Jag skriver för attitydförändring.

Det presskritiska forumet Second Opinion hade läst mina artiklar om ADHD i pressen på Newsmill och ombad mig att skriva något för dem i ämnet:
Onyanserat om bokstavsdiagnoser och våldsbrott. Klicka på lyft upp inlägget om ni vill artikeln skall hållas aktuell.

Det jag skrivit om våra och våra barns diagnoser på Newsmill dessförinnan: 

Fördomar om ADHD ges debattutrymme på Aftonbladet. Kvällspressens hänsynslösa publicering av fördomar från oinsatta.

Gör upp med fördomarna om ADHD. För reumatism är ju också bara hittepå?

Kunskapen om neuropsykiatriska diagnoser måste bättras. Lite mer kött på benen. Den folkbildning kvällspressen inte anser säljer lösnummer.

Sprid gärna länkarna. Det är en attitydförändring som är målet. Varför fortsätter det att publiceras fördomar om neurospykiatriska diagnoser när pressen anser det oetiskt att göra det om andra utsatta grupper?

Självklart kan också länkar till mina blogginlägg spridas och kanske påverka något? Som den här nyskrivna om att (i pressen, märk väl!) använda diagnoser som metaforer, utan att ha en aning om vad en autismdiagnos innebär.

Fördomar är okunskap.

0 Responses to “Jag skriver för attitydförändring.”



  1. Kommentera

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


