjukhuset i Uppsala, reviderat av Infoteket om funktionshinder 2010-10-15 Faktagranskad av: Henrik Pelling, överläkare vid Barn- och ungdomspsykiatrin, Akademiska Sjukhuset i Uppsala

Se även länkarna på sidan med massa matnyttigt om ADHD, hjälp, stöd, råd.

Annonser

1 Response to “Att stödja ADHD-barn.”



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


%d bloggare gillar detta: