Samhällskostnad av obehandlad ADHD.

Miljöpartiet gav Ekonomen Ingvar Nilsson i uppdrag att räkna på den långsiktiga samhällsekonomiska förlusten av nedskärningar i skolan, kommun, landsting och påföljande utanförskap och utslagning. ..”varje individ är ett ansvar för flera olika institutioner och därmed landar på olika konton på olika myndigheter så syns aldrig den totala kostnaden någonstans som en summa.”

Rätt investeringar i god tid kan spara mångmiljonbelopp.

De ekonomiska exemplen i filmen handlar om outredd ADHD eftersom detta är en riskgrupp.

1,5 timme, men mkt bra jämförelser mellan långsiktiga satsningar på barn och motsatsen.

http://svtplay.se/v/2587749/svt_forum/utanforskap_fraga_pa_mp-dagar

7 Responses to “Samhällskostnad av obehandlad ADHD.”


  1. 1 H november 11, 2011 kl. 8:11 f m

    Kunskapen om detta måste spridas! Om 10-20 år kommer man förfasa sig över hur lite man visste om problematiken. Vinsterna är ju inte bara ekonomiska utan de (med)mänskliga vinsterna är självklart enorma. Tack för tipset!

  2. 2 Steve november 26, 2011 kl. 12:10 e m

    Hittade din blogg av en slump och gläds mycket åt vad du skriver om adhd i olika sammanhang. Hur det är att leva med adhd.
    Det är så viktigt att det kommer ut en sann och nyanserad bild. I media tenderar debatten att bli hårt vinklad och allt fokus läggs på negativa företeelser. Senast alla artiklar om diagnosgeschäftet.
    Jag har själv arbetat med dessa frågor sedan 2001 och har i dessa dagar sett mycken framgång av mitt arbete. Du kan läsa mera på min blogg http://stevereflekterar.blogspot.com/2011/11/adhd-arbetet-utvidgas.html

    • 3 Victoria maj 16, 2012 kl. 6:31 e m

      Hej Steve. Jag måste ha varit stressad just när jag godkände din kommentar, eftersom jag inte svarade och inte heller, som jag tänker göra nu, länkar till din blogg i min länklista. Jag läser lite på relaterade inlägg på din blogg och tycker du är klok och balanserad. Länkar direkt till kategorin. Det är OK va?

      TACK.
      Victoria


  1. 1 Utsatta föräldrar. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid januari 17, 2012 kl. 1:18 f m
  2. 2 Den kända biologin i hjärnan vid ADHD. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid februari 16, 2012 kl. 4:24 e m
  3. 3 ADHD:s negativa följder. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid juni 2, 2012 kl. 9:52 f m
  4. 4 Dags att flyga vidare i ADHD-debatten. « Victorias ADHD-blogg. Trackback vid juli 7, 2012 kl. 12:42 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


