Medincinindustrins finter inte unika för ADHD-medicin.

Aftonbladets granskning av psykiatrin och neuropsykiatrin och medicinindustrins roll där det i många fall visar sig finnas jävförhållanden av att beslutsfattare om vilka läkemedel som släpps fram suttit på samma stol som utvärderare – jättebra att sådant kommer fram.

Eftersom dessa områden nu granskas närmare och det slagits upp så stort i Aftonbladet kan ADHD-medicinerade kanske känna skuld och tveksamhet i om de bör medicinera? Och hur pressen framställer det som en enda stor drogfälla vill jag inte ens gå in på. Läs istället varför centralstilumlerande kan hjälpa vid ADHD. Och det är inte Amfetamin, utan centralstimulerande. Kortkort om ADHD och hjärnan.

Jag vill bara påpeka att medicinkorruptionen inte gäller endast ADHD-mediciner.

Personligen blir jag inte så överraskad eftersom jag har pratat med personer som arbetar med somatiska forskningsstudier gentemot läkemedelsbolag. Mediciner kan inte utvärderas på annat sätt än i sjukvården där patienterna och tillräckligt kvalificerad kunnig vårdpersonal finns.

Sjukvården skulle aldrig ha råd att ta på sig dessa kostnader för att utvärdera ny medicin på berörda patientgrupper. Studierna bekostas av läkemedelsföretagen som tar medicinsk personal i anspråk på våra sjukhus och bolagen betalar löner och omkostnader. Patienterna som kvalificerar för att vara med i studierna efter uppfyllda kriterier får lite bättre vård än andra eftersom de har så nära kontakt med personalen som är ansvarig för att notera precis alla förändringar i hälsotillstånd. Hosta i två veckor, det kan vara viktigt, kan vara en biverkning. Studiepatienternas medicinska värden och upplevda hälsotillstånd kontrolleras regelbundet, för allt ska noteras i studien.

Tyvärr hittas korruption överallt där människor är inblandade och blir fartblinda. Som en artikel i Dagens Medicin berättar.

Men patienterna ska inte drabbas  av skuld för att de försöker leva så gott det går med att medicinera sina fysiska sjukdomar eller psykiska -eller neuuropsykiatriska problem.

Vi får väl se hur roligt det blir i stugorna när lien går över hjärtmedicinområdet och våra gamla föräldrar vill sluta ta sina blodtryckssänkande och blodförtunnande för att de läst något oroande i tidningen? 

Korruption ska motverkas och bekämpas med alla medel. Men det ska riktas direkt mot de ansvariga och skyldiga. Inte mot enskilda patientgrupper i ett drev i Aftonbladet.

11 Responses to “Medincinindustrins finter inte unika för ADHD-medicin.”


  1. 3 hemliga lugnet november 2, 2011 kl. 10:57 f m

    Du nämnde att det finns stängda forum, skulle du kunna maila mig adresen till något bra forum. Jag skulle vilja prata med flera, få lite stöd och tips osv. 🙂

  2. 7 Aspiggan november 4, 2011 kl. 10:43 f m

    Som alltid är dina inlägg kloka och skulle behöva större spridning för dem det berör. Det är otroligt beklämmande att se hur dessa skriverier i aftonblaskor mfl. kan ge stora negativa konsekvenser för de som har behov av detta i sin vardag. Varför inte se lite längre än till de rubriker som någon påhittig ”journalist” hittat på?
    Hejja dej och det du skriver…

  3. 8 kasandra nivren april 18, 2012 kl. 8:08 e m

    ja skulle vilja fråga dig om en sak men jag hittar dig inte på fb. ja har precis fått diagnosen adhd. och de har gett mig svar på hela mitt liv. men nu vill jag värkligen ha rätt hjälp. hur gör jag?

    • 9 Victoria april 19, 2012 kl. 10:52 f m

      Hej! Jag har mitt mellannamn med på facebook så sök på Victoria Frances Qvarnström så tror jag du hittar mig.
      – Den mottagningen som gjorde din utredning skall veta mer om den terapi som finns i er kommun. Du kan säga att du vill gå i KBT (Kognitiv beteendeterapi) för att lära dig hantera sånt du har svårt med. Helst någon specialinriktad på ADHD, som också kan förklara för dig varför vissa saker är svårare pga din diagnos. De kanske också vet om det finns gruppterapier.
      – Kontakta också kommunen och fråga vad de har för utbildningar för människor med neuropsykiatriska funktionshinder som ADHD mm. Fråga dem också vad för hjälp de kan ge praktiskt, som Kontaktperson eller Boendestöd till dig.
      – Sedan rekommenderar jag dig att gå med i Attention http://www.attention-riks.se/ Riksorganistationen för npf/neuropsykiatriska funktionhinder. De har träffar, utbildningar och ibland sommarläger på de lokala ”klubbarna”.
      Adda mig på facebook. 🙂

      Victoria
      PS: Du har väl sett mitt inlägg ADHD i bilder?

      • 10 kasandra nivren april 21, 2012 kl. 8:39 e m

        tack för ditt svar 🙂 de funkar inte. Jag tror att man måste ha minst en gemensam kontakt eller så. för att kunna bli vänner jag hitta ditt namn på något annat men jag fattade inte vad det var? men jag kollade lite själv och kom fram till Asbergers syndrom nästan allt stämde in på mig precis. Men jag ska ta det med min psykolog. men tack för din hjälp. du kan ju kolla om du hittar mig på facebook. Kasandra Nivren.

      • 11 Victoria april 23, 2012 kl. 12:42 e m

        Nu är vi facebookvänner och jag ska läsa ditt mail. Ta det med din psykolog och förklara HUR det ger dig BESVÄR i vardagslivet, både kortsiktigt, som småsaker som är extra svåra under en vecka, samt hur det verkar har påverkat ditt liv och hur du inte kan hantera det.

        Kram
        Victoria


Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


