Väverskan.

Jag strävar på med min återgång i arbete. Det är ganska svårt. Ganska ensamt. Får perioder när jag inte tror jag ska orka ett steg till. Då jag bara känner motorn stanna av och jag vill vila. Ser då till att vila, sova bra på bra tider. Lärt mig lyssna på signalerna och inte bli så nedslagen.

Även om jag bara ser en bergvägg framför mig.

Nästa trappsteg jag ska upp för kan te sig så ofantligt högt. Men ganska lätt att hacka i mig den svårigheten när jag betänker alternativet. Det är iaf inte längre omöjligt. I sinom tid. Med ett steg i taget. Hittills:

  1. Rätt diagnos. Vägen hit lång och krokig. En npf-utredning gav svaret.
  2. KBT-terapi ca 10-12 gånger för ADHD-relaterade problem.
  3. Behandling medicinskt, inställning av medicin under 2-3 månader.
  4. Kontakt med Försäkringskassan om rehabilitering.
  5. Insatt i första rehabåtgärden grön rehabilitering.
  6. Sökte och fick arbetsplats att pröva arbetsförmågan på.
  7. Nu: Söka jobb med eller utan lönebidrag. Söka utbildningar jag är intresserad av.
  8. Sedan tänkte jag att resten av livet kunde ta vid.

Idag är jag projektledare för mitt eget liv. Allt går mycket lättare nu när jag accepterat att livet ska göra ont och att jag får göra allt själv. Så brukar jag tänka för att repa mod och skaka av mig obehag.

Och tar tag i något av allt det där som skapar ångest. Prickar av listor.

Känner mig lite lyckad och spinner på det. Spinner trådar till väven av mitt liv. Får en känsla av hur livet ska se ut när jag gör saker som för mig framåt. Då känner jag igen mig själv. Väverskan.


Dunk dunk. Mitt hjärta i varpen.

4 Responses to “Väverskan.”


  1. 1 Attan maj 23, 2011 kl. 7:06 e m

    Det måste kännas bra trots allt att ha kommit dit hän att du har strategier för ditt liv. Att få veta vem du är och varför du fungerar som du gör. Din väg har så klart varit lång, men att äntligen fått mönstret till din väv ger dig ju möjligheten att få den så vacker som den borde varit från början…


  1. 1 Det står klart. « Bloggmalplace’s Blog Trackback vid augusti 10, 2011 kl. 12:37 e m
  2. 2 Mina bästa ADHD-inlägg här. | Victorias ADHD-npf-blogg - om att vara mal placé. Trackback vid maj 29, 2014 kl. 1:33 e m
  3. 3 Mina bästa ADHD-inlägg samlade | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF Trackback vid oktober 26, 2014 kl. 12:26 e m

Kommentera

Bloggen är skriven av Victoria (Frances) Qvarnström.

Jag - med hjärtat för att uppmärksamma om det tidiga hjälpbehovet vid NPF.

Senaste inläggen

Arkiv


